Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Kan en forsterker slå ut lyden på laptophøytalerne mine?


Anbefalte innlegg

Jeg koblet en laptop av typen ASUS F3jp til en stereoforsterker av typen NAD C 355BEE med en PHONO->Jack-kabel. Tror også jeg prøvde å koble til med en jack-jack, fra samme forsterker.

 

Nå fungerer ikke de integrerte høytalerne i laptoppen, selv om lydutgangen er fri for tilkoblinger og lydnivået står på fullt.

OEM Operativsystem er reinstallert (recovered) med medfølgende lyddrivere. Høytalerne er fortsatt livløse.

Jeg tror ikke det har noe med software å gjøre i det hele tatt, siden alt virket helt fint før jeg koblet forsterkeren i. Derfor lurer jeg på:

 

Hvordan kan en forsterker ødelegge kretser inn i jack-inngangen på PC'n?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvordan kan en forsterker ødelegge kretser inn i jack-inngangen på PC'n?

 

Inngang eller utgang?

 

Ser for eksempel for meg et eksempel der man kobler hodetelefonutgangen på forsterkeren til line in på PC'en. Da kan man få for kraftig signal i forhold til hva kretsene i lydkortet er designet for.

 

Når man slår på forsterkeren kan det også gå en strømpuls gjennom høyttalerutgangen. Dersom man slår på en enhet som f.eks. en CD-spiller eller mixer, vil en tilsvarende strømpuls komme inn til forsterkeren, bli forsterket, og gå videre til høyttalerene. Dette gjør at DJs har som instruks å slå på forsterkeren sist.

 

Det er også fornuftig å slå av begge ender før man kobler til en kabel. Ikke så vanlig på hodetelefoner å faktisk gjøre dette, men en plugg som er halvveis inn vil være i kontakt med andre elementer enn de som den er ment å være i kontakt med. Dermed kan man muligens få en feil terminert krets og strømmen teoretisk sendes "feil plass".

Endret av tommyb
Lenke til kommentar

Takk for informativt svar tommyb. : )

 

Jeg holder på å sette opp en stasjonær PC som skal kobles til TV og stereoforsterker nå.

På den skal jeg ha et Creative X-fi extreme music-lydkort.

 

Vil det kanskje være lurere å overføre lyden optisk, både med tanke på lydkvalitet og farlige strømpulser?

 

Edit: Glemte å gjøre det klart at jeg konkluderer at det er strømpulser fra forsterkeren som har ødelagt noe inn i pc'n. Dette er vel noe jeg ikke får igjen på garantien heller..

Endret av Cpt_Spectacular
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...