Gå til innhold

Avisartikkel om at røykere er fra "lavere" del av samfunnet


Anbefalte innlegg

Hei

 

Hørte på radio igår (eller forgårs) i flere nyhetssendinger at en undersøkelse hadde vist at den største delen av befolkningen som røyker hører til "lavere" sosiale lag. Med dette var bla ment at de var i yrker med mye manuell arbeid eller utenfor arbeidslivet totalt. Også lite utdannelse var vanlig.

 

Jeg har ikke sett denne nyheten igjen i noen nettaviser, har søkt litt nå, men kan ikke finne det omtalt. Kan noen huske å ha lest dette?

 

Artikkelen ville sagt stort sett det samme som denne, bare 4 år nyere:

http://www.aftenposten.no/fakta/innsikt/article984258.ece

Endret av Ekko
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her er en undersøkelse i Tidsskriftet for den norske legeforening (eller bare Tidsskriftet for de invidde). Riktignok er den fra 2005, men her er en nyere artikkel fra forskning.no som bekrefter trenden.

 

Artikkelen i Tidsskriftet konkluderer blant annet med at:

Den idealtypiske røyker i Norge er nå en middelaldrende, skilt Fremskrittsparti-velger fra Nord-Norge med kort utdanning, lavt lønnet arbeid i industrien eller plassert utenfor arbeidsstyrken

Lenke til kommentar
Artikkelen i Tidsskriftet konkluderer blant annet med at:

Den idealtypiske røyker i Norge er nå en middelaldrende, skilt Fremskrittsparti-velger fra Nord-Norge med kort utdanning, lavt lønnet arbeid i industrien eller plassert utenfor arbeidsstyrken

 

Takk for svar, men tror dette er artikkelen som er grunnlaget for linken jeg har lagt ut i første post.

 

Den nyere artikkelen er også i samme kategori, men jeg ønsker en enda nyere.

 

Det jeg helt konkret er på jakt etter er en avis som i løpet av siste uken har skrevet det samme. Det skal ikke brukes i skolesammenheng eller noe slikt, jeg ønsker bare å vise noe oppdatert til en venn.

Lenke til kommentar

Statistikk reduserer mennesker til tall, og begynner man å forholde seg til statistikk istedetfor individer, så gjør man feil.

 

Myndighetene våre, media osv. synes tydeligvis dette er helt greit når det gjelder fattige, de uten utdanning osv., men nevner noen f.eks ordet rase så ååååå nei, vi må være forsiktige, ikke stigmatisere osv. Det er en heslig dobbeltstandard.

 

Statistikk kan også brukes og misbrukes. IQ er en bedre indikator på hvem som røyker enn en direkte relasjon til utdanning eller sosiale lag, og alikevel er det millioner av intelligente mennesker i verden som røyker, så...

Lenke til kommentar

@ anonymouse:

 

Herregud, igen grunn til å tilte helt og sammenligne statistikk med rasisme. Skal man ta tak i et problem, så er det greit å vite hva slags gruppe mennesker man må forholde seg til. Ut av den undersøkelsen jeg referer til kan man feks slutte seg til at anti-røykingstiltak burde rettes mot den grupper med lav utdanning etc.

 

Når det gjelder forskning på rase, er den meste forskningen her useriøs, Feks Rushton som hevder at gjennomsnitts-IQ for afrikanere er 70 (noe som tilsvarer tilbakestående).

 

Har du kilder på at IQ er en bedre indikator?

Lenke til kommentar
hehe. en klok mann sa en gang:

"det finnes tre typer løgn: en løgn, en forbannet løgn og statistikk"

 

(dette komm da fra statistikklæreren min :grin2: )

 

Mark Twain-sitat det. "Lies, damn lies, and statistics".

 

Sitatet er forøvrig også kredittert til Benjamin Disraeli, Alfred Marshall, og en hel gjeng med andre dødinger! :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...