Gå til innhold

DNS på Win 2008 domain controller


Anbefalte innlegg

Jeg skal sette opp en Windows 2008 server i en liten bedrift. De har allerede en leid linuxwebhost (i UK) som forsatt skal brukes i tillegg til at win2008 serveren på kontoret.

Tidligere Windows servere har vært konfigurert med domain.local og det er ikke alltid bra så nå hadde jeg tenkt å få det ordentlig, men jeg er ikke sikker på om jeg tenker riktig

 

Linuxserveren skal forsatt være hovedserver. DNS pekeren hos domeneshop peker til dns-adressen til denne. Den vil fortsatt ha adressen domain.no

 

WindowsServeren hadde jeg tenkt kunne få domenet ad.domain.no

Planen er sette opp dns-entry (A record) for ad.domain.no til ipadressen til kontoret

På kontoret er det èn fast IP adresse på ruteren og jeg skal forwarde portene inn til Win2008 serveren.

 

WindowsServeren skal også ha Exchange. Planen da er å endre MX entryene på linuxserveren til ipadressen til kontoret og bruke nextgentel til sendmail. Epostadressene skal være [email protected] (ikke [email protected])

 

 

Tidligere når jeg har prøvd dette fikk jeg problemer med at Windowsserveren har lokalIP (10.0.10.10) og prøver å oppdatere linuxserverens dns med at ad.domain.no skal peke til 10.0.10.10 noe både er feil og den ikke har rettigheter til. Derfor endte jeg med domain.local i stedet... Men det har jeg ikke tenkt til nå :)

 

 

Er dette mulig og fornuftig? Har jeg tenkt feil.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...