Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Info angående husleie


-Léon-

Anbefalte innlegg

Bare lurte på noe, har sikkert blitt spurt mange ganger.

 

Flytta inn i en leilighet jeg kjøpte (borettslag) for litt over ett år siden (nov 07)og da var husleien på ca 3200. Mellom Jan-Juni så gikk husleien opp fra 3200 til ca 4100 og stoppet på 5200,- grunnet opp-pussing av fasade og utvidelse av altan.

De har sikkert lov til det men har noen en annelse hvor lenge de kommer til å forholde seg til den husleien, jeg viste før jeg kjøpte at den ville gå opp, men ikke med hvor mye og sånn den er nå så har jeg nesten ikke råd til å bo der.

(Må vel sikkert snakke med styret i borettslaget for å finne det ut)

 

Har litt planer om hvis det forsetter noen år framover så må jeg bare prøve å få solgt leiligheten sin jeg ikke har råd til å bo der. Noe som er trist siden jeg trives nokså bra.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ville tro dette også har sammenheng med renten borettslaget betaler på fellesgjelden. Nå som rentene er på vei nedover er det ikke utenkelig at fellesutgiftene vil følge den. Men dette må du diskutere med noen i styret for å være sikker på.

Endret av Ekko
Lenke til kommentar

Det er styret du bør snakke med for å få svaret.

Kan også hende du kan finne noe om dette i eldre årsberetninger eller skriv fra styret - de har helt sikkert informert om husleieøkningene i god tid før de inntraff.

 

Du skriver også at du visste at husleien kom til å stige, men ikke hvor mye. Hvordan fikk du informasjon om dette? Kan være kjekt å finlese prospektet og andre dokumenter i forbindelse med kjøpet, kan hende det står noe der.

 

Da jeg var på boligjakt for noen år siden var det flere borettslag som var i startgropa med oppussing av bad og/eller fasade. I den forbindelse sto det nesten unntak i salgspapirene en oversikt over planlagte husleieøkninger og eventuelle -reduksjoner.

Lenke til kommentar

Jeg har vært med i styret der jeg bor og det å øke husleia er noe styret tar seg av. Jeg vet at vi ga vel inforamsjon minst 2-3 månder før det var noen husleie økning. For å ta opp lånn på et stort beløp (som det høres ut som dere gjorde) må man ha godkjenning av generalforsamling. Hver forsiktig med å spørre for mye, er det spesielt et lite boretslag kan det fort føre til at du blir med i styret...

Lenke til kommentar

Var første leiligheten jeg kjøpte og viste ikke helt hva jeg skulle spørre om, men jeg ser jo nå at det var dumt av meg og ikke spørre hvor mye den ville stige. Tror det var megler eller selgeren som sa det.

 

Er snakk om utbygging(altan) på 4 eller 5 blokker.

 

Men får kanskje ta en tlf o.l. til styret. Bare for å forhøre meg siden jeg alltid måtte jobbe når de har borettslag møtene :/

Lenke til kommentar

Det kan uansett være greit å se gjennom papirene du fikk før og under kjøpet. Regner med at informasjon om en planlagt husleieøkning plikter de å gi alle opplysninger om i en kjøpsprosess.

Så om beløper og tider var kjent før salget, bør alt være opplyst i papirene.

Lenke til kommentar

Jeg ser nå at jeg var altfor rask i besluttningen i å kjøpe leiligheten, var veldig uviten og var vel i stort sett i lykkerus over at jeg i mine øyne der å da fant drømme leiligheten min.

 

Men ser nå at det er plenty av feil i leiligheten som jeg burde ha sjekke før. Men men, har hvertfall lært av opplevelsen og vet hva jeg skal se etter når det kommer i å kjøpe en ny leilighet:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...