Gå til innhold

BK: Smil og vær glad!


Anbefalte innlegg

Oppdaget i går underet som går under navn hvit vegg! Det funka glimrende til å bounce blitsen av. Så jeg tok med meg ei venninne ut for å teste ut!

 

Er klar over overeksponeringen her, men syntes det var bedre slik. Ikke hele ansiktsflaten som er skarp heller, men føler det gir bildet et desto mer drømmeaktig uttrykk. Kan godt hende det hadde blitt bedre om jeg hadde blenda ned og heller brukt sterkere blitslys for mer dybdeskarphet - men det får heller testes en annen gang. f/4 og 50mm som er brukt her.

post-141153-1233845529_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Flott bilde.

Likte også at det var lyst.

 

Kan du forklare teknikken du brukte med blitsen?

Var en flott belysning spør du meg.

Vel, for det første må modellen stå ganske nær den hvite veggen, med ansiktet vendt i den vinkelen du vil for ønsket effekt. Så stiller du blitshodet slik at det peker i retning veggen, komponerer bildet slik at du får den bakgrunnen du vil ha, ser at blitshodet peker i riktig retning, så tar du bildet et par ganger og justerer blitsstyrke/eksponering til du treffer med eksponeringen. Det var overraskende lett å få gode resultater her.

Lenke til kommentar

Jeg syns dette var bra! Pen jente, godt bilde :)

Syns fokus sitter godt på modellens høyre øye, men lurer på om det kunne vært en ide å ta bilde mer rett på når det er så smal DOF for å få begge øyne i fokus :hmm:

Utover det er jeg enig i at smal DOF og noe overeksponering hjelper dette bildet.

Alt i alt godt utført :thumbup:

Lenke til kommentar

Merkelig nok synes jeg ikke at det passer med detaljer i bakgrunnen, og det er fordi det ikke er noen som helst balanse i det. Det eneste vi ser av bakgrunnen er "noe" på høyre side, og skal man ha bakgrunn bør det i alle fall være en struktur som gir assosiasjoner til noe. Men det kunne du lett ha fikset i PS. Det er ikke så veldig viktig, så du trenger ikke gjøre noe med det. Jeg liker jo det litt uperfekte.

 

Men det jeg ikke liker er at du har latt deg forføre av moten med liten dybdeskarphet. For det første er det nesten unødvendig med dette motivet hvis meningen er å isolere motivet, men det er også overdrevent uansett hvilken effekt det var meningen at det skulle ha. Årsaken til det er mangel av fokus på øynene. Jeg forsvarer ofte utradisjonelle valg, men føler at dette er et resultat av tilfeldighet og litt slurv. Mange regler er til for å brytes i min bok, men ikke den uhyre viktige regelen om skarphet på øynene. Hvis ikke skal effekten være tydelig, og det er den ikke her.

 

Jeg beklager at jeg ikke kan gi bedre kritikk til et bilde som jeg i utgangspunktet ønsker å like. Spesielt når motivet er så vakkert. Kanskje jeg forandrer mening hvis du sender meg telefonnummeret hennes på PM?

Lenke til kommentar
Merkelig nok synes jeg ikke at det passer med detaljer i bakgrunnen, og det er fordi det ikke er noen som helst balanse i det. Det eneste vi ser av bakgrunnen er "noe" på høyre side, og skal man ha bakgrunn bør det i alle fall være en struktur som gir assosiasjoner til noe. Men det kunne du lett ha fikset i PS. Det er ikke så veldig viktig, så du trenger ikke gjøre noe med det. Jeg liker jo det litt uperfekte.

 

Men det jeg ikke liker er at du har latt deg forføre av moten med liten dybdeskarphet. For det første er det nesten unødvendig med dette motivet hvis meningen er å isolere motivet, men det er også overdrevent uansett hvilken effekt det var meningen at det skulle ha. Årsaken til det er mangel av fokus på øynene. Jeg forsvarer ofte utradisjonelle valg, men føler at dette er et resultat av tilfeldighet og litt slurv. Mange regler er til for å brytes i min bok, men ikke den uhyre viktige regelen om skarphet på øynene. Hvis ikke skal effekten være tydelig, og det er den ikke her.

 

Jeg beklager at jeg ikke kan gi bedre kritikk til et bilde som jeg i utgangspunktet ønsker å like. Spesielt når motivet er så vakkert. Kanskje jeg forandrer mening hvis du sender meg telefonnummeret hennes på PM?

Bildet er tatt utenfor skolebygget, jeg brukte den hvite murveggen for å mjuke til lyset. Det var endel tilfeldigheter her ja, og skulle jeg tatt det igjen hadde jeg blenda ned et par-tre hakk og heller stilt opp blitsen litt.

 

Kritikken er god, men jeg er for det meste klar over svakhetene. Hun har dessverre type, så nummeret hennes kan jeg nok ikke gi deg, haha :)

Lenke til kommentar

Søt jente. Utrolig liten DOF, kunne nesten etterspurt litt større. Jeg kunne også tenkt meg at bakgrunnen var enda renere. Ellers er jeg usikker på om jeg heller ville foretrukket portrett.

 

Jeg synes bildet nesten er for lyst - pannen blir jo utblåst. Men totalt sett synes jeg det er et fint bilde og at du skal være godt fornøyd.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...