Gå til innhold

Februarfest 2009 - Anew


Anbefalte innlegg

Uke 1: Borgerskapets diskré forfall

Min største uro ved å flytte fra Oslo til forstaden (rent bortsett fra at det er umulig å få tak i sushi om kvelden og skikkelig brød i butikken) var at det skulle bli vanskelig å finne gode motiver. Hus på hus med hage, stasjonsvogn og Bærumshamster (irsk setter) var liksom ikke drømmen. Imidlertid oppdaget jeg jo raskt at også villastrøkene er fulle av små fotografiske juveler - det diskré forfallet som foregår i borgerskapets hus og hager... Denne uken er på mange måter en fortsettelse av serien How We Used to Live, og en prolog til Aprilfesten.

 

Jeg begynner jakten på forfallet i mitt eget hjem. Dagens bilde er et utsnitt av et slektstre en av mine forfedre tegnet i 1887:

465729554_GnqMu-XL-1.jpg

D300, Nikkor 50/1.8 @ f/4, 30 sek, iso 200

Endret av Anew
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg lurer på hvordan dette hadde fungert uten utsikten forbi hjørnet?

Tja... si det? Jeg ville ha med den "snefonnen" for å skape litt bevegelse i bildet, og dermed måtte det bli sånn... Croppet bort litt skog, og endte på 4:3-formatet jeg normalt misliker så sterkt. :roll:

 

Tom: :fun:

 

Sverre: Leker litt med MC-36-klonen min om dagen - eksperimenterer med lange lukkertider, selv om det jo ikke egentlig var nødvendig for dette motivet.

 

Dagens forfall får tittelen "Vennligst bruk neste dør.":

467113036_RzEFY-XL.jpg

D300, Tokina 12-24 @ 12mm f/11, 60sek, iso 200. Valgte å ikke justere WB, da dette er en ganske presis gjengivelse av hva jeg så.

Lenke til kommentar

Takker, Lekang. :)

 

Det siste diskré forfallsbildet har tittelen "The End of the Road". Innerst i en eplehage står en bil forlatt under en presenning:

469240996_Ez2sP-XL.jpg

D300, Nikkor 18-70 @ 60mm, f/8, 8 sek, iso 200.

 

I morgen begnner en ny uke (i Frankrike er faktisk søndag den første dagen i uken), og temaet skal være "Departementalt". Litt usikker på om jeg klarer å finne på noe departementalt på en søndag, men pga. mye stress i uken som gikk, så har jeg jo uansett falt ned til kandidatnivå. :/

Lenke til kommentar
Mulig det er han som bor i en viss campingvogn? :D

Det er mulig; men lite trolig da campingvognen står nede på Gressvik og området anew frekventerer er ca 11 mil unna... Men det kan være at han drar dit i helgene :)

 

Over til dagens bilde som jeg liker godt. Trærne og gjerdet leder oss fint inn til donignen under presenningen. Ble litt nysgjerrig på hva som finnes under den presenningen.

 

Tom

 

edit: leif

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar
Takker, Lekang. :)

 

Det siste diskré forfallsbildet har tittelen "The End of the Road". Innerst i en eplehage står en bil forlatt under en presenning:

469240996_Ez2sP-XL.jpg

D300, Nikkor 18-70 @ 60mm, f/8, 8 sek, iso 200.

 

I morgen begnner en ny uke (i Frankrike er faktisk søndag den første dagen i uken), og temaet skal være "Departementalt". Litt usikker på om jeg klarer å finne på noe departementalt på en søndag, men pga. mye stress i uken som gikk, så har jeg jo uansett falt ned til kandidatnivå. :/

Er det måneskinn? ;)

Velger å komentere hele uken:Dette er godt observert,fin kvalitet på bildene,en fin første uke,kommer til å følge med. :thumbup:

Endret av Rodswinger
Lenke til kommentar
Ble litt nysgjerrig på hva som finnes under den presenningen.

Jeg også... Planen var egentlig detaljbilder av bilen, men brøytekanten nærmer seg vel en meter, og snødybden innover i eplehagen en halv... Da fikk det bli som det ble. Satser på å gjøre en ny visitt i april, og da med mindre sne på bakken. :yes:

 

Rodswinger: Takk. :) Hadde det ikke vært herlig om det var måneskinn?

Endret av Anew
Lenke til kommentar

Her var det masse pent å se på! Bildet med soafen var ganske finurlig, men det første bildet tok virkelig hjertet mitt med storm. Seriøst. Jeg falt virkelig for det. Minner meg om alle de langene stundene jeg har brukt på vandring rundt om kring i huset, mens jeg har studert bilder av altifra Kaupanger anno 1604, til portrettet av oldefar med haglen på fanget, og et blikk som ville drept Tatcher, samt fått Bismarck til å gå ned på kne. Minner. Du vekte minner. Hva kan jeg si? Du tok hjertet mitt med storm. Bildet ditt tok hjertet mitt med

storm :love:

 

(For et forferdelig utrykk, på kanten til det banale. "Med storm". Huff.)

Lenke til kommentar

J@cob, jeg er... beæret eller noe sånt... :) Likte det godt selv også.

 

Februarfestens 2. uke begynner i dag (for meg). Temaet for denne uken er "Departementalt". Jeg har tenkt å snike meg rundt i gangene på byråkratiets Dødsstjerne - R5-blokken i Regjeringskvartalet - på leting etter motiver. Forøvrig har jeg i dag meldt meg inn i Kommunal- og regionaldepartementets fotoklubb. Det er jo også ganske departementalt.

 

Uken begynner med et intereksteriørbilde av Dødsstjernens største lyssjakt (elns). Ikke helt enkelt å komponere bildet, for vinduene kan ikke åpnes så mye, så jeg måtte holde kameraet ut med én hånd mens jeg kikket på live view gjennom vinduet, bøyd over en vilt fremmed persons skrivebord... Bak disse vinduene jobber ministrenes viljeløse klonetropper med det ene dødelige R-notatet etter det andre:

470753916_e9FSx-XL.jpg

D300, Tokina 12-24/4 @ 12mm, f/4, 1/200sek, iso 1600

Endret av Anew
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...