Gå til innhold

Film: Post it - En kortfilm


Anbefalte innlegg

Hei. Vi har laget en kortfilm som vi skal sende til både Amandusfestivalen og UKM. Den handler om en ensom mann som lever sammen med bamsen sin og fyller dagene sine med meningsløs tv-titting. Og post-it-lappene sine.

 

Klippingen er ikke ferdig, men vi vil gjerne vise dere hva vi har hitill for å få god tilbakemelding. Vi har mange idéer på hva vi kan endre på, men vi hadde vært veldig takknemlig for all konstruktiv kritikk. Fungerer idéen? Suger fotoet? Ville Nicholas Roeg vært stolt over klippingen? Fyr løs folkens, vi trenger litt tilbakemeldinger fra folk som ikke har jobbet med dette konseptet i en stund. Før og fremst er vi kanskje interessert i om idéen og gjennomføringen holder og er solid nok, og hva som må til for å gjøre den mer forståelig og for å få bedre flyt.

 

SE DEN HER, FOLKENS!

 

 

 

Musikk er av Flowers From the Man Who Shot Your Cousin, sjekk han ut!

Endret av Badering
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Litt The Machinist-inspirert? :p Veldig fint dette her, Badering. Meget høy standard i forhold til hva man vanligvis får sett på dette forumet, dog det skal ikke mye til.

 

Det står ikke på skuespillet, han kunne sakene sine. Fotoet var greit, jeg savnet litt mer kreative utsnitt, men definitivt ikke dårlig. Overvinklet perspektiv for å få han til å virke liten pg pjuskete kunne gjort seg meget bra på visse steder i filmen. Klippingen var også meget bra til tider, f.eks. "gå ut!" (god lydbruk der!) og når han lager mat/spiser, men også halvdårlig andre steder f.eks var det altfor rask klipperytme der hvor innholdet skrek etter det motsatte.

 

Generelt godt driv og dramaturgi, men jeg likte ikke det korte musikk-innslaget ved "sov godt"-scenen, det varte altfor kort og ble bare intet-sigende.

 

Du behersker kameraet godt, og det vises. Meget god bruk av zoom, og klippene var naturlig mellom utsnittene. :) Pluss for en kubrick-glare!

Endret av Speik
Lenke til kommentar

Har ikke sett The Machinist, så nei :) Jeg følte meg jævla original da jeg skrev manuset, men det finnes vel dusinvis av lignende filmer sikkert.

 

Klipperytmen er noe vi må jobbe en del med ja, og er nok det største problemet akkurat nå. Men det skal nok ordne seg. Jeg er også enig i at musikk-innslaget ved sov godt var veldig knapt, og den skal evt. utvides eller klippes om.

 

For min del syntes jeg fotoet er ganske tråkig, kjedelig og rett og slett apatisk. En ting man kan skylde på er nærmest fravær av closeups og omtrent kun bruk av stativ. En annen ting var at vi skulle skape en følelse av en liten, ensom leilighet, men huset det ble filmet i var jo mye større. Dermed var det liten frihet i kameravinkler og slikt, noe som er ganske synd.

 

Takk for konstruktiv kritikk!

Lenke til kommentar

Blir en del rot dette her og stort sett negativ kritikk siden det er det som er intr for deg. Morsom og gjennomført ide. Klippemessig så er det noe snusk her og der. Noe jeg hater er overdreven bruk av fade-out/in. Vitner om dårlig sammensetting av innstillinger. Dette er selvfølgelig vanskelig å endre på klipperommet men det bør unngås. Kanskje bytte lydeffekt på "gå ut-"-sekvensen. Ble litt generisk og "finne den første og beste lyden på Sounddogs"-aktig. Danse-med-bjørnen-musikken litt feil - musikk som gjerne forbindes med en aktivitet er fyfy. Det blir som å bruke Eye of the Tiger hvis karakteren skal ut å trene. Ellers burde dere ha jobba litt med mise-en-scene (høhø). Hvis hensikten var å fremstille han som sofasittern, så var på sett og vis rommet hans litt for.. pent(?) og ryddig. Selvfølgelig er det begrensa hva man får til i en slik amatørkortfilm, men som seer er det ikke helt troverdig. Likte slutten med pennen som faller og føttene som er ute av fokus samt det påfølgende kalde shottet hvor han blir et nytt "menneske". Veldig passende musikk der. Dog, når han forstår at det er bjørnen som har "skrevet" alt, så blir det en voldsom klipperytme og mye close-ups. Hadde foretrukket en rolig kameradragning imot han, som muligens ender med at han ser inn i kameraet hvor han forstår det som har skjedd. Kamerainnstillinga før han slipper pennen er litt shabby, lite gjennomtenkt og en dårlig overgang fra froskeperspektivet fra innstillinga før. Potensialet er der absolutt, men det er i grunn bare å endre litt på rytme og kanskje skyte et par innstillinger på nytt.

 

Elsker å pirke på klipp og lyd så jeg kan sikkert sette opp en liten liste over ting du bør endre litt på. Altså demping av lyd osv.

Endret av tjalla
Lenke til kommentar

En ny versjon har blitt lagt opp, samme sted som før. Se den her.

 

--

 

 

Lag en liste du =)

 

Jeg er enig i mye av kritikken din. Spesielt klippingen er rettet en del opp i den nye versjonen, forhåpentligvis er det bedre rytme der. Det er forsatt et par småforandringer i klippen vi vil endre på, men dette er mye nærmere det ferdige resultatet.

 

Takk for kritikk.

Lenke til kommentar

Se her ja. Umiddelbare forbedringer. Liste over ting jeg ville ha endret:

 

* Dårlig åpningsshot av ansiktet til hovedkarakter. Dårlig utsnitt, grovkornet og shaky

* Droppet "lukke gardina-shottet"

* Holde "se ut av vinduet-shottet" lenger

* Laget en mykere overgang fra musikk til han åpner kjøleskap for første gang. Altså senke volumet gradvis. Kanskje legge inn et mellombilde i mellom.

* Dropp all kameralyd når du kjører den "dansemusikken", spesielt kjøleskapdunket og den skjærende knivlyden *grøss*

* Heller ikke noe fan av søppeldunkshottet

* Brå avrunding av sangen ved 03:57. Bør kanskje gjøre no annet der.

* Likte slutten på den første versjonen best. Altså det ene shottet hvor han er ute med et befriende smil.

 

Ellers må jeg si at det var en vesentlig forbedring der. Bra valg av "danse-sang" + at dere inkl. med "sove med bjørn". Forteller mer om hans kjærlighet til "bjørnen". Uansett prøv å bruk så lite kameralyd som mulig, spesielt når det er musikk over, samt senk bruken av fade in/out på billedklipp.

Endret av tjalla
Lenke til kommentar

Jeg har ikke lest de andre kommentarene noe særlig, så alt er sikkert sagt før.

 

Første shot av hovedperson er som nevnt merkelig og kornete, det ser ut som man har brukt digital zoom og filmet tiltalte i en seriemorder-rettsak.

Jeg liker ikke at du bryter opp den første kamerabevegelsen mot hovedpersonen med småklipp av doktoren, her synes jeg faktisk enten eller funker best. Det er noe med overgangen fra helt stille og grønt til bevegende og tilbake igjen som er like forstyrrende hver gang.

0:32 - Hopper kamera veldig her, eller er det bare meg? Jeg skvetter hver gang. Kamerabevegelsen over til bamsen er grei, men akkurat ved 31-32 så spretter kamera til venstre.

0:46 - Jeg har personlig ingenting imot en fadeout/fadein etter en musikkmontasje, og synes det fungerer perfekt som en overgang. Musikken og montasjen fungerer for å vise hverdagen hans, så fader man til svart og inn igjen til den spesifikke dagen vi skal se på de neste minuttene. Overgangen til svart er gradvis (nesten helt mørkt rom->helt mørkt rom), da kan overgangen tilbake også være det. Helt svart->hvit tskjorte og hvitt kjøleskap = vondt.

0:56 Her er det noe galt med vinkelen. Han tar ned lappen og stopper, det vil si at han holder den over hodet. Likevel leser han nedover og til venstre (for seeren). Det ser ut som han holder oppe lappen og leser på smøret i kjøleskapsdøren. Så er vi tilbake til forrige shot og lappen er der oppe enda.

1:00 Her er kjøleskapslukkingen nesten perfekt. Det er bare snakk om en frame eller to før eller etter, så vil du se at det ser riktig ut.

1:07 Bra musikk. (jeg følte meg veldig negativ som kun nevnte det som kunne fikses^^)

1:26-1:27 Filmens beste overgang.

1:37 Hva skjedde med fokusen her?

1:41 Den skjærelyden passer ikke inn i noen filmer, noengang. Uff. Spiselydene funker.

1:56 Han sover med lyset på?

2:00 Var det smekken hans jeg hørte? Har han ikke på seg joggebukse? Eller er det "falle i sofaen"-lyden? Det var veldig merkelig ihvertfall, her kan man evt leke litt Foley artist og finne noe som lager en litt mer behagelig "pompf"-lyd.

2:07 Jeg forventet en lyd her. Her er også fokus litt ustabilt, og da hjelper en lyd med å få det til å virke med vilje.

2:12 Jeg kunne tenkt meg litt varierende utsnitt av tv-skjermen, gjerne at man zoomer litt inn og virkelig ser tv-linjene.

2:28 Alt bra frem til lyden av en gong. Med mindre det skal være Kurosawa-inspirert.

2:39-> Filmens beste shot, bare synd den ikke varer lenger. Jeg tror jeg kanskje ville kuttet den ut før zoomen var ferdig, men så er jeg veldig fan av PT Anderson og at alle overganger skjer mens kamera (evt zoom) er i bevegelse.

3:06 Dette varte veldig lenge.

3:34-> Veldig bra

3:52 Jeg kommenterer sjeldent skuespill, men dette er greit. Litt mye slåing, men whatevz.

4:07 Holder håret - holder ikke håret. Sånt skjer^^

4:11 Er dette samme shot som med kjøleskapet? Jeg irriterer meg over håret som henger foran øyet hans. Det er også noe sært med fokus her.

->4:16 Hele denne sekveksen er litt ubehagelig nært ansiktet hans. Jeg tror det er obligatorisk hvis man har Leone-utsnitt av øynene at man bruker widescreen. Ellers blir det closeup av en merkelig firkant av ansiktet.

4:29 Vellykket

4:34 Dette bildet liker jeg ikke. Hvitbalansen har gjort alt veldig blått og kaldt - han smiler i t-skjorte og jeg tenker at han egentlig burde fryse, puste røyk og løpe inn igjen. Jeg hadde slengt på litt color correction her og trukket ut en del av blåfargen, bruke gjerne t-skjorten (som er kritthvit ved 3:59) som mal for å se hvor mye fargekorrigering som trenges.

 

Rulletekst trenger vel sjeldent kommentar, men "Øyvind Stedel - som - ensom mann" var en merkelig måte å gjøre det på.

 

 

Dette ble et veldig langt innlegg, så jeg håper det er noe som ikke er sagt før eller virker fornuftig.

Lenke til kommentar

Kanskje litt sent å kommentere selve filmen men. Jeg synes dere burde brukt størrelsen dere egentlig hadde i leiligheten/huset for å fremheve ensomheten. Å være alene i et stort hus føles mer ensomt enn å være det i et lite.

 

På den tekniske biten har jeg ingenting jeg skulle ha sagt

Endret av Merkwürdichliebe
Lenke til kommentar

Det hadde nok vært ganske vanskelig. Tror vi brukte minst to timer hver dag på å i det hele tatt flytte alt som ikke skulle være i bildet vekk. Og å flytte de fleste møbler og slikt i resten av rommet hadde vært alt for mye stress, og vi hadde nok hatt enda større problemer med å få ferdig filmen. Vi filmet vel to dager på overtid allerede, så. Hehe.

 

Jeg er enig i at den effekten hadde vært fin å fått til da. :)

 

Slettes ikke sent å kommentere dog, vi er alltid åpne for tilbakemeldinger. Gjerne også om filmen i det hele tatt fungerte.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...