Gå til innhold

Kabel fra Tv'n til BluRay'en


Anbefalte innlegg

Er iferd med å bestille en dvd-spiller, rettere sagt en Sony BDP-S550 BluRay som også kan spille av dvd.

Klok av skade må jeg sjekke om jeg trenger bestille kabel fra Tv'n til spilleren, eller om det følger med.

I så fall hva slags kabel. HDMI, ja? (Skal ikke kople videre til høytalere forløpig) .

Noen som har littt erfaring her? Huff, er helt grønn på dette her. :blush:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ein heilt vanleg HDMI-kabel er det du skal ha ja, ta den billigaste du finn på nettbutikken du skal bestille frå.

 

Fulgte ikkje HDMI-kabel med min S550.

 

Takk for svar, begge to. Ja, hvis prisen ikke er avgjørende handler jeg helst over disk.

Zeph - hva har du i enden av din S550 for å få lyd ?

( ikke flytt dette til annet forum, for dette handler for meg om bruk av TVapparatet)

Lenke til kommentar

Då kan du berre kjøpe på Biltema eller Clas Ohlson, ikkje betal meir enn 100-200 kroner, det er unødvendig. Ikkje kjøp ein kabel som er lengre enn nødvendig heller.

 

Eg har kopla den til eit stereoanlegg med den analoge lydutgangen bakpå. HDMI-kabelen overfører bilete til ein Samsung LCD.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar
Då kan du berre kjøpe på Biltema eller Clas Ohlson, ikkje betal meir enn 100-200 kroner, det er unødvendig. Ikkje kjøp ein kabel som er lengre enn nødvendig heller.

 

Eg har kopla den til eit stereoanlegg med den analoge lydutgangen bakpå. HDMI-kabelen overfører bilete til ein Samsung LCD.

 

Takk. Du gjør meg klokere.

Er det da riktig å si det slik? :

Spilleren avgjør kvaliteten på bilder mer enn Tv'n gjør.

Det analoge steroanlegget avgjør lyden mer enn spilleren gjør.

Lenke til kommentar

Begge delar er avgjerande for kvalitet, eg vil påstå at TV-en er den viktigaste komponenten.

 

Du bør forresten prøve deg fram med kva kvalitet du vil sende ut frå spelaren. På mitt oppsett får eg betre bilete ved avspeling av DVD dersom eg lar TV-en oppskalere, ikkje spelaren. Ein DVD har lågare oppløysing enn Blu-ray, for at TV-en skal kunne vise den må biletet oppskalerast. På din TV er det formatet 1080p, 1920x1080 punkter/pixler. Du kan sjølv velge om du vil la spelaren oppskalere til 1080p og sende det signalet til TV-en, eller sende eit originalformat som finnes på DVD-en til TV-en og la den oppskalere (det går heilt automatisk).

 

På min TV, ein Samsung 865 46" fekk eg betre bilete ved å la spelaren sende ut eit originalformat og la TV-en oppskalere enn om eg lot spelaren oppskalere. På Blu-ray-filmar betyr det ingenting, då får du ut 1080p-formatet frå spelaren uansett.

 

Når det gjeld lyden så er anlegget den viktigaste komponenten, det stemmer. Eit analogt signal har og forskjellar frå spelar til spelar. Så lenge signalet er digitalt og du har same kjelde er lyden akkurat den same, men den må konverteres til analoge signaler for å kunne sendast ut til høgtalarane. Kvaliteten på den jobben er og ein faktor for lydkvaliteten, men den kjem uansett bak kvaliteten på anlegget.

Lenke til kommentar

Interessant å høre, dette her. Tenker på den nyllig omtalte testen av BluRay spillere.

http://www.lydogbilde.no/test-panasonic-dm...o4389o.lbt.html

Når man spiller av DVD'er kan man altså velge å la enten TV'n eller spilleren gjøre oppskaleringen.

 

Da forstår jeg ikke helt dette utsagnet:

"Bildekvalitet DVD

Med filmen ”Black Dahlia” på vanlig DVD, skjer det noe merkelig. Plutselig er det Panasonic (DMP-BD55) som blir skarpest. Sony-spillerens bilder er tydelig dusere, og detaljene i ansiktet ..."

 

Vi lesere kan ikke vite om det er TV'n eller spilleren som har gjort det bra her?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...