Gå til innhold

[AoC]Noen som har aksjer i Funcom?


Raggamuffin

Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte en del aksjer i Funcom på nyåret og lurer på om det er noen likesinnede som har investert i det samme. Tråden passer kanskje bedre på et økonomiforum, men jeg vil heller dele synspunkter med de som spiller MMO, hvis det er noen i samme båt her inne.

 

Dette er på ingen måte en anbefaling på å satse på børs, men et ønske om å dele synspunkter om fremtiden til Funcom (hvis det er noen som er interessert).

 

Har lest litt på DN sitt forum, men det er bare vås. Jeg håper at folk på gamer forum er mer seriøse en på DN :) lol

 

Kort oppsummering av dagens status.

Etter en rimelig massiv spillerflukt jobber Funcom med å tilføye nytt innhold og finpusse AOC. De har en del andre prosjekter på gang, men det er AOC som er mannen i huset og har som oppgave i hente inn kronene. Serverne er fusjonert og det virker som spillerne er mer tilfredse med spillopplevelsen. Det er en del nye patcher og innhold rundt svingen, men klarer de å opparbeide en sunn spillermasse?

 

Pr 23/1-09 lå kursen på en aksje 2,95 kr

 

Gleder i 2009:

I løper av februar kommer forhåpentligvis støtte for Dx10 som pimper opp grafikken.

 

Det kommer mer innhold og noen spennende grotter o.l som man kan utforske.

 

På slutten av 2009 kommer en utvidelsespakke med en ny asiatisk verden i Hyborea.

 

Forhåpentligvis kommer det litt mer diverse godbiter fortløpende.

 

Det er planlagt en Xbox versjon, men jeg skjønner ikke helt hvordan det skal gå. Hvordan i all verden skal xbox`en min klare å kjøre AOC?? Den bråker som en støvsuger når jeg spiller Red alert. Så jeg syntes litt synd på den box`en som skal kjøre Conan... Passer ikke spillet bedre til PS3?

 

Ellers er det positivt at spillet er installert på en snau million pc`er, hvor folk enkelt kan aktivisere kontoen sin. Det er også planlagt en "Winback" kampanje for å sjarmere spillerne tilbake med gratis spilletid. På en annen side virker det som mange har lagt Funcom for hat og heller vil brenne ned sjappa enn å betale dem penger.

 

Er det noen som vet hvor mange abonenter de trenger for å gå i pluss? Det kimer 100.000 i hodet mitt, men det er ikke til å stole på..

 

Har noen interesse for dette eller var det drit kjedelig lesestoff?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Neida, ikke kjedelig, men aksjer i Funcom er neppe det jeg hadde satset sparepengene mine på.

Nei, jeg vil ikke anbefale det til gode venner, men litt av sparepengene må man jo gamle bort..

 

Jeg skal helt ærlig inrømme at jeg vet pent lite om aksjer og børs, men så lenge Funcom ikke går konkurs og jeg ikke trenger pengene på noen år, bør en eveltuelt opptur fore opp sparegrisen litt. I verste fall går de konkurs og jeg taper pengene. Det hadde vært amazingly Kjipt, men ikke fullstendig krise i leiern. Funcom får mye pepper av media og er en risikoaksje, men det blir jo ganske spennende da:) Oppsiden virker ganske stor. Dagens kurs er basert på dagens medlemer, så hvis det kommer flere abonenter blir det mer å fore grisen med.

 

Det har jo forsåvidt gått bra til nå, selv om børsen lyser rødt om dagen. Tror jeg hadde flaks med inngangen, og hvis den får litt mer medvind så blir det sikkert bedre. Det største problemet mitt er at det er litt for spennende. De dagene det går bra, følger jeg med som det var tv.

 

Hvis jeg husker riktig og Funcom trenger 100.000 som spiller AOC, skal det vel ikke all verden til for at prosjektet går i pluss?

Lenke til kommentar
Mener det var Funcom som "tvang" arbeiderne til å arbeide overtid UTEN betaling noe som tyder på at økonomien er på grensen så å satse Funcom aksjer hadde jeg ikke gjort. Tror jeg heller hadde kjøpt en haug med flakslodd, heldigvis er jeg ikke tvunget til å gjøre noe av delene.

 

http://www.dn.no/forsiden/etterBors/articl...92.ece?jgo=r2_l

 

Har heller fått inntrykk av at media har fremstilt dette mer negativt enn det egentlig er. Jeg har fått høre at det er mer slik at de i Funcom driver med det de elsker å gjøre, og at de ikke har noe som helst imot å jobbe overtid. Har en god venn av meg som arbeidet der en uke som betatester av AoC (heldige jævel fikk jobbe der i forbindelse med et skoleprosjekt), og han snakket med flere av de ansatte der som sa akkurat dette.

Lenke til kommentar
Mener det var Funcom som "tvang" arbeiderne til å arbeide overtid UTEN betaling noe som tyder på at økonomien er på grensen så å satse Funcom aksjer hadde jeg ikke gjort. Tror jeg heller hadde kjøpt en haug med flakslodd, heldigvis er jeg ikke tvunget til å gjøre noe av delene.

 

http://www.dn.no/forsiden/etterBors/articl...92.ece?jgo=r2_l

 

Har heller fått inntrykk av at media har fremstilt dette mer negativt enn det egentlig er. Jeg har fått høre at det er mer slik at de i Funcom driver med det de elsker å gjøre, og at de ikke har noe som helst imot å jobbe overtid. Har en god venn av meg som arbeidet der en uke som betatester av AoC (heldige jævel fikk jobbe der i forbindelse med et skoleprosjekt), og han snakket med flere av de ansatte der som sa akkurat dette.

Vel, nå er vel ansatte ikke veldig til å stole på da de nesten har plikt til å snakke positivt om sin egen bedrift.

 

En eks-ansatt sa at miljøet var slik:

 

Jobbe, jobbe, jobbe, jobbe

 

Stilte man spørsmål om lovlighet eller ovetidsbetalt ble man fryst ut av ledelsen.

 

Skal finne artikkelen...

 

Edit:

http://www.gamer.no/artikler/-_funcom_bryter_norsk_lov/66453

 

Kult å sikkert bli ansatt der og holdningen til ansatte du beskriver er nok rett i begynnelsen.

Endret av Zatuu
Lenke til kommentar
hva er galt med en dugnad for å redde arbeidsplassen sin?

Problemet er når det er press og umenneskelige mengder arbeid, går ut over helsa, folk blir syke og ødelegger ekteskap og forhold. Når man sier noe så er man så godt som sparket...

 

Det er ikke en arbeidsplass verdt å ta vare på.

Lenke til kommentar
hva er galt med en dugnad for å redde arbeidsplassen sin?

 

ser tendenser til at folk ser på arbeidsgiver som fiende, og arbeid som straff og at de hele tiden skal prøve å gjøre så lite som mulig altfor ofte. går ikke an å tvinge noen til å jobbe, dette gjorde de nok av helt egen fri vilje.

 

Amen, endelig en som har skjønt det!

 

Med litt tankevirksomhet burde de fleste skjønne at det er mye bedre å gi litt ekstra for å bidra til at arbeidsgiveren overlever frem til bedre tider - enn å suge ut alt man kan av spenn helt til namsmannen banker på døra med konkursbegjæring i handa. Du tenker nok ikke så mye på de ekstra overtidskronene den dagen du står der uten jobb..

Endret av spitz
Lenke til kommentar
hva er galt med en dugnad for å redde arbeidsplassen sin?

 

ser tendenser til at folk ser på arbeidsgiver som fiende, og arbeid som straff og at de hele tiden skal prøve å gjøre så lite som mulig altfor ofte. går ikke an å tvinge noen til å jobbe, dette gjorde de nok av helt egen fri vilje.

 

Amen, endelig en som har skjønt det!

 

Med litt tankevirksomhet burde de fleste skjønne at det er mye bedre å gi litt ekstra for å bidra til at arbeidsgiveren overlever frem til bedre tider - enn å suge ut alt man kan av spenn helt til namsmannen banker på døra med konkursbegjæring i handa. Du tenker nok ikke så mye på de ekstra overtidskronene den dagen du står der uten jobb..

 

 

Hvis Funcom behandler sine ansatte dårlig er det utrolig negativt. Jeg syntes man skal gjøre en innsats på jobben, men man skal få noe igjen. Hadde noen krevd at jeg jobbet unormalt mye overtid uten å legge noe på bordet, hadde jeg sagt sayonara. Hadde noen sagt jeg skulle være fornøyd med jobben hvis jeg hadde klaget på overtid, så hadde jeg sagt noe mye verre. Men som sagt mener jeg man skal ta i et tak, men folk skal skjønne at man bidrar med noe ekstra. Mitt syn er at man ikke skal være overlojal mot sin arbeidsgiver, siden de er ikke det tilbake hvis det virkelig strammer til.

 

Jeg jobber selv i IT bransjen og ser at det ikke alltid er lurt å involvere seg i for mye. Er man ivrig etter å gjøre en god jobb, stikker nesa sine inn i nye ting for å utvikle seg selv, kan plutselig noen tro du er århundrets arbeids donkey som de kan lasse mer og mer på. Til slutt ender man opp med for mange oppgaver og må prioritere hva som skal gjøres, da ender det gjerne med å jobbe overtid for få unna alt. Dette har jeg intrykk er ganske vanlig i perioder for de fleste arbeidsplasser innen bransjen(eller så har jeg uflaks:)).

 

Strekker denne perioden seg for langt må det være slitsomt.

Lenke til kommentar
hva er galt med en dugnad for å redde arbeidsplassen sin?

 

ser tendenser til at folk ser på arbeidsgiver som fiende, og arbeid som straff og at de hele tiden skal prøve å gjøre så lite som mulig altfor ofte. går ikke an å tvinge noen til å jobbe, dette gjorde de nok av helt egen fri vilje.

 

Amen, endelig en som har skjønt det!

 

Med litt tankevirksomhet burde de fleste skjønne at det er mye bedre å gi litt ekstra for å bidra til at arbeidsgiveren overlever frem til bedre tider - enn å suge ut alt man kan av spenn helt til namsmannen banker på døra med konkursbegjæring i handa. Du tenker nok ikke så mye på de ekstra overtidskronene den dagen du står der uten jobb..

Synd at to stk her som er for at arbeidsgiver kan bryte arbeidsmiløloven på flere punkter føler at det er faktisk DE som har skjønt det og ingen andre.

Lenke til kommentar

Har har lite peiling på akjer selv, men har også tenkt litt på å invistere veldig små summer(5-10.000) kr i Funcom. Hvis selskapet ikke går konk, tror jeg sannsynligheten er liten for at aksjen vil synke mer enn den har gjort nå. Det er også muligheter for at akjen vil stige før launch av 360 versjonen, skjer ikke det er det også mulighetet at den vil stige før The Secret World slippes ut, men så spørs det når det skjer. Saken er at hvis akjen hadde i det hele tatt kommet seg i nærheten av det den var før launch av AoC, kunne vi snakke om en inntekt som er 10-20 ganger så stor som det man innvesterte. Nå spørs det om det vil skje, men det kunne vel kanskje alikevel ikke verdt så dumt å investere 10.000 i håp om at den kunne gått helt opp til 200.000? Nå spørs det vel om 360 versjonen eller TSW vil få så mye oppmerksomhet, men at aksjen synker no mer har jeg ihvertfall liten tro på..

Endret av MrLG
Lenke til kommentar
Har har lite peiling på akjer selv, men har også tenkt litt på å invistere veldig små summer(5-10.000) kr i Funcom. Hvis selskapet ikke går konk, tror jeg sannsynligheten er liten for at aksjen vil synke mer enn den har gjort nå. Det er også muligheter for at akjen vil stige før launch av 360 versjonen, skjer ikke det er det også mulighetet at den vil stige før The Secret World slippes ut, men så spørs det når det skjer. Saken er at hvis akjen hadde i det hele tatt kommet seg i nærheten av det den var før launch av AoC, kunne vi snakke om en inntekt som er 10-20 ganger så stor som det man innvesterte. Nå spørs det om det vil skje, men det kunne vel kanskje alikevel ikke verdt så dumt å investere 10.000 i håp om at den kunne gått helt opp til 200.000? Nå spørs det vel om 360 versjonen eller TSW vil få så mye oppmerksomhet, men at aksjen synker no mer har jeg ihvertfall liten tro på..

Får inderlig ikke håpe at de går konkurs men at de får en ordnet ledelse som inspirerer arbeiderne til å arbeide overtid "frivillig" og med lønn. En ledelse som tåler kritikk!

Lenke til kommentar
Synd at to stk her som er for at arbeidsgiver kan bryte arbeidsmiløloven på flere punkter føler at det er faktisk DE som har skjønt det og ingen andre.

 

Det er vel ingen som har sagt at arbeidsgiver har brutt arbeidsmiljøloven. Hvis en som arbeider i Funcom sier at han kan jobbe overtid uten betaling for å redde framtidlig arbeidsplass, så er da det langt fra Funcom som tvinger han til å jobbe overtid.

 

Media kan det å snu ting oppned, horisontalt, vertikalt, gjennom en fjerde dimensjon for også komme ut som en versjon som ikke er lik det noen har sagt.

 

Men så skal det også nevnes at det er godt mulig at det har skjedd noe hos Funcom som ikke er positivt.

Lenke til kommentar
Har har lite peiling på akjer selv, men har også tenkt litt på å invistere veldig små summer(5-10.000) kr i Funcom. Hvis selskapet ikke går konk, tror jeg sannsynligheten er liten for at aksjen vil synke mer enn den har gjort nå. Det er også muligheter for at akjen vil stige før launch av 360 versjonen, skjer ikke det er det også mulighetet at den vil stige før The Secret World slippes ut, men så spørs det når det skjer. Saken er at hvis akjen hadde i det hele tatt kommet seg i nærheten av det den var før launch av AoC, kunne vi snakke om en inntekt som er 10-20 ganger så stor som det man innvesterte. Nå spørs det om det vil skje, men det kunne vel kanskje alikevel ikke verdt så dumt å investere 10.000 i håp om at den kunne gått helt opp til 200.000? Nå spørs det vel om 360 versjonen eller TSW vil få så mye oppmerksomhet, men at aksjen synker no mer har jeg ihvertfall liten tro på..

 

Det var vel det som var mine tanker også, kursen trenger ikke å nå den gamle high scoren. Hvis den kommer seg opp i 1/4 av hva den var, så er jeg fullstendig overhappy. Det er vel antall abonenter som driver kursen mest, Hvis AOC har mer enn 100.000 spillere (og jeg husker riktig) og funcom begynner å tjene penger på spillet, vil dette vise seg på de finansielle rapportene som kommer 4 ganger i året. Siste kvartal i 2008 kommer i februar, men det er vel litt etter det folk startet å snuse på spillet igjen. Eller så virker det bare slik p.g.a serverfusjonen...

Men hvis man drømmer seg bort og håper på 200.000-300.000 abonnenter i løpet av 2009, så bør de gå med et pent overskudd hver måned, som til sist gir utslag på lånet til den fremtidige leiligheten min.

 

Funcom sier ikke hvor mange som spiller, så alle analytikerne som kan dette regner medlemmer ut fra noe som heter xfire og slakter selskapet. Personlig hadde jeg aldri hørt om xfire før jeg leste om det på hegnar, men kan ikke tro at det er en pålitelig kilde. Jeg hadde ihvertfall aldri installert xfire. Er det noen som bruker det?

Lenke til kommentar
Synd at to stk her som er for at arbeidsgiver kan bryte arbeidsmiløloven på flere punkter føler at det er faktisk DE som har skjønt det og ingen andre.

 

Feil. Jeg har ikke sagt jeg er for at arbeidsmiljøloven brytes. Jeg har heller ikke sagt at man ikke har krav på overtidsbetaling. Det handler om holdninger. Man skal dra i samme retning, og alle skal bidra til å dra lasset. At man skal settes pris på i gode tider - det er en helt annen diskusjon.

Lenke til kommentar
Feil. Jeg har ikke sagt jeg er for at arbeidsmiljøloven brytes. Jeg har heller ikke sagt at man ikke har krav på overtidsbetaling. Det handler om holdninger. Man skal dra i samme retning, og alle skal bidra til å dra lasset. At man skal settes pris på i gode tider - det er en helt annen diskusjon.

Dra i samme retning?

 

Piss meg i øret sier jeg bare, har du vært intressert i bedriftens beste hvis de DRITER en lang F.... i deg?

Lenke til kommentar
Dra i samme retning?

 

Piss meg i øret sier jeg bare, har du vært intressert i bedriftens beste hvis de DRITER en lang F.... i deg?

 

My point proven - det er ansatte som deg jeg håper jeg slipper å få..

 

Hvis bedriften du jobber i gir faen i deg, så gjør du en dårlig jobb.

Endret av spitz
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...