Gå til innhold

[Løst]i/o error device fd0


Anbefalte innlegg

Hva er det som skjer? Jeg startet datamaskinen min her om dagen og fikk en beskjed om at det var en rutinemessig skjekk av harddisken. Dette skulle gå bra tenkte jeg. Men neida. Etter 70 prosent så låser det seg og det går rundt regnet 10 minutter før jeg får opp en feilmelding. I/O error on device fd0. Deretter får jeg enda en beskjed om I/O error on device fd0. Så går den over i tekst modus som ber meg kjøre dette manuelt. Men jeg bare trykker på restart knappen og tenker dette ordner seg sikkert. Fikk beskjed om å skjøre det manuelt. pmen åssen veit ikke jeg. Jeg bare bruker linux. Har også prøvd med live cd. Får samme feilen der og men klarer å komme inn.

 

Ettersom jeg har lest meg fram til så er det diskett stasjone dette gjelder. Men jeg har da aldri hatt en disketstasjon i denne maskina og har hatt et tilnærmet problem fritt linux forhold det siste 1 og halvt årene.

 

Hvorfor skjer dette da? Noen som har en grei løsning. Får heller ikke tilgang til harddisken min under live cd. Den finnes bare ikke.

 

Trenger hjelp.

 

 

Kjører ubuntu 8.10 fra harddisk og ubuntu 8.04 fra live cd.

Endret av Tobak30
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tja. Hvis du ikke finner disken din med LiveCD så kan du jo bare tenke deg selv hva som kan være galt da veit du.

Det du kan gjøre er å starte maskina med en LiveCD/LiveDVD og gå inni terminal og skrive fdisk -l og se om du finner disken din der. Hva gjorde du før dette problemet dukket opp da?

Lenke til kommentar
Tja. Hvis du ikke finner disken din med LiveCD så kan du jo bare tenke deg selv hva som kan være galt da veit du.

Det du kan gjøre er å starte maskina med en LiveCD/LiveDVD og gå inni terminal og skrive fdisk -l og se om du finner disken din der. Hva gjorde du før dette problemet dukket opp da?

 

Hva jeg gjorde? nei si det. Har da ikke gjort noe spesielt jeg. Gjorde alt det normale jeg.

 

Skal prøve den kommandoen når jeg kommer hjem fra jobb.

 

Skulle tru at disken har gått, du får plugge i en diskettstjasjon og fyre opp hal97 :)

 

 

Diskettstasjon? Har da ikke slikt jeg.

 

Hal 97??

 

Gå inn i bios og se om du kan skru av floppydisk der.

 

 

Har gjort det opptil flere ganger. Gått inn og skjekket og reskjekket. Men det er ikke noe diskettstasjon som er aktivert i biosen min.

 

 

Er det andre lure råd eller forklaringer som kan gi svar på hva som kan ha hendt? Jeg har kun datamaskinen hjemme som media maskin. Har ikke tv eller slikt jeg. Det ser ut til å bli en kjedelig helg for meg hvis ikke dette ordnes opp snart.

Endret av Tobak30
Lenke til kommentar
Tja. Hvis du ikke finner disken din med LiveCD så kan du jo bare tenke deg selv hva som kan være galt da veit du.

Det du kan gjøre er å starte maskina med en LiveCD/LiveDVD og gå inni terminal og skrive fdisk -l og se om du finner disken din der. Hva gjorde du før dette problemet dukket opp da?

 

Har prøvd fdisk -l men fikk ikke noe svar på om det er harddisk der eller ei. Kva no?

Lenke til kommentar
Ah, sorry, diskene er jo ikke i fstab til live-cd'en :) Avmonter diskene du ønsker å filsjekke, så kjør (og takk nei til å sjekke monterte disker):

fsck /dev/sd*

 

 

Åssen får ein avmontert disker som ikke vises da? Prøver med en ganske så ny harddisk nå. Men finner ikke denne heller. Får heller ikke installert noe som helst på denne harddisken ettersom linux ikke finner den. Så hva nå?

Lenke til kommentar
Vises ikke diskene med fdisk -l ? Eller hvor er det de ikke vises?

 

 

Diskene vises ikke i det hele tatt.

 

Etter å ha brukt fdisk -l så kommer det ikke svar tilbake. Nå kjører jeg alt med en helt splitter ny disk. Har fått slått av alt some heter floppy disker i biosen so i/o error kommer ikke. Men allikevel da. Begynner å bli irritert her jeg. At det skal være så vanskelig å få opp linux da? kan det være andre plasser det butter? Hardware feil eller no?

 

Men det hadde vært fint med real time hjelp da. Da kan det hende noen har lyst til å snakke med meg på msn.

 

[email protected] kan noen som har lyst til å legge seg til og hjelpe meg?

Lenke til kommentar
Kjør fdisk -l som root da, dvs

sudo fdisk -l

 

Og ja, dersom de ikke vises med fdisk (og hovedkortet tidligere har fungert med Linux) er det en viss sannsynlighet for hardwarefeil.

 

 

Sudo fdisk -l fungerte heller ikke. Så hvor kan det ligge henne da? for når jeg starter opp den gamle harddisken så klarer den å boote fra den. Men får jo som sagt altid feilmeldinger. Mens med live disk så får jeg ikke tilgang til noen av diskene. partisjons manageren finner ingen av de.

Lenke til kommentar
Du nevnte at du kjører Ubuntu 8.04 live-cd og 8.10 på det innstalerte systemet. Kan jo være en bug i 8.04 eller manglende driver som gjør at du ikke ser diskene? Jeg ville forsøk med 8.10 eller en annen nyere live-cd.

 

 

Har ikek nyere live cd en 8.04 jeg. Og det har da virket før.

 

Jeg havner av og til i busybox når jeg starter opp live cd'n. noe som gjøres 2-3 ganger før live cd'n virker slik den skal. Men det var disse harddisk problemene jeg skulle ha fiksa da.

Lenke til kommentar

Hvis du får bootet opp (enten via live cd eller på harddisk), gå i konsoll og skriv "dmesg | less" - se om du ser noe spesielt der (mellomrom tasten for å bla nedover).

 

Hvis du ikke ser noe som hjelper deg der, kjør "dmesg > ~/dmesg.txt" og legg ved fila dmesg.txt i denne tråden (den vil ligge i hjemmemappen din).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...