Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Maskinen starter ikke, prob m/ hovedkort?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg alt-tabbet mellom et musikkprogram og opera da PC'n skrudde seg av. Jeg hørte et klikk, og så ble alt svart. Hvis jeg prøver å skru på PC'n igjen skjer det ingen ting, hvis jeg skrur av og på bryteren på baksiden før jeg skrur på, kommer det lys i et brøkdels sekund før det blir stille igjen.

 

Jeg har sett over alle kabler inni PC'n det lukter ikke brent. Sikringene er heller ikke gått, jeg aner ikke hva jeg skal gjøre. Tips?

 

På forhånd takk!

Endret av Freddemor
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Dersom det er en stasjonær er det nok sjanse for at det er strømforsyningen. Dersom det er en laptop, kan det være batteriet. Men uansett kan hovedkortet ha takket for seg, det er mye som kan ha virket inn.

Det gjelder en stasjonær PC. Hvordan kan jeg sjeke om det er strømforsyning eller hovedkort?

Lenke til kommentar

Det skal være et lys på begge deler, dersom det er lys i hovedkort da er strømforsyning i orden, er det ikke lys i strømforsyning eller noe slikt, da er det nok strømforsyningen som er gått. På nye hovedkort er det en lysdiode, men ikke på alle. Dersom du har et multimeter kan du alltids sjekke spenningen, er litt usikker på hvordan en gjør dette. Du kan også se til om alle komponenter er på plass og se om du har byttet noen deler i det siste osv.

Lenke til kommentar

Hovedproblemet er vel at det ikke kommer strøm mer enn i ca 15hundredeler. Det er bare et kort lysglimt fra en av viftene som har en led-lampe, og så dør den helt. Det går ikke an å prøve å skru den på igjen etter den er forsøkt startet. For å prøve på nytt må jeg skru av og på PC'n med bryteren på baksiden.

 

Skal prøve tipset ditt Roberteh, men det virka litt sketchy, er det noen store risker ved dette annet enn det som er naturlig?

 

Cleaf: Det er ingen lamper INNI PC'n hvis det var det du tenkte på?

Lenke til kommentar

Det er ingen annen risiko en at du kan få et helvetes støt. Derfor du ikke må holde i bindersen (om du bruker dette) når du skrur på strømforsyningen. Du vil ikke dø av det, men det gjør meget vondt og det ønsker jeg ikke rådet mitt skulle resultere i. Eventuelt gå over alle kabler i maskinen og kun koble til de mest essensielle for å se om dette kan hjelpe.

Endret av roberteh
Lenke til kommentar

Men når jeg skal kotslutte, skal jeg sette inn bindersen permanent, eller skal den bare inn og ut med en gang. Vil tro at oppvaskhansker kan gjøre jobben?

 

Er det mulig at strømforsyningen min er for svak? I den artikkelen du linket til stod det problemer relatert til svake strømforsyninger. Bruker 250v strømfosyning tror jeg, til GEforce 7800(GT?), et 4 år gammelt MSI hovedkort, og har to hdd, samt disk-drev. Er det for lite? Var det jeg fikk anbefalt, men nå begynner jeg å tvile.

Lenke til kommentar

Oh je! Kjøpt og innstallert strømforsyninga nå! Deilig at det er noe som surrer og går der nede! Endte opp med en 500w Mist hvis det sier deg noe, ble anbefalt den fra Digital Impuls.

 

Bare ett spm: Det er en kabel jeg ikke "finner". På den gamle strømforsyninga gikk det to kabler til hovedkortet, på denne er det bare en? Det er en 4-pin kabel jeg ikke finner, hva gjør jeg med det?

Endret av Freddemor
Lenke til kommentar

Update:

 

Har kjøpt overgang til sukkerbit nå, og alle kablene er på plass. MEN Nå oppstod det et nytt problem: Når jeg setter i "Sukkerbitkabelen" til hovedkortet, vil ikke maskinen starte. Når den ikke er i, starter maskineriet uten problem.

 

Snakker vi nå trøbbel med kortslutning i hovedkortet? Noen måte jeg kan sjekke dette på? Jeg blir gæær'n...

Endret av Freddemor
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...