Gå til innhold

hvor missvisende er en "GDP - per capita " liste?


Skribenten_

Anbefalte innlegg

GDP per capita er som kjent antall penger en nasjon tjener per innbygger, per år.

Men jeg lurer på, hvor missvisende er egentlig en sånn liste?

Ta norge foreksempel, en GDP på $47,800 = 335 000 NOK per innbygger

og Thailand, en GDP på $9,100 = 330 000 BATH per innbygger.

 

Men nå har det seg sånn at 335 000 NOK i Norge har omtrent samme verdi som 330 000 Bath i Thailand.

Grovt sagt kan man si at skal du kjøpe deg et hus til 3 mill NOK i Norge så får du omtrent samme hus i Thailand for 3 mill BATH. En bukse til 1000 NOK ville samme kostet 1000 BATH osv osv.

 

For at en thailandsk borger skal tjene 335 000 NOK så må han jobbe 5 år, men en norsk borger må jobbe 1 år.

er det da ikke litt urettferdig å sammenligne de ta landende på den måten?

 

Blir det ikke da litt missvisende å plassere Norge på 5 plass, mens Thailand blir plassert på 80 plass når man tar med disse verdiene?

Endret av janern21
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

går ut fra at det tallet du sitererer for Norge er PPP...

 

Edit: En ting jeg vil poengtere er at det jeg har erfart fra mine reiser er at folk ikke nødvendigvis er SÅ fattige som vi skulle tro ut fra inntekt i NOK. Ofte er det man legger merke til at folk ikke nødvendigvis har råd til typiske western luxury items (les: ipod), men hvis en kopp kaffe koster en krone og ikke 25 så er det klart at det blir misvisende å tenke at alle "der nede" sulter fordi de tjener en tusenlapp i måneden...

Når det er sagt så er det klart at levestandarden deres er lavere enn vår pga. potensielt manglende infrastruktur, affordable helsetilbud, korrupsjon etc...

Endret av wawa
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...