Gå til innhold

hjelp med å velge kamera:) oly e520 eller pentax k200d?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvis du sier litt om hva du har tenkt å ta mest bilder av (landskap? folk? turbilder? sport?), vil du nok kunne få litt mer konstruktive tilbakemeldinger. Mange vil si at olympus er best, og mange vil si nikon. Da er du vel stort sett like langt. Kan jo også være greit om du sier litt hvilke egenskaper du ønker av kameraet. hva vektlegger du? god bildekvalitet? at det tåler en støyt? at det er brukervenlig? god ergonomi? osv. Hvis du gir en liten oversikt over slike ting blir det mye lettere for de som har peiling (altså, andre enn meg) å hjelpe deg.

 

Selv har jeg Nikon D60, og jeg kan hvertfall si at jeg er fornøyd. Jeg liker brukervennligheten, og for meg er bildekvaliteten mer enn god nok. Jeg trenger heller ikke liveview (lcd som søker). En av grunnene til at jeg kjøpte det var at mange rundt meg også har nikon, som gjør at jeg kan låne objektiver av andre, som passer på mitt kamera. Det er jo også en ting du kan ta litt med i vurderinga.

Lenke til kommentar

smart:)

kommer strotsett til å bruke det til og ta bilder av folk med, noe sports foto (hovedsakelig skateboard om det har noe og si.)

også litt expermentelle ting, fint om det er lang shutter tid. nattephoto og lignende. ergonomi er litt viktig men ikke essensielt.

 

bra om det tålet litt også.

har en kompis som har nikon så det kan jo vere greit om vi skulle bytte linse. men tror jeg trenger live view. og er litt dumt at ikke det er AF på d60 huset.

 

hjelper det noe?

Lenke til kommentar

D60 har bulb ja. sportsfotografering er vel det som krever mest av utstyr innen fotografering, så hvis du skal drive med det bør du kanskje kjøpe deg en lyssterk normalzoom. du trenger vel kanskje ikke så veldig mye zoom til skateboardfotografering, siden du kommer deg ganske tett innpå? Når det gjelder hastighet er jo ikke entry-levelkameraene noe å slå seg på brystet for, men for å få god hastighet på et kamera må du rimelig mye opp i pris. Så hvis du har et stramt budsjett må du nok ta til takke med litt begrensninger når det gjelder sportsfotograferingen.

 

Hvis du trenger liveview er vel D60 utelukket. Du kan jo se på Canon sitt EOS 1000D, mener det har liveview. Samme med Sony A200, eller var det A300? Det kameraet som tåler mest av entry-levelkameraer er vel Pentax K200D, som har både værtetting og metallfatning, men vet ikke om det har liveview. Når det gjelder fokusmotor vet jeg ikke hvor stor begrensning det egentlig er. Tror du finner det meste du trenger av objektiver med fokusmotor, men valgfriheten blir jo begrenset litt. Uten at jeg vet det sikkert, vil jeg allikevel tro at Nikon og Canon er de merkene du finner flest objektiver til, så det burde ikke være et problem. Jeg har funnet meg to ekstra objektiver, en telezoom og et fastobjektiv uten problem.

 

EDIT: Når det gjelder ergonomi er jo de fleste av disse kameraene veldig små og kompakte, og hvis du har store hender kan det jo plage deg litt. D80, EOS 450D o.l. er jo hakket større enn entry-levelkameraene, og vil nok være bedre å holde i. Men dette handler jo mest om smak og behag. Beste er å dra i en butikk og kjenne på de du vurderer.

Endret av jaadd
Lenke til kommentar

ok, takk for flotte svar :)

 

har ikke så store hender så klarer meg fint med et lite kamera. var på japanphoto og klådde på olympus e-520 nikon d60 og pentax k200. vill si at det virker som olympusen er av høyest kvalitet mens pentaksen er mer robust, litt mer klumpete. nikon virker som den som har best ergonomi etter min mening.

 

trenger ikke så mye zoom tror jeg. har aldri hatt bruk for det før :p

 

burde jeg kanskje vurdere olympus e420 å? etter hva jeg kan se er det eneste negative med det at det ikke har bildestabelisering?

det er en 1000 lapp billigere og det er pengr jeg kan bruke på et ekstra objektiv feks:P

Endret av DStraX
Lenke til kommentar

Maks lukketid på E-520 er vel 1/4000s. Det er egentlig ingen tilfeller der det begrenser deg, så ikke tenk så mye på lukketid.

 

Den eneste reelle forskjellen mellom E-420 og E-520 er bildestabilisering, ja.

 

Nå er jeg ikke sikker på om D60 har CLS (trådløs blitsstyring), men E-420 og E-520 har det i alle fall. Dersom du skal drive med skatefoto er det nok et sjakktrekk å ha trådløs blitsstyring. Det er mulig å få dette med alle kameraer vha. pocketwizards og lignende, men det er utvilsomt kjekt å ha det bygget inn i kameraet.

 

Pentax K200D er det best byggede kamerahuset i begynnersegmentet, E-520 er samtidig svært godt bygget, og føles i alle fall i mine hender solid.

 

For ditt bruk tror jeg egentlig både E-520 og D60 vil fungere ypperlig (gitt at D60 har trådløs blitsstyring).

 

Da kommer det over til pris og komfort i dine hender. :)

Lenke til kommentar

er biledstabilisering nødvendig til vanelig bruk? for ser for meg at det er vedli greit når man zoomer, men er ikke helt sikker på om det er nødvendig for meg?

for i såfall kan jeg jo like gjerne kjøpe 420. eller?

 

d60 har verken AF eller IS i kameraet etter hva jeg har forstått?

Endret av DStraX
Lenke til kommentar

Jeg hadde valgt Olympus E-520 fremfor Nikon D60. Grunnen er at D60 mangler fokusmotor og stabilisering i kamerahuset, det betyr at du ikke får dette på eldre objektiver. Olympus har jo også live view, som kan være kjekt å ha. En fordel med Nikon er at det er mye mer av 3.parts objektivene som er APs-C istedenfor 4/3.

Lenke til kommentar

Det er ikke stor forskjell på E-420 og E-520, men at E-420 har flere ISO instillinger er feil.

 

E-420 er en meget kompakt modell. Foro å få til det, så har de tatt vekk grepet, så huset har en mer tradisjonell utforming. Noen liker det (som meg), andre liker det ikke. I tillegg til et større grep, så har E-520 bildestabilisering, og noen fler hurtig-knapper for å få raskere tilgang til nyttige funksjoner, som f.eks. ISO.

 

Tom

Lenke til kommentar
der står det at 420 har flere iso instillinger. ?

 

sammelignet de i prisquiden og de er utrolig like, eller har jeg gått glipp av noe?

 

Tim :)

 

Forskjellen er stort sett at E-420 er så kraftig miniatyrisert at de ofret bildestabiliseringen og gjorde grepet mindre konvensjonelt. E-520 er bedre å holde på tradisjonell måte - og har altså bildestabilisering.

 

Du kan se fulle specs på olympus.no: E-520 og E-420.

 

Visste ikke fra før at 420 har flere ISO-instillinger - så man lærer så lenge man lever.. ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...