Gå til innhold

Kunstig befruktning, genmanipulasjon og screening -Hva er lov?


Anbefalte innlegg

Poster under filosofi, religion og livssyn, til dels fordi det faller under, tildels fordi forumet er mer aktivt.

 

Hva jeg ønsker svar på er om hva som faktisk er lovlig i Norge, eventuellt utlandet i dag.

 

Om jeg, for eksempel, skulle ønske kunstig befruktning, deretter screening av noen celler som fjernes fra embryoene (velge det embryoet med best utgangspunkt). Deretter, når det befruktede egget/embryoet har delt en gang, velge å separere dem (og fremprovosere eneggede tvillinger).

Ingenting av dette faller under genmanipulasjon, men det faller naturlig å ta det med i debatten.

 

Disclaimer: Jeg vet jeg er på en smule tynn is når det gjelder vitenskapen bak det hele, men etter hva jeg vet innen feltet bør det være mulig. Spørsmålet er heller, er det lov? Hvor går grensen?

 

Ønsker svar på det praktiske, ikke etikken bak det hele. Altså, Jesusfreaks behøver ikke komme med sine "konstruktive" tilbakemeldinger.

Endret av NorwayBM
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Poster under filosofi, religion og livssyn, til dels fordi det faller under, tildels fordi forumet er mer aktivt.
Syns den passer best under vitenskap, men det er no så..

 

Disclaimer: Jeg vet jeg er på en smule tynn is når det gjelder vitenskapen bak det hele, men etter hva jeg vet innen feltet bør det være mulig. Spørsmålet er heller, er det lov? Hvor går grensen?
I Norge kan du ikke bestemme kjønn på IVF barn (som meg bekjent), dermed tur jeg automatisk du bare skal slå fra deg tanken om å få lov til det du beskriver ovenfor her. Kanskje det er mulig i utlandet.

 

Teknisk sett trur jeg også at det lar seg gjøre, men jeg trur også et det er et fåtall lab´er i verden som tilbyr (har kompetanse til) så avanserte metoder.

Endret av netroM
Lenke til kommentar

I fremtiden tror jeg at dette kan bli lov....

 

I dag er det jo stor motstand mot stamcelle forskning, i den tro at disse cellene har "sjel" :roll:

Dette er kanskje det største gjennombruddet som medisinsk forskning har hatt og hva gjør gude troerne? Jo, de nekter såklart, uten å ha satt seg det minste inn i HVA stamcelle forskning er for noe engang! De tror at disse cellene, som ikke engang har utviklet nerver, er "levende" og har sjel.... Fri meg fra de enfoldige sier jeg, for de ødelegger mye rart :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...