Gå til innhold

HD dekoder, kjøpt ny tv..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Aner ikke om jeg poster i rett fora, men jeg har kjøpt meg ny tv og er litt grønn.

Jeg har byttet ut "fat" tvn med en flat...og lurer litt på kabler og diverse.

Bruker nå alt fra den gamle tvn.

Jeg må vel kjøpe HD dekoder?

Har kabeltv fra Canal Digital, grunnpakken der og må vel kanskje kjøpe dekoder derifra?

Det er en hd klar tv. (Panasonic TH-50PX8E)

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Aner ikke om jeg poster i rett fora, men jeg har kjøpt meg ny tv og er litt grønn.

Jeg har byttet ut "fat" tvn med en flat...og lurer litt på kabler og diverse.

Bruker nå alt fra den gamle tvn.

Har kabeltv fra Canal Digital, grunnpakken der og må vel kanskje kjøpe dekoder derifra?

Det er en hd klar tv. (Panasonic TH-50PX8E)

Tja, hvis du ikke har dekoder nå, så er det jo og anbefale, med tanke på bildekvaliteten! og lyden! kontra vanlig analog kabel!

har selv Canal digital ( dog satelitt ) funker greit det! litt dårlig epg etc, men er til og leve med!

Skrevet

Neida, du ikke dersom du er fornøyd med det TV-tilbudet du har i dag og det du betaler for det. Men hvis du har lyst til å bruke penger og tid på å se HD-kanaler, så har du nå en TV som vil gi utbytte av det.

Det vil være et naturlig valg ja.

• 2 uker senere...
Skrevet

Neida, du ikke dersom du er fornøyd med det TV-tilbudet du har i dag og det du betaler for det. Men hvis du har lyst til å bruke penger og tid på å se HD-kanaler, så har du nå en TV som vil gi utbytte av det.

Det vil være et naturlig valg ja.

Jeg har en Vantage 7100TS, mye bedre enn standardmottagerne til CD. Med oppgradert software får en sågar inn de svenske "gratiskanalene" fra viaskvatt uten kort, sånn som tv1, tv2, tv4 og endel andre. SE her:http://www.maxteknik.se/forum/viewtopic.php?t=5972, og Digi-tv pakken fra Romania med masse bra kanaler!

• 2 uker senere...
Skrevet

Hmmmm.. Jeg har HD ready tv, og har planer om å gå for en HD PVR, men jeg kommer ikke til å abbonere på noen HD kanaler. Er det da vitts å ha en HD PVR med HDMI kabel til tv? Vil jeg få bedre kvalitet på vanlige tv sendinger enn om jeg skulle hatt standard dekoder med scart til tv?

Skrevet

Både standard-dekoderen og en HD PVR dekoder digitale TV-sendinger. Bildene i boksen bør være like gode. På skjermen kan det bli litt bedre med om bildene blir overført med HDMI-kabel i stedet for SCART, men det er ikke sikkert du ser forskjell. Dersom du har en HD-ready TV som ikke er veldig god på å oppskalere bilder fra 576 linjer til TV-skjermens oppløsning, og HD-dekoderen gjør dette bedre, kan du også få bedre bilde. Men som regel gjør TV-en denne jobben minst like godt som en dekoderboks. Så igjen, det er ikke sikkert at du ser forskjell.

Beste grunn for å kjøpe HD PVR hvis du ikke har tenkt å abonnere på HD-kanaler, er at en PVR kan ta opp, så du kan ta pause i sendingene, eller se ting på andre tider enn de sendes. Du er også klar den dagen de vanlige kanalene begynner å sende i HD, slik f.eks. TVNorge gjør med mange programmer i enkelte nett.

• 2 uker senere...
Skrevet
Nyere tv med DVB-T tunere,har de HD DVB-T tuner eller er det bare vanlige SD DVB-T tunere.

DVB-T-tunere godkjent for det norske digitale bakkenettet er så vidt jeg vet alle forberedt for HD-sendinger, selv om NRK* og RiksTV ennå ikke sender HD.

* Unntak: To prøvesendinger i 1080i ble sendt under Beijing-OL.

Skrevet
Nyere tv med DVB-T tunere,har de HD DVB-T tuner eller er det bare vanlige SD DVB-T tunere.

Tenker da på bruk mot CD HD og CAM modul,istede for å kjøpe HD tuneren.

Grunn at seg spør er denne:

Denne flatskjermen er utstyrt med DVB-T HD tuner, og har Full HD 1080p

Se under teknisk eller mere info.

Den Toshiba-TV'n som du linker til vil ikke funke som digitalmottaker mot CD's kabelnett slik du tenker deg. TV'n er utstyret med digitaltuner for digitalt bakkenett (DVB-T), mens digitalmottakere for kabelnett må kunne håndtere DVB-C. Dette er to ulike standarder. (Det finnes noen Sony TV'er som kan brukes på både digitalt bakkenett og digitalt kabelnett.) Analoge bakkenett- og kabelsignaler kan alle TV'er håndtere. Jeg er dessuten i tvil om denne Toshiba'n vil funke mot det norske bakkenettet, den er i alle fall ikke godkjent av RiksTV. Det er nok en TV med mpeg4 mottaker (er godkjent for betalkanaler i det franske bakkenettet (TNT)), men om den takler det noe spesielle lydformatet som brukes i det norske bakkenettet finner jeg ingen informasjon om.

Så dersom du skal bruke denne TV'n mot CD's digitale bakkenett, må du ha en dekoder. Alternativt kjøpe en nyere Sony-TV og en Conax-CAM, men for å få kort fra CD, må du samtidig kjøpe en godkjent digitalmottaker fra dem. I nyere TV'er med innebygget digital mottaker kan du finne både SD (mpeg2) og HD (mpeg4). Det er viktig å granske de oppgitte spesifikasjonene nøye for å få den TV'n som passer for ditt mottak. Min Sony Bravia KDL 46V3000 er fra 2007 (tror jeg), og den kan bare håndtere mpeg2-signaler fra bakkenett og kabel. Dette betyr at den kan motta det svenske digitale bakkenettet og ikke det norske. Den kan dessuten ta imot SD-kanalene i Canal Digitals digitale kabelnett, ikke HD-kanalene.

Skrevet (endret)

Takk for svar,så det er slik at CD bruker DVB-C/S tuner.

Glemte å nevne at det er parabol det er snakk om.

OVERFØRINGSSTANDARDER Canal Digital HD-mottaker

DVB-T, DVB-S2, DVB-S, MPEG-2, MEPG-4

Så din Bravia V3000 har DVB-T, DVB-C tunere og benytter C tuner til å ta inn SD Canal Digital?

EDIT: Det jeg egentlig lurte på,er om det finnes tv med HD tuner som takler Canal Digital HD parabol signaler m/CAM modul.?

Den Toshibaen brukte jeg bare som et eksempel.

Har allerede CanalDigital parabol standard tuner og kort,beklager at jeg glemte å nevne det først.

Min tankegang er at det må være lurere å legge penger i tv som evt.takler parabol HD signaler,enn å legge 2000kr i en crapy HD tuner fra CD som i virkeligheten sikkert bare koster en brøkdel.

Endret av spaltcha
Skrevet

Hallo igjen, spaltcha!

Det finnes TV'er med innebygde satelittmottakere, men det er foreløpig ikke så forferdelig mange av dem. Loewe er en av dem, grisedyrt, men sikkert bra. I den seinere tid har det kommet fler. Er usikker på hvilke merker, men tror at Panasonic og Pioneer har kommet med apparater med innebygd DVB-S/DVB-S2-tunere. For SD og HD.

Felles for disse er at man må ha en CAM som man igjen plasserer abonnementskortet i. CAM'er finnes tilgjengelig til de fleste krypteringssystem, dog ikke for Viasat's krypteringssystem Videoguard (NDS). Canal Digital krypterer i Conax, og det finnes flere CAM'er tilgjengelig som støtter det systemet. Foreløpig er ingen IDTV'er godkjent av Canal Digital for bruk med deres programkort (verken satelitt eller kabel), men det funker (stort sett).

Om dette vil funke når (eller om) f.eks. Canal Digital begynner å paire sine kort til mottakerne, er et av de store usikkerhetsmomentene for de av oss som bruker ikke-godkjente mottakere. Vi kan komme til å få problemer med å få bilde, og vil kanskje bli tvunget over på løsninger med "crappy" mottakere. Jø og fyse! :realmad:

Men det kommer/finnes allerede løsninger: RiksTV har godkjent en CAM (Technicrypt CXV) som gjør det mulig å paire RiksTV-kortet med CAM'en. Og det er ting på gang; flere (satelitt-)operatører er i gang med å teste en CAM-type kalt CI+. Dette er en type CAM med større innebygd sikkerhet (for operatøren). Det skal bl.a. være mulig å paire kort og CAM, se forøvrig CI+ sin hjemmeside for mer informasjon. Dette vil gjøre det mulig å bruke CD's programkort i en flat-TV eller i en ikke-godkjent satelittmottaker, bare det er en eller flere tilgjengelige CAM-plasser. Til og med Viasat kan komme til å godkjenne en slik løsning.

Folk som pr. i dag vil bruke TV'ns innebygde digitamottaker (kabel eller satelitt), eller en fri (dvs. ikke-godkjent) mottaker, og som ikke har CD-kort fra før, må samtidig kjøpe en av CD's godkjente mottakere. Du har allerede kort og godkjent mottaker fra CD, og kan derfor bruke en flat-TV med innebygd satelittmottaker og Conax-CAM sammen med kortet ditt, eller for den saks skyld en fri mottaker (f.eks. en Vantage HD-mottaker, Dreambox e.l.). Dette vil virke fram til en eventuell pairing innføres.

Ta en grundig titt på produsentenes hjemmesider for å finne en TV som du kan bruke på Canal Digital's SD- og HD-kanaler.

Mvh

Brumlebass :cool:

Skrevet

Offisielle Videoguard cam finnes, men er ikke tilgjenglig for bærmen (det vil si vanlige personer). Dette til informasjon.

Finnes også camer som man kan re- programmere til å takle NDS Videoguard.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...