Gå til innhold

Inst. av ny Nvidia skjermkortdriver 181.22 WHQL


Anbefalte innlegg

Skal installere ny driver for Gtx 280 kortet mitt på Vista 64bit. 181.22 WHQL sluppet av Nvidia 22jan.

 

Er det slik å forstå at man ikke lenger trenger å fjerne de gamle driverne? At nvidia har bakt inn en funksjon som gjør dette automatisk ved installering av de nye? Mener å ha lest det et sted... men er ikke kar om å finne den infoen igjen med google.

 

Om man likevel må avinstallere de gamle, hva skal jeg fjerne av elementene i Programmer og funksjoner i kontrollpanel?

 

Under Nvidia drivere (når jeg klikker avinstallerer) kommer følgende opp:

 

- Nvidia Display Driver

- Nvidia Ethernet Driver Components

- Nvidia MediaShield

- Nvidia Nforce PCI System Management Driver

 

Skal alle fjernes? Jeg trenger da kun å installere Display driveren vel? Og kan vel bare fjerne denne?

 

Ellers et spørsmål om dette med restart og drivercleaner. Hva er vitsen? Driveren blir jo automatisk installert på nytt av Vista likevel når man starter opp igjen. Vinninga går opp i spinninga da i mine øyne mht å fjerne driveren helt før den nye installeres. Eller?

 

Trenger noen råd her nå. Har akkurat fått byttet hovedkort til nytt (dog av det samme som før uheldigvis... p7n diamond 780i) og nye rambrikker, da disse ble testet defekt. Uansett fungerer ting nå og er stabilt i intelburntest. Så det er jo greit.

 

Derfor når jeg nå skal oppgradere skjermkortdriveren vil jeg gjerne gjøre dette korrekt.

 

Tusen takk for all hjelp på forhånd :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Under Nvidia drivere (når jeg klikker avinstallerer) kommer følgende opp:

 

- Nvidia Display Driver

- Nvidia Ethernet Driver Components

- Nvidia MediaShield

- Nvidia Nforce PCI System Management Driver

 

Skal alle fjernes? Jeg trenger da kun å installere Display driveren vel? Og kan vel bare fjerne denne?

 

Du skal kun av-installere Nvidia Display Driver. De andre har med chipset på hovedkortet ditt å gjøre fordi du har et Nforce chipset på det. Så fjern kun display driver.

Lenke til kommentar
Vet du noe om denne automatiske avinstalleringsfunksjonen til Nvidia? Finnes den eller er det bare jeg som roter :)

 

Det vet jeg ikke. Har ATI Radeon kort på den stasjonære, men laptopen min har 2 x 8800M GTX kort. Jeg har alltid av-installert de gamle driverne først. Når det er sagt, i ATI Catalyst install manager er det mulig å aktualisere driverne, mulg det kan gjøres med Nvidia drivere også.

Lenke til kommentar

Ok det gikk rett vest. Godt jeg hadde opprettet en systemgjenoppretting like føre jeg installerte driveren.

 

Jeg avinstallerte den gamle, da kun display driver. Restartet og prøvde så installere den nye. Da fikk jeg først bekskjed om at en fil var på maskinen allerede fra før. Jeg valgte da overskrive alle og installeringen fortsatte.

 

På slutten dukket en melding opp om at noe ikke var installert...husker ikke hva. Og at driveren ikke var installert... likevel ville den ha meg til en restart. Da henger pc'n på avslutt bildet. Så må til slutt hardrestarte.

 

Så kikket jeg i enhetsbehandling for driverversjon på skjermkortet. Joda der hadde den nye versjonen kommet.

 

likevel valgte jeg systemgjenoppretting.

 

Det er pussig at det jaggu ikke skal kunne gå an å få installert en ny driver uten en masse faenskap og tull. Hvor hos Nvidia ligger feks en walkthrough på å få gjort dette korrekt? Neh... ingen steder... Ganske så fantastisk.

 

Så da får jeg leve med oldings driveren da :thumbdown:

Lenke til kommentar

Du er tydeligvis ikke den eneste som har problemer med dette. Du kan jo prøve igjen på denne måten.

 

1. Last ned Driver Sweeper herfra:

http://downloads.guru3d.com/Guru3D---Drive...tup)_d1655.html og installer den.

 

2. Avinstaller den gamle Nvidia display driveren på vanlig måte.

 

3. Restart PCen i Safe mode og kjør Driver Sweeper. NB. Du må starte maskinen i Safe Mode ellers så er det ikke sikkert at Driver Sweeper fjerner alle gamle filer. Når den har fjernet alle filer som tilhører den gamle driveren, restart PCen i normal mode og installer den nye Nvidia driver.

 

Driver Sweeper skal virke for både Nvidia og ATI drivere.

Endret av Chavalito
Lenke til kommentar

Etter jeg har gjort alt dette og da skal installere den nye driveren, så får jeg opp følgende melding ved oppstart av installeringen:

 

"The following file is already on your computer:

 

c:\Nvidia\WinVista64\181.22\English\data1.cab

 

Do you wish to overwrite this file?

 

Yes, yes to all, no , no to all, cancel "

 

Hvorfor i all verden dukker dette opp når jeg har avinstallert driver i programmer og funksjoner, samt kjørt driversweeper i safemode??

 

Skulle ikke disse filene vært borte nå?

Endret av Aliventerio
Lenke til kommentar

Du må avinstallere Nvidia Physx driveren også, etter at du har avinnstallert skjermdriver og før du restarter. Da skal installasjon av ny skjermdriver som inkluderer physx driver gå greit. Jeg bruker i tillegg å boote til safemode etter avinstallering, bruker driwersweeper til å slette rester etter skjermdriver og physxdriver. Booter igjen og installerer driverne.

Lenke til kommentar

Hvor finner jeg Physx driveren? Ser ikke den noe sted?

 

Ellers fortsatte jeg med installeringen. Mot slutten får jeg denne meldingen:

 

"The Service Nvsvc was not successfully started" "Setup will require a boot to finish the installation"

 

Jeg klikker så "videre"

 

Så kommer denne meldingen:

 

"The system has not been modified. To install this program at a later time, run the installation again. Click finish to exit the wizard."

 

Så ligger dette alternativet rett under: "Yes I want to restart comp now"

 

Hehehe er det lett å fatte? Først får jeg beskjed om en boot for å fullføre installeringen, så like etterpå, beskjed om at system ikke er blitt modifisert. Snakker om selvmotsigelse :)

 

Men altså Physx... hvor finner jeg denne for å avinstallere denne også. Får prøve et siste forsøk...

Lenke til kommentar
Hvor finner jeg Physx driveren? Ser ikke den noe sted?

 

Men altså Physx... hvor finner jeg denne for å avinstallere denne også. Får prøve et siste forsøk...

 

Nå er jeg ikke helt sikker på dette, men Physx kan være listet som Ageia Physx i kontroll panelet, altså i Avinstaller programmer, men burde ikke være det etter som Nvidia har det nå. Som sagt, har ikke Nvida kort på den stasjonære.

Hvis du kjører Driver Sweeper, dukker Physx opp i driver listen?

Endret av Chavalito
Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...