Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Reparasjonskostnader etter EU-kontroll.


Robocoop

Anbefalte innlegg

Jepp, nå ser det dårlig ut for bilen. Må bytte bjelken bak, en støtdemper bak (m.a.o må begge byttes) og bakbremsene har helt rusta skiver samt at håndbrekket bak der virker ikke (av samme årsak?).

 

Her lukter det skiltinnlevering eller vrakpant. Hva bør jeg gjøre når bilen ikke er mer verdt enn 10-15 000?

Endret av Robocoop
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

det var da litt av en pris du hadde der.

før man kan komme med en pris som er relevant for trådstarter må man vite om trådstarter har tenkt å skru selv eller sette alt til et verksted. og hvilken bil h*n kjører

 

jeg gjorde samme jobben på den gamle bilen min i høst, bytta fjører og dempere rundt hele og bremsecalippere, skiver og klosser bak. gjorde jobben selv og totalprisen på alt dette ble vel ca 7-8000Kr i deler.

 

demperene bak kosta vel 800Kr per stykk(bilstein sport), calipperene ca 2200(var overhalte, fikk inbytte på de gamle) tilsammen, skivene var ca 750Kr tilsammen og klossene var ca 300 inkludert. så det var under 5000 i deler.

dette var en mercedes 190E 90mod 2.0, delene ble kjøpt på Torshov og en lokal butikk som heter Per Hagen

 

og hvis du skal ha det tatt på verksted. sjekk flere steder og gi dem liste over alt som skal taes. prisen varierer.

 

*edit* tillegg: bjelke? mener du rustsveising av bærende konstruksjon?

for det er dyrt i de aller fleste tilfeller.

 

vil fermdeles anbefale trådstarter å snakke med et par verksteder vis det skal på verksted, for å se hva h*n får for en pris

Endret av stich_it
Lenke til kommentar

Jeg tok utgangspunkt i originale deler fra verksted, regner med at denne mannen ikke skrur selv i og med at han ikke nevnte det, og ikke hadde mye kunnskap. I tilegg kan man sette av ganske mye til verkstedet, fordi den må først innom verksted, for så å sendes videre til skade og lakk...

 

Men selvfølgelig kan han få det billigere, men vil da anbefale å ikke ta det billigste av alt du finner, og vil ikke anbefale å montere skiver hvis du ikke har gjort dette før, gjør du noe feil kan du få kast i skiver, pluss at bremseeffekten kan forsvinne hvis klosser og kalypter blir montert feil...

Lenke til kommentar

Hadde kanskje vurdert å la dette være om du ikke skrur selv, eller kjenner noen som kan gjøre det billig for deg.

 

Blir nok en grei regning om det skal på verksted. Hva slags bil er det snakk om egentlig?

 

Om det blir bytte av hele traversen bak, er nok det en ganske grei kostnad tenker jeg!

Lenke til kommentar

Kjøper man delene billig på Biltema/ Thorshov og skrur selv, så kan det kasnkje lønne seg å fikse opp. Må man sette inn på verksted så kan det fort bli ulønnsomt.

 

Edit: Litt infor om merke, modell og årstall hadde vært bra, da hadde det nok vært lettere å si noe konkret.

Endret av KVTL
Lenke til kommentar
Du trenger ikke rekke fristen, men du må sende inn skiltene til du har tatt eu kontrollen, tror ikke det koster noe ekstra å få de tilbake da :)

 

En jeg skjenner rakk heller ikke å gjøre alt han skulle før fristen, så sendte den bare på verksted, og hentet skiltene etterpå hos biltilsynet...

 

hvorfor skal skiltene leveres inn visst bilen skal fixes da?

Lenke til kommentar
Blir ikke lagt inn notis om avskilting før etter at neste måned er ferdig. Eks. har man visning i jan, så blir avskiltningskravet utskrevet i slutten av feb.

 

Er det noen bot knyttet til dette?

 

nei, men blir du stoppet med bilen på veien etter den er begjært avskiltet må du betale gebyr for å få på skiltene igjen. ikke sikker på summen, men 1500,- er ikke så langt ifra sannheten.

 

leverer du inn skiltene blit det mye stress å frakte den til verksted for godkjenning osv da du ikke kan slepe den uten skilt/prøveskilt.

 

så lenge du skal fikse den og den ikke er i bruk mer enn til verksted er det like greit å ha de på.

Lenke til kommentar

Jeg var i denne situasjonen i 2007: Bilen stod, kontrollfristen gikk ut før jeg fikk den på verksted. Jeg fikk startet den, og kunne kjøre den til verksted, men hadde kjøreforbud pga. kontrollfristen var overskredet med en måned.

 

Alternativene var å ta sjansen på å kjøre den til verksted og risikere å stoppes og miste skiltene underveis og få bot (1200kr i 2007?) og måtte styre med bilbergingsbil for å frakte den til verksted, noe som ville være både dyrt og flaut, eller å sykle til trafikkstasjonen med skiltene, levere dem inn og få prøveskilter for 2-300 kr. Det er gratis å levere inn skiltene og få dem igjen innen de makuleres (de oppbevares gratis et halvt år?), men jeg mener de sa noe om et påskiltingsgebyr dersom man skulle ha skiltene tilbake etter at de var blitt beslaglagt, dersom man skulle oppleve det, enten langs veien, eller om de fant bilen parkert hjemme eller utenfor verkstedet.

Lenke til kommentar
Jeg var i denne situasjonen i 2007: Bilen stod, kontrollfristen gikk ut før jeg fikk den på verksted. Jeg fikk startet den, og kunne kjøre den til verksted, men hadde kjøreforbud pga. kontrollfristen var overskredet med en måned.

 

Alternativene var å ta sjansen på å kjøre den til verksted og risikere å stoppes og miste skiltene underveis og få bot (1200kr i 2007?) og måtte styre med bilbergingsbil for å frakte den til verksted, noe som ville være både dyrt og flaut, eller å sykle til trafikkstasjonen med skiltene, levere dem inn og få prøveskilter for 2-300 kr. Det er gratis å levere inn skiltene og få dem igjen innen de makuleres (de oppbevares gratis et halvt år?), men jeg mener de sa noe om et påskiltingsgebyr dersom man skulle ha skiltene tilbake etter at de var blitt beslaglagt, dersom man skulle oppleve det, enten langs veien, eller om de fant bilen parkert hjemme eller utenfor verkstedet.

 

Forstår jeg deg rett så tar de skiltene om de ser bilen stå parkert med skilt? Da er man vel pliktig å levere dem inn? Eller?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...