Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

audi a4 problemer med å gire ned


Anbefalte innlegg

hei har et problem med bilen min det er en audi a4 1,8 t 2001 manuell gir .

eg får ikke satt bilen i lavere gir hvis eg skal gire ned fra 4 til 3 så får eg ikke gjort dette før bilen har en fart som er 50 kmt eller lavere dette gjelder på alle girene men ikke på 50 km t. når eg skal ta av veien (60 grense ) så pleier er å legge bilen inn i 2 med chutchen inne og så bremse ned svinge av og så slippe pedalen. (altså eg girer ikke ned fra 4 til 2 og slipper chlutchen men eg bremser ned svinger slipper pedalen). problemet er at eg ikke får lagt inn spaken i giret før bilen er kommet ned i hastighet skal eg ned i andre er det ca 20 kmt så får eg giret inn.

 

skulle på ferja her for noen dager siden og da kom eg ut av en 50 sone og skulle gire bilen ned i 1 gir for så å trille bort til bommen og betale. var ikke klar over dette da så eg var litt hard med spaken og da fikk eg den samme lyden som kommer når enkelte glemmer å clutche.

 

noen som vet hva som er gale nå og eg håper bare eg slipper å skifte clutch den virker jo ellers ingen sluring eller sånn. når eg skal gire opp står eg fritt til å velge gir som eg vil.

orker ikke enda en dyr reprasjon på denne bilen.

 

MvH Roy

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
hei har et problem med bilen min det er en audi a4 1,8 t 2001 manuell gir .

eg får ikke satt bilen i lavere gir hvis eg skal gire ned fra 4 til 3 så får eg ikke gjort dette før bilen har en fart som er 50 kmt eller lavere dette gjelder på alle girene men ikke på 50 km t. når eg skal ta av veien (60 grense ) så pleier er å legge bilen inn i 2 med chutchen inne og så bremse ned svinge av og så slippe pedalen. (altså eg girer ikke ned fra 4 til 2 og slipper chlutchen men eg bremser ned svinger slipper pedalen). problemet er at eg ikke får lagt inn spaken i giret før bilen er kommet ned i hastighet skal eg ned i andre er det ca 20 kmt så får eg giret inn.

Dette er en uvane som gjør at synkringene i girkassa må jobbe mye hardere enn ved normal bruk, dermed slites de fortere. En kompis av meg har en bil med km. stand 160000 og slitte synkringer i 2. og 3. pga. den samme uvanen, og der er dobbelclutching ofte en nødvendighet for å skifte gir. Siden du uansett ikke driver og bremser bilen på gira, så vil jeg anbefale deg å endre rekkefølgen din: brems ned, clutch før motoren kveles, sving av, gir ned, clutch ut. Slik sparer du synkringene. Ellers er som de andre sier også god girolje og velfungerende clutch viktige faktorer.

 

skulle på ferja her for noen dager siden og da kom eg ut av en 50 sone og skulle gire bilen ned i 1 gir for så å trille bort til bommen og betale. var ikke klar over dette da så eg var litt hard med spaken og da fikk eg den samme lyden som kommer når enkelte glemmer å clutche

 

Førstegiret legger jeg aldri inn over 10 km/t.

Lenke til kommentar

ok noen her som vet hva det vil koste meg sånn ca å fikse synkroniserings ringene ? møller eller annen. bilen er gått 155000 og ca 10000 av de er mine. resten er tidligere eier. dette har vært en blåmandags bil for meg så den selgs i løpet av sommeren regner eg med. har sikker brukt 15000,- siden i fjor sommer på ting og tang

Lenke til kommentar

ja har nå vært hos møller og fikk de til å se på den. de sjekket olja i kassen og de mente det ikke var der problemet lå. men at clutchen ikke fri kobla skikkeligt eller noe sånn. og at den måtte skiftes.

 

hva mener dere ?

 

og som vanligt er eg nok en gang lettere sjokkert over prisene

møller skulle ha 12-13000 ,-

men etter noen ringe runder til andre verksteder så enda eg på en annen pris 8300,-

 

håper det er dette som er gale da og ikke at det er noe annet

Endret av fenris1979
Lenke til kommentar

Kan prøve å trø inn gasspedalen så motoren får litt turtall (fortsatt med clutchen inne). Dersom den går lettere inn i gir da, så betyr det i vertfall at motoren overfører kraft til girkassen, med andre ord at clutchen enten ikke går helt ut, eller at utløserlageret(?) er dårlig. Dersom det er bare at clutchen ikke går helt ut, så kan det være mulig å justere den.

Lenke til kommentar

Det er dyrt å reparere Audi, ja .... Huff.

Nå er jeg ikke helt sikkert på hva slags clutch det er på din, men jeg har vært borti et tilfelle der clutchpedalen sto en del lavere enn bremsepedalen, og der clutchpedalen måtte tråkkes godt nedi teppet for at den skulle koble ut skikkelig.

 

Da var det snakk om at det var en eller annen slags hydraulisk overføring av pedalbevegelsen til selve clutchen, og at det kunne bli komplisert (les: dyrt) å fikse det. Heldigvis endte de opp med å bare "lufte" hydraulikksystemet. Pedalen fikk tilbake sin opprinnelige posisjon og clutcher fungerte helt feilfritt etterpå.

Lenke til kommentar
ok takk for svar har fått tid på mandag så får de se på det men orker ikke levere inn bilen til møller de ringte i dag med ny pris til meg 11000 ,- så eg tror eg går for det verkstedet som skulle gjøre det for 8300,- istede for

 

 

heisan.

 

ta deg tid til en tlf til sverige. kommer vel litt ann på hvor du bor i landet også da. jeg bor på grensa østfold/akershus, jeg drar til sverige med min audi når noe skal fikses, sånn som service , sist jeg var i sverige tok jeg full service og reggreim skifte, bytte av vannpumpe og strammehjul, bytte av girolje , bremseskiver etc etc. de skulle ha nesten 16000 kr her hjemme, i sverige betalte jeg 10400 kr

Lenke til kommentar
RCP-88 problemet er andre veien.

 

Hva mener du andre veien? Når du kjører i f.eks. 3000 rpm i 5 gir (f.eks. 100 km/t) og vil ned i 3. gir må man FØRST få opp tilsvarende turtall som motoren hadde hatt om du hadde kjørt i 3. gir (100 km/t)... FØR du setter spaken i 3. gir. Da vil du oppleve at spaken går lettere i gir..

 

Hvorfor bremser du ikke heller på girene? Du sparer drivstoff og synkringer

 

 

 

Jeg kjører med gåent utløserlager og dårlige synkringer i fra 3. til 2. og til 1. må ha riktig turtall før jeg girer ned. Men ikke noe problem å kjøre på den måten. Bare å venne seg til

Endret av RCP-88
Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...