Khaffner Skrevet 22. januar 2009 Skrevet 22. januar 2009 Nå har jeg XP og Ubuntu på samme harddisk i pc'en i stua, og under oppstart kommer valget: XP eller Ubuntu. Problemet er at XP står øverst og blir da automatisk bootet etter 10 sek. Jeg vil bytte plass på disse. Jeg har prøvd å endre GRUB, men da endret jeg visstnok på rekkefølgen i "undermenyen" til Ubuntu. Noen som kan hjelpe?
Kris Skrevet 22. januar 2009 Skrevet 22. januar 2009 I XP tror jeg at du kan gå på Kjør/Run og skrive msconfig og endre det der.
«Quattro» Skrevet 22. januar 2009 Skrevet 22. januar 2009 Med programmet EasyBCD kan du endre rekkefølgen til oppstart. Kan og redigere hvor lang tid det skal ta før den automatisk sender deg videre.
BonzoDog Skrevet 23. januar 2009 Skrevet 23. januar 2009 (endret) Man må redigere Grubs (eller annen bootloaders) konfigurasjonsfil. For Grub skulle det være noe slikt: - Gå til terminal - Kommando i Ubuntu: sudo gedit /boot/grub/menu.lst - Seksjonen øverst er vel den som starter først ved oppstart - Den øverste seksjonen som hos deg kanskje ser omtrent slik ut, flytter du nederst i lista: title Microsoft Windows XP Professional root (hd0,0) savedefault makeactive chainloader +1 Litt mer info her på DinSide. Edit: Tillegg og endring av meningsløs setning Endret 23. januar 2009 av BonzoDog
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå