Gå til innhold

[Løst]Skal kjøpe ny laptop - hvilket merke anbefales/anbefales ikke?


Anbefalte innlegg

Jeg skal kjøpe meg en ny laptop, som hovedsakelig skal brukes til lett bilderedigering, filmtitting, musikk og skriving. Kommer ikke til å bruke den til spill. Jeg ønsker meg en 17" skjerm med størst mulig oppløsning.

Laptoper med gode skjermer er litt dyrere, men jeg har sett at Dell har 2 stk til en rimelig penge.

Spørsmålet er:

Har Dell god kvalitet på sine pcer? Eller hva med maskinene til HP? Eller evt. Acer?

 

Håper dataentusiastene på dette forumet kan gi meg noen kyndige råd :-)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kommer nok mange forskjellige argumenter for og mot ting her, men etter egene erfaringer så vil jeg rangere merkene slik fra dårligs til best:

 

1. Dell

2. Packard Bell

3. Acer

4. Toshiba

5. HP

 

Men dette er det jeg går utifra hvor fornøyd jeg har vært med disse pcene, har aldri hatt DELL, men har prøvd en god del, og reparert en god del, derfor har jeg det inntrykket, men de har mye bra også har jeg hørt!

Packard Bell har jeg hatt en gang, og det var en helt ny pc. Hadde så mye "tull" som at tastaturet var løst slik at når jeg skrev lagde den dunkelyder, og hele tastaturet sviktet i festene. Høyreklikktasten klarte jeg så vidt å trykke ned, og touch paden var håpløs.

Acer har jeg hatt delte erfaringer med, du får mye for pengene, serlig de nye som har kommet med gode skjermer, og mye utstyr samt bra spesifikasjoner. Eneste er alle som har problemer og dårlig garantiordninger.

Toshiba var ihvertfall bra, har hatt to bærbare for noen år siden, som var helt knall! Bortsett fra når den hadde vært i bruk i noen år, og jeg hadde den på fanget kortslutta skjermkortet. Jeg skrudde fra hverandre og lodda over en motstand som hadde brendt, og den fungerte igjen (i noen timer):p Også brukte de ihvertfall Harman/Kardon høytalere som det aldri var noe å si på :)

Hå står øverst på lista fordi jeg har det nå, og er fornøyd. Syns jeg fikk mye for pengene, og virker solid. Ikke de beste spesifikasjonene, men holder i massehvis! Også er det fingerprint :o Hehe, er litt stæsj man blir glad i :)

Og den har sålangt tålt et brusbad, måtte bare ta ut tastaturet og vaske det...

Lenke til kommentar

Dell sine maskiner holder javnt over god kvalitet kommer litt an på hvilken modell du kjøper men har ikke hørt noe negativt om 17" de har.

 

Selv har jeg en hp compac og en dell xps og begge maskinene fungerer upåklagelig. Aldri hatt noe problemer med de. jobber selv i en bedrift hvor vi bare har dell bærbare og er skjelden problemer med maskinene.

 

Så vil si at dell og hp er de to beste merkene, men dette er jo min mening.

Lenke til kommentar

Styr unna mindre kjente merker, da de ikke har et like godt rykte å opprettholde mht. service etc.

 

Jeg ville personlig gått for Dell eller HP, da begge er pionerer som de vet hva de driver med, og i tillegg til å lage datamaskiner med gode specs så er også chassiset som oftest av god kvalitet.

Lenke til kommentar

takk for nyttige svar :)

 

Jeg har funnet 2 pcer med type skjerm som jeg ønsker meg,17" WUXGA, fra Dell og Acer. Dessverre var Toshiba og HP litt for dyre:

 

http://www1.euro.dell.com/content/products...=dhs&~ck=mn

 

og

 

http://www.elprice.no/data/baerbar-pc/acer...r-pc-lxaq80x405

 

Den fra Acer har bedre spesifikasjoner og er billigere. Men jeg lurer litt på om Dell leverer litt bedre kvalitet ettersom de er dyrere og har holdt på lengre... Har ikke lyst på pc som varer i bare 2 år :roll:

Lenke til kommentar

Hmm har hørt mye dårlig om acer og deres pcer. Har selv en toshiba kan anbefales. Tenker neste jeg skal ha skal være toshiba også.

Bare de får blueray i pcene sine!

 

 

Har hørt at Dell er super service. Og at pcene dems er stabile. Hørt at acer sliter med varmegang på mange av pcene sine.

Lenke til kommentar
Dell har sjeldent gode specs. Eller, de har gode specs, men da somregel forrige generasjons specs til overpris.

 

Håper ikke du mener Clevo med "mindre kjente merker". De har f.eks holdt på lengre enn Dell og har ikke gått på smellen som alienware`s (dell) m15x da de laget sin M860TU :p

 

Endelig noen andre som har skjønt det også! :) Er jo bare å skjekke spesifikasjonene dems, så skjønner man jo at dette er dyrt...

 

Er ganske riktig at acer sliter med varmegang, men jeg tror de nye pcene er ganske forbedret!

Lenke til kommentar

av dataene jeg selv har hatt vil jeg ransjere de sånn fra dårligst til best;

 

*ASUS (mye feil med denne. hang seg hele tiden. kontaktet kundeservice angående dette men de sa det var noe som kunne hende og var ikke regnet som en feil.(sto tilogmed i manualen hvordan man skulle resette den når det skjedde))

 

*Dell (generellt god kvalitet men sykt overpriset)

 

*ACER (mye for pengene men tålte ikke et glass vann veltet over tastaturet)

 

*HP (den jeg har nå. veldig mye for pengene, ingen feil og den har tålt et glass vann veltet over tastaturet :thumbup: )

Endret av barin
Lenke til kommentar

Synes det er litt meningsøst å rangere etter merke uten noen klare kriterier for hva som er et bra/dårlig merke.

 

Gjør god pris/ytelse en maskin bra?

Er det byggekvalitet som bør måles?

Er det et glass vann testen som avgjør?

Er det antallet fornøyde kunder?

Er det antallet reklamasjoner?

Er det .......

Er det hva du subjektivt oppfatter som bra etter å ha hatt kanskje en maskin med det merket? Og dette brukes videre til å generalisere.

 

Jeg mener en bør lese tester av akkurat den maskinen en ser på fra uavhengige profesjonelle testere, samt lese noen brukererfaringer. Det er da en kjensgjerning at det er mange flere som klager enn de som skryter, men det gjelder da alle merker.

 

Oppfattet kvalitet og faktisk kvalitet henger heller ikke nødvendigvis sammen. Høy pris oppfattes ofte som kvalitet uten at det nødvendigvis er en direkte sammenheng. Du betaler gjerne for merke, design og eksklusivit.

 

Rådet mitt er finn en maskin som fyller dine krav, søk opp et par tester og les hva andre mener om dette produktet. Så filtrerer du bort evt lovprising, og ensidig slakt pga at anmelder ikke klarer å laste ned f.eks en driver.

Kan sikkert også hjelpe å be om råd til kjøp av en konkret maskin innenfor ditt budsjett og til ditt bruk.

Lenke til kommentar
Synes det er litt meningsøst å rangere etter merke uten noen klare kriterier for hva som er et bra/dårlig merke.

 

Gjør god pris/ytelse en maskin bra?

Er det byggekvalitet som bør måles?

Er det et glass vann testen som avgjør?

Er det antallet fornøyde kunder?

Er det antallet reklamasjoner?

Er det .......

Er det hva du subjektivt oppfatter som bra etter å ha hatt kanskje en maskin med det merket? Og dette brukes videre til å generalisere.

 

Jeg mener en bør lese tester av akkurat den maskinen en ser på fra uavhengige profesjonelle testere, samt lese noen brukererfaringer. Det er da en kjensgjerning at det er mange flere som klager enn de som skryter, men det gjelder da alle merker.

 

Oppfattet kvalitet og faktisk kvalitet henger heller ikke nødvendigvis sammen. Høy pris oppfattes ofte som kvalitet uten at det nødvendigvis er en direkte sammenheng. Du betaler gjerne for merke, design og eksklusivit.

 

Rådet mitt er finn en maskin som fyller dine krav, søk opp et par tester og les hva andre mener om dette produktet. Så filtrerer du bort evt lovprising, og ensidig slakt pga at anmelder ikke klarer å laste ned f.eks en driver.

Kan sikkert også hjelpe å be om råd til kjøp av en konkret maskin innenfor ditt budsjett og til ditt bruk.

 

 

Takk for godt råd

Har funnet en norsk anmeldelse av Acer maskinen der denne får meget god kritikk og nest beste karakter, så nå har jeg egentlig bestemt meg for Acer :)

Lenke til kommentar
Jeg skal kjøpe meg en ny laptop, som hovedsakelig skal brukes til lett bilderedigering, filmtitting, musikk og skriving. Kommer ikke til å bruke den til spill. Jeg ønsker meg en 17" skjerm med størst mulig oppløsning.

Laptoper med gode skjermer er litt dyrere, men jeg har sett at Dell har 2 stk til en rimelig penge.

Spørsmålet er:

Har Dell god kvalitet på sine pcer? Eller hva med maskinene til HP? Eller evt. Acer?

 

Håper dataentusiastene på dette forumet kan gi meg noen kyndige råd :-)

 

I en tråd hvor HP fremheves som det "beste" får du ikke mye hjelp. Stikk heller og snakk med noen som vet hva de snakker om. De flåses også litt om Dell her, greia med Dell er at du i det minste får en sabla effektiv kundeservice og grei bytte av komponenter dersom noe går galt. Prøvde det på min forrige laptop og anbefalte det også til en kollega. En studio maskin er grei for de fleste og som sagt, sikkerheten i servicepakkene kan være noe å betale for med mindre du kan PC selv.

 

Asus nevnes knapt her, dette er noe av det mer velbygde du kan få pr dags dato. Men, de koster generelt en del.

 

Acer bør du styre klar av, snakk litt rundt og sjekk tilbakemeldingene på feilprosent, man snakker skyhøyt, du titt på et forum og du ser det. HP er i samme leia.

 

Toshiba VAR bra. Helt til de gikk på bekostning av kvalitet. Absolutt alt jeg har prøvd av Toshiba blir varmt, for varmt. Plastikken er elendig.

 

Gå evt for Lenovo, da snakker man bånnsolide maskiner til en overraskende billig penge.

 

Styr langt unna Clevo, eller ihvertfall, les om merket og problemene folk har, det er ikke småtteri. Multicom har rebrandet dette merket og selv om de sikkert har blitt bedre er det vel ikke akkurat kremen av vitenskapsmenn som er samlet på Åmli..

Lenke til kommentar

Jeg skrur veldig mye pcer (Jobber som servicetekniker) og pc-merker jeg styrer klar av er Packard Bell og Toshiba.

Disse pcene henger dårlig sammen og alt er generellt dårlig både når det gjelder kvalitet på kabinett og deler brukt i pcen. Dårlig kundeservice hos Packard Bell også.

 

Om du skal kjøpe Acer så vil jeg anbefale å kjøpe enten Extenza-modell eller TravelMate da disse har en mye bedre kvalitet enn Aspire-modellene. Enkelt å ha med kundesupporten dems å gjøre også.

 

Dell har bra pcer som holder lenge og de har en helt super kundesupport. Frøkna hjemme fikk problemer med tastaturet på sin laptop og etter en telefon med Dell sin kundesupport så gikk det 5 timer så ringte en servicemann på døra. Han skiftet tastaturet og dro igjen. Har selvfølgelig betalt litt mer for servicen men det er det jammen verdt.

 

HP lager sånn passe bra pcer, men kundeservicen der er helt elendig. (Min personlige erfaring, er i kontakt med HP support opptil flere ganger i uken.)

 

Lenovo har pcer som er godt bygget og er av god kvalitet. Har ikke trengt å være i kontakt med deres kundesupport enda så den vet jeg ikke hvordan er.

 

Alt dette er min personlige erfaring, og om jeg skulle kjøpt meg ny laptop i dag så hadde jeg nok gått for en Acer TravelMate eller en Dell.

Lenke til kommentar

Det flott å få hjelp i denne "jungelen" av bæbare pc`er som det er nå. Hittil har ingen nevnt noe om batterikapasitet på maskinene. Har selv en Asus og er fornøyd med den så langt.Eneste er at batteriet varer bare i 1t og 40min. Det er irriterende.... Selv med strømsparing er det elendig. Er der normalt på dagens maskiner med høy ytelse?

 

Er batteriteknologien sakket akterut i forhold til ytelsene?

Lenke til kommentar
Batterilevetiden går på bekostning av ytelsen, det sier seg selv, men 1t og 40 var veldig lite da. Jeg får over 2t på min, som for øyeblikket er den kraftigste 15" i verden.

 

Er batteriet ditt gammelt? Kanskje det er litt defekt?

 

Det er en splitter ny Asus X59SRseries med ATI Mobility Radeon HD3470, VRAM 512MB

 

AsusX59SR

Endret av gaszuki
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...