Gå til innhold

Linux og lyd


Anbefalte innlegg

Har slitt lenge med å prøve å Alsa til å samarbeide med lydkortet mitt, med lite hell. På det meste har jeg fått monolyd (stereo er stumt). Så la jeg inn Jack, og det funker helt glimrende. Samtidig som jeg kompilerer programmer kan jeg spille av lyd med en bufferstørrelse på 64 samples, (ifølge Jack) uten underruns. Ironisk nok bruker Jack Alsa(!).

Helst ville jeg brukt Alsa for seg, og slippe å kjøre en lydserver i bakgrunnen (Jack), noen som har noen anelse om hvorfor Alsa er så lite samarbeidsvillig?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er fordi du ikke gir nok informasjon slik at vi kan hjelpe deg.

 

Alsa hadde fungert utmerket om du hadde spesifisert i posten din

a) distro

B) alsa versjon

c) favoritt pålegg

d) lydkort fabrikant

e) lydkort modell

f) hvor mange egg et halvt dusin høner legger på et halvt dusin døgn når en og en halv høne legger ett og et halvt egg på ett og et halvt døgn.

 

(halve høner legger egentlig ikke egg, men for oppgaven sin del så sier vi at det er statistisk mulig)

Lenke til kommentar

Mja, har til slutt fått Alsa til å funke. Programmerte en wrapper rundt Alsa, hvor jeg får tilgang til de ulike kanalene. Dermed får jeg fint spilt av det jeg vil. Mistenker at problemet ligger i at lydkortet mitt har 18 kanaler, dermed er det mulig at aplay i stereomodus spiller av i andre kanaler enn de jeg lytter på (men i mono får jeg lyd, litt rart). Hovedproblemet sånn jeg ser det, er at Alsa (eller Alsa-lib) i utgangspunktet ikke tilbyr en rett fram måte å velge hvilke utganger man vil bruke. Xmms har også en tendens til å fryse, ved bruk av Alsa-plugin.

 

Men det var litt morsomt å se at man med Jack/Alsa kan få så mye bedre ytelse i forbindelse med lyd enn Windows (i alle fall hvis bufferstørrelsen Jack rapporterer er riktig).

Lenke til kommentar
f) hvor mange egg et halvt dusin høner legger på et halvt dusin døgn når en og en halv høne legger ett og et halvt egg på ett og et halvt døgn.  

 

(halve høner legger egentlig ikke egg, men for oppgaven sin del så sier vi at det er statistisk mulig)

 

Svar: 1.5/1.5/1.5= 0.6666 (antall egg per høne per døgn)

6 (et halvt dusin høner) * 6 (et halvt dusin døgn) * 0.6666 = 24 egg

 

Am I right? :wink:

 

Høner kan heller ikke legge halve egg, det ville bare blitt søl :yes:

 

MarcelSB

Lenke til kommentar

f) hvor mange egg et halvt dusin høner legger på et halvt dusin døgn når en og en halv høne legger ett og et halvt egg på ett og et halvt døgn.

Jeg fikk samme svar ...

egg pr høne pr 1.5 dag=1

dvs

egg pr høne pr dag = 2/3

dvs

"6 døgn" x "6 høner" x " 2/3 "egg/(høne x dag)" =24 egg

 

Til og med enhetene stemmer ...

Lenke til kommentar

"6 døgn" x "6 høner" x " 2/3  "egg/(høne x dag)" =24 egg

 

Til og med enhetene stemmer ...

 

Nja... døgn x (1 / dag) = ?

Vi kan vel anslå en dag til å være et halvt døgn, slik at vi får:

døgn x (1 / 0.5 døgn) = 2...

Du får nok bare Ng på den ja.... :)

Lenke til kommentar

"6 døgn" x "6 høner" x " 2/3  "egg/(høne x dag)" =24 egg

 

Til og med enhetene stemmer ...

Nja... døgn x (1 / dag) = ?

Vi kan vel anslå en dag til å være et halvt døgn, slik at vi får:

døgn x (1 / 0.5 døgn) = 2...

Du får nok bare Ng på den ja.... :)

Dette er pirk, lærer!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...