Gå til innhold

Sivilingeniør innen data


Anbefalte innlegg

Jeg må snart søke på høyskole og tenker på å bli Sivilingeniør innen data.

 

Jeg har forsåvidt hørt at det er mange som trenger programmerere, og dermed er denne vel den retningen som gir meg lettest jobb og mest lønn?

 

Jeg lurer da på om disse tingene stemmer og hvor mye en sivilingeniør har som årslønn i starten av karriæren.

 

Jeg er usikker på om utdanningen har nok potensiale til å tjene iallefall over 1 million i året etterhvert.

 

Hva kan jeg ellers satse på?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tja, typisk begynnerlønn idag som IT-konsulent for 5 års utdanning er vel i overkant av 400'000 kr.

 

Det er mulig å runde millionen, men da bør du ha såpass med erfaring og/eller være såpass viktig at timeprisen din er høy. Det er også nødvendig å få stor andel av din egen timepris, f.eks ved å være selvstendig konsulent eller del av et lite selskap.

 

De færreste kommer så langt, men det er langt fra umulig om man brenner for faget.

Lenke til kommentar

Om man tar med alle timene jeg bruker på jobbrelatert arbeid som jeg ikke får penger for (utvidelse av egen kunnskap osv), så hadde jeg nok tjent bedre i kassa på rema 1000.

 

Det er utrolig vanskelig å bli god på noe man ikke har stor interesse for, og om man har stor interesse, så er det ikke pengene som er den drivende effekten. Så er veldig enig med de to over her.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...