Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Litt Spørsmål om Volum og montering !


larsan2

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen !

Er ganske ny innen bilverdenen, men tenkte jeg skulle installere ett litt bedre annlegg i min peugeot 307(Det orginale er helt forferdelig, høres ut som en bærbar radio)

Og fikk den ideèen at jeg skulle ta elementene fra mine Cerwin Vega VE-15, Men har ikke peiling på hvilket volum du trenger på kassen til sub.

Er ganske intressert i lyd, og liker god lyd, men som mange har jeg ikke all verdens med penger.. Og Vurderer derfor denne løsningen.

Og om noen kloke hoder vet om 2 monoblokker på ca 100-150w @ 8 ohm vil vekke akseptabelt lyd nivå ? (har ikke sjekket men tror Elementene er på 370-400w)

Og vil orginal festene til mid og tweeter ?

Beklager litt rot, nybegynner :blush:

 

- Lars

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ideen er helt idiotisk. Se på høyttaleren. Omtrent så stor blir en kasse som passer til elementene :p

 

Sleng den i baksetet om du vil bruke denne i bil :p

Definitiv no-go ? Vet ikke om jeg skjønner helt .. :shrug:

Man ser jo 15" tommere på 1000w i mindre "kasser" ?:S

En slik høytaler er jo på størrelse med en barnefamilie, så tar det som sarkasme! :grin:

Eksempel Er dette bare Elkjøp watt?

Endret av larsan2
Lenke til kommentar
Definitiv no-go ? Vet ikke om jeg skjønner helt .. :shrug:

Man ser jo 15" tommere på 1000w i mindre "kasser" ?:S

En slik høytaler er jo på størrelse med en barnefamilie, så tar det som sarkasme! :grin:

Eksempel Er dette bare Elkjøp watt?

 

Kassevolumet må passe til elementene. Det kan ha å gjøre med fasthet i membran også. Og det er ikke bare volum det kommer ann på heller, men også fasong på kassen. Det finnes PC-programmer for å regne ut volum og form på basskasser basert på karakteristikken til elementene man skal bruke, og frekvensområdene man vil optimalisere for. Dette er ganske kompliserte greier fordi det dreier seg om hvordan lydbølgene reflekteres og forsterkes / dempes inni kassen.

Lenke til kommentar
For all del ikke ødelegg de høyttalerene dine, selg de heller da, og kjøp noe som er beregnet for bil...

 

Hvor i landet bor du da?

Bor i Ålesund, men vil ikke selge mine kjære!

Det var egentlig litt hypotetisk .. men skal jeg kjøpe anlegg i bil, så blir det sikkelig tenker jeg, å da er det vel best å la noen som har peiling gjøre det .. ! :roll:

Noen som har noen bra forslag til ett sikkelig anlegg til en 20-25000 ? Helst med en slags docking for ipod(iphone)

Som faktisk spiller bra, ikke bare høyt ? :!:

 

 

0_k:

Kassevolumet må passe til elementene. Det kan ha å gjøre med fasthet i membran også. Og det er ikke bare volum det kommer ann på heller, men også fasong på kassen. Det finnes PC-programmer for å regne ut volum og form på basskasser basert på karakteristikken til elementene man skal bruke, og frekvensområdene man vil optimalisere for. Dette er ganske kompliserte greier fordi det dreier seg om hvordan lydbølgene reflekteres og forsterkes / dempes inni kassen.

 

Forstår ! Fann et slikt progg, men vet ikke hva "q profile" og lignende er, og etter råd lar jeg det ligge :p

Men takk for alle svar ! :grin:

Endret av larsan2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...