Gå til innhold

Herregud så godt hjemmelaga appelsinjuice er!


WD-

Anbefalte innlegg

Skaffa meg en helt enkel sitruspresse, laget meg litt appelsinjuice. Smaker jo vannvittig godt. Hvorfor i alle dager kan ikke appelsinjuicen man får kjøpt i butikken smake sånn? Er jo forferdelig skvip i forhold. Føler jeg kunne drukket litervis med den hjemmelaga juicen. :D

 

Tro hvordan i alle dager de mishandler juicen før de heller den på pakke, de der Tine og Røra osv.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

http://no.wikipedia.org/wiki/Appelsinjuice

 

Der lærer du om konsentrat VS såkalt hjemmelaget fersk juice som ikke er fra konsentrat

 

"Siden appelsiner inneholder store mengder vann bruker mange produsenter i land som ikke har egen appelsinproduksjon å fremstille appelsinjuice fra konsentrat. Etter innhøsting og pressing trekkes vannet ut av saften og deretter fryses konsentratet. Konsentratet tar langt mindre plass, og er dermed mye billigere å frakte. I produksjonslandet blir så konsentratet tint opp og deretter tilsatt like mye vann som ble fjernet før sending. I Norge er det juice på basis av konsentrat som kjøpes av de fleste."

 

"Det finnes også appelsinjuice som aldri har vært konsentrat. Disse juicene blir enten presset og tappet i landet de skal selges i, eller så blir juicen fraktet i ukonsentrert form. Felles for disse juicene er at de oppleves som noe ferskere, men at de også er dyrere. Disse juicene har i Norge fått betegnelsen «ikke fra konsentrat»."

 

De ferske juicene fra Tine som ikke er fra konsentrat er rimelig gode (i alle fall de jeg har smakt), men også en del dyrere enn de fra konsentrat.

Endret av Ninjahamster
Lenke til kommentar

Hmm, skal sjekke nøye på butikkene i området og se om jeg finner sånn som ikke har vært konsentrat. Drikker generelt mye appelsinjuice, har ikke noe imot å betale litt ekstra. :)

 

Appelsinjuice med en dæsj olivenolje = perfekt kaloritilskudd for å holde blodsukkeret jevn i løpet av en lang arbeidsdag. xD

Lenke til kommentar

Tine sine som ikke er fra konsentrat er som regel hvite kartonger og merket med "ikke konsentrat". Elsker de eplejuicene deres som ikke er fra konsentrat. To ulike sortene av den jeg bruker å kjøpe koster 22 og 27 kroner literen på Rema 1000. Finner dem i kjøla ved meieriproduktene.

Endret av Ninjahamster
Lenke til kommentar
Olivenolje og appelsinjus?

Æsj.

Merker egentlig lite til olivenoljen. Må bare riste litt, siden den skiller seg etter en stund. Ellers smaker det bare fyldig appelsinjuice. :D

 

Tine sine som ikke er fra konsentrat er som regel hvite kartonger og merket med "ikke konsentrat". Elsker de eplejuicene deres som ikke er fra konsentrat. To ulike sortene av den jeg bruker å kjøpe koster 22 og 27 kroner literen på Rema 1000.

 

Takk, nå vet jeg hva jeg skal se etter. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...