Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Ekstremt støl etter styrketrening - positivt eller negativt?


pumaen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Det er ett bra tegn, fikk det samme den første uken med trening. Bare husk å vent til det går over før du trener igjen.

 

Har ikke hørt at man må vente til man ikke er støl før man trenger igjen. Om jeg har hatt en pause fra styrketrening, og blir støl dagen etter tar jeg en lettere treningsøkt, etter det er stølheten borte...

Lenke til kommentar
Det er ett bra tegn, fikk det samme den første uken med trening. Bare husk å vent til det går over før du trener igjen.

 

Det kan ta sin tid før det går over, iallefall hvis du aldri har trent styrke før.

 

OT: Ta deg en pause, for så å gå trene igjen. Stølheta forsvinner rimelig kjapt når du kommer i gang.

Lenke til kommentar

jeg hadde personlig trener da jeg gikk på sats. han kjørte alltid nazitrening på meg selv om jeg var skikkelig støl. det forsvinner ganske fort hvis du først kommer i gang med en god treningsrutine. det gjorde det ihvertfall for meg. så er det imidlertid bare en her som sier du skal vente til stølheten går over før du trener igjen. noe som er helt nytt for meg. fortsett treningen du. som sagt så går det over når du først kommer i gang. uansett så er det jo deilig å være støl for da kjenner du at du har trent hardt ;)

Lenke til kommentar

treningen er mye mer effektiv hvis du venter i 4-5 dager før du trener den samme muskelgruppen om igjen. prøv å del opp med feks. bryst og biceps en dag og feks. rygg og triceps en annen dag osv.. da får du utolig mye mer ut av treningen.. det at du er støl betyr bare at kroppen restituerer musklene (husker ikke hvordan det staves.) vent til du ikke er støl lenger før du trener de samme musklene igjen, det er mitt tips ;)

Lenke til kommentar
treningen er mye mer effektiv hvis du venter i 4-5 dager før du trener den samme muskelgruppen om igjen. prøv å del opp med feks. bryst og biceps en dag og feks. rygg og triceps en annen dag osv.. da får du utolig mye mer ut av treningen.. det at du er støl betyr bare at kroppen restituerer musklene (husker ikke hvordan det staves.) vent til du ikke er støl lenger før du trener de samme musklene igjen, det er mitt tips ;)

 

 

Begrunnelse? På den måten får en trent hver muskel 1,5 ganger i uka... Hva om en trener hele kroppen med en basisøvelse + noen tilleggsøvelser 3 økter med en dags mellomrom i uka. Da får en trent musklene 3 ganger i uka, dobbelt så effektiv :)

Lenke til kommentar

Jeg følger enkelt og greit hva kroppen "sier". Jeg trener når jeg føler meg klar for ny økt. De første ukene er det styrketrening annenhver dag (kommer jo ann på hvilket styrkeprogram man kjører, 2 splitt, 3 slitt, etc.). Deretter 6-7 dager i uken.. Har gjort dette i noen år nå, og det funker knall. Jeg må legge til at muskelstølhet er en helt fantastisk følelse, men det er bare meg :p

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
treningen er mye mer effektiv hvis du venter i 4-5 dager før du trener den samme muskelgruppen om igjen. prøv å del opp med feks. bryst og biceps en dag og feks. rygg og triceps en annen dag osv.. da får du utolig mye mer ut av treningen.. det at du er støl betyr bare at kroppen restituerer musklene (husker ikke hvordan det staves.) vent til du ikke er støl lenger før du trener de samme musklene igjen, det er mitt tips ;)

 

 

Begrunnelse? På den måten får en trent hver muskel 1,5 ganger i uka... Hva om en trener hele kroppen med en basisøvelse + noen tilleggsøvelser 3 økter med en dags mellomrom i uka. Da får en trent musklene 3 ganger i uka, dobbelt så effektiv :)

 

Han mener nok ikke mest effektivt tidsmessig, men at musklene bygger mer når de får restituert ferdig. Å trene en muskel 3 ganger i uka er vel i grenseland av hva ekspertene anbefaler. De fleste anbefalinger jeg har lest sier 2 hviledager mellom hver økt minimum.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...