Gå til innhold

Negative sider vs positive sider 50mm


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg vurderer og kjøpe meg et nytt objektiv. Og da har jeg lyst på et lyssterkt objektiv og jeg har et relativt stramt budsjett. Jeg vurderer et fastobjektiv på 50mm f.1,4. Det er lyssterkt og koster ikke så alt for mye (billig), men det står fast på 50mm. Er det verd pengene, eller sløser jeg bort pengene mine.

 

Whats the pros and cons for this lens?

 

Mvh. Ole A

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Alle slags bilder, hvilke bildetyper egner det seg best til osv. Blir nok kanskje mest brukt til portrett..

 

Du må nesten gi litt mer info om hvilket kamerahus du har og hva du tar bilde av (og gjerne hva utstyr du har fra før). En 50mm vil gi helt forskjellig resultat på 4/3, APS-C, Fullformat, Mellomformat osv.

EOS 400D

Lenke til kommentar
Hei!

 

Jeg vurderer og kjøpe meg et nytt objektiv. Og da har jeg lyst på et lyssterkt objektiv og jeg har et relativt stramt budsjett. Jeg vurderer et fastobjektiv på 50mm f.1,4. Det er lyssterkt og koster ikke så alt for mye (billig), men det står fast på 50mm. Er det verd pengene, eller sløser jeg bort pengene mine.

 

Whats the pros and cons for this lens?

 

Mvh. Ole A

 

Du har antakelig kit-objektiv. Still dette på 50mm, og bruk bare denne brennvidden en stund. Passer den deg? Kan du lære deg noe ved eventuelt å tilpasse bildene denne brennvidden? Om det er verdt pengene er opp til deg å avgjøre. 50/1.4 leverer oftest strålende bildekvalitet, og du har mulighet for liten skarphetsdybde og fotografering i dunkel belysning.

Lenke til kommentar
Du har antakelig kit-objektiv. Still dette på 50mm, og bruk bare denne brennvidden en stund. Passer den deg? Kan du lære deg noe ved eventuelt å tilpasse bildene denne brennvidden? Om det er verdt pengene er opp til deg å avgjøre. 50/1.4 leverer oftest strålende bildekvalitet, og du har mulighet for liten skarphetsdybde og fotografering i dunkel belysning.

Takk for skikkelig svar :)

Lenke til kommentar

En 50mm vil fungere fint til portrett, særlig i forhold til prisen. Ofte vil du kanskje velge å croppe litt om du skal ha kun ansiktet i stedet for å gå nærmere pga perspektivet. 50mm er litt trangt om du vil ha med litt flere folk på bildet i selskaper og slikt. 50mm var det andre objektivet jeg kjøpte.

Endret av Bherserk
Lenke til kommentar
En 50mm vil fungere fint til portrett, særlig i forhold til prisen. Ofte vil du kanskje velge å croppe litt om du skal ha kun ansiktet i stedet for å gå nærmere pga perspektivet. 50mm er litt trangt om du vil ha med litt flere folk på bildet i selskaper og slikt. 50mm var det andre objektivet jeg kjøpte.

 

Kan jeg spørre hva det første var? Har prøvd min kit linse på 50mm og den blir litt trang som du sier.

Lenke til kommentar

Jeg har faktisk vært på lengre ferieturer med kun 50mm og crop-kamera. Fungerer fantastisk, men du må flytte deg mer. Bildekvaliteten er ypperlig både på Nikon og Canon sine 50mm objektiver. Men med ditt utstyr ville jeg mest sannsynlig spart penger og gått for f/1.8 istedenfor f/1.4. Differansen i kvalitet er minimal, prisdifferansen er stor.

Endret av TGB
Lenke til kommentar
med ditt utstyr ville jeg mest sannsynlig spart penger og gått for f/1.8 istedenfor f/1.4. Differansen i kvalitet er minimal, prisdifferansen er stor.

Det er et godt råd.

 

Det samme er rådet om å forsøke å stille zoomen på 50mm og jobbe med det der, gjerne noen dager.

 

Jeg bruker 50mm til veldig mye (på crop), og vil råde til ikke å koble brennvidder for tett til motivvalg, men tenk perspektiv og arbeidsavstand. Fastoptikks viktigste bidrag er bedre lysstyrke og trangere dybdeskarphet enn zoomene, til overkommelig pris. Skarphet vid åpen er fin til noen ting, til portretter synes jeg det er en fordel at jeg må blende ned litt for å få maks skarphet, dermed blir portretter mer flatterende med vid åpen blender enn om hver hudorm tegnes sylskarpt ..., til bilder som krever stor skarphet vil jeg vanligvis ha skarphet hele veien, så da blender jeg kraftig ned uansett.

Lenke til kommentar
Hvordan vil Nikon Nikkor AF 50mm f/1.8D fungere med D60? Den har vel ikke innebygget fokusmotor, så da får jeg vel ikke autofokusert? Hvor avgjørende er det i forhold til bildekvalitet?

Du får ikke autofokus, men du får fokusbekreftelse i søkeren. Problemet er at på f1.8 er dybdeskarpheten så smal at fokusbekreftelsen er kun veiledende... i tillegg er mattskiva i kameraer beregnet på autofokus dårlig egnet for manuell fokusering. Jeg har D40 og kjøpte meg mattskive med split-prisme (Katz-Eye) av den grunn. Den fungerer fint, men det er fremdeles ikke trivielt å sette fokus rett, særlig når motivet er mørkt. Hvis du ikke er vant til å fokusere manuelt fra før er det nok stor fare for at du blir fort lei. Men 50 1.8 selges jo stadig brukt for 5-600, så om du kjøper den brukt og eventuelt selger den igjen blir jo ikke utlegget så stort.

 

Edit: glemte å svare på hvor avgjørende det er for bildekvaliteten. På f1.8 og noen få meters avstand, er miss med 15cm på fokus et fullstendig ubrukelig bilde.

Endret av kaian
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...