Gå til innhold

Oppsett av bredbånd fra CanalDigital


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Har gjennom de siste tre-fire månedene hatt trøbbel med nettlinja mi fra CD. Problemet, er merkelig nok, at jeg ikke får mer enn èn pc på nett samtidig. Og, dette skjer etter jeg har skiftet ut samtlige modem, og nå til sist anskaffet en ny router.

 

Oppsett:

Veggkontakt - TV-Modem 1 - Tele/nett-Modem 2 - Router - PC

 

Har sitti flere timer med kundeservice på telefon, men nå er jeg ved å få nok. De forstår ikke hva feilen er, og - det gjør ikke jeg heller.

 

Routeren er satt opp slik at WLAN-hullet ikke brukes. (Dette var det CD-kundeservice som sa på telefon, og jeg har egentlig bare gode erfaringer med "idiot-kobling". )

 

Routeren er av typen Linksys, og jeg har tidligere prøvd siemens, cisco og d-link uten hell.

 

 

Takker for svar.

 

Slenger ved infoen jeg får fra /cmd:

alfanett.no

IP: 84.202.244.31

Nettverksmaske: 255.255.255.0

Standard Gateway: 84.202.244.1

DHCP-server: 195.134.40.18

DNS-Servere: 193.213.112.4

130.67.15.198

130.67.50.68

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg skjønner ikke hva de på kundeservice driver på med...

 

Det du kan gjøre er å koble nettverkskabelen i WAN (internettporten til routeren).

Deretter stikker du en pennespiss inn i det lille hullet ved strømkontakten på modemet.

Hold den inne i ca 10 sekunder til lampene foran slukker et øyeblikk.

 

Etter noen få minutter skal modemet koble seg opp igjen og du har nå fått frigitt ipadresse® slik at routeren tar en av de ledige.

 

Så lenge du bruker routeren på en slik måte så vil det ikke oppstå tilsvarende problem fordi routeren frigir adresser til de maskinene du kobler på uavhengig av CDs modem.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Hei,

 

Jeg har nå prøvd begge løsningene deres, uten at jeg har noen større oppetid på internett her hjemme.

 

Når jeg ringer Canal Digital, blir jeg alltid satt over til en kar som snakker trønder, og sier igjen og igjen at "Dette er Canal Digitals tekniske avdeling". Det er derfor merkelig at han også legger til "Æ kan ijjt koble opp nånn router sjæl æ!".

 

Uansett.

 

Jeg er ved å gi opp hele canal digital.

 

De to overforstående postene, er selvfølgelig noe jeg har prøvd på tidligere, men ikke akkurat noe som har hjulpet da heller! Nå kjører jeg gjennom routeren (Linksys) koblet uten om WAN-porten, og det resulterer i at det ikke finnes internett i annet enn en maskin.

 

Noen flere gode ideer?

Lenke til kommentar

Det du gjør nå er å koble deg utenom routeren og direkte på dens switch.

Tror du skal prøve på det jeg sa i min forrige post en gang til.

Er du sikker på at du har resatt routeren mens kabelen er koblet inn i internettporten på router?

 

Når internett fungerer via switchen så er det bare snakk om å frigi ip ved å resette modem og bruke router rett...

Lenke til kommentar

Jeg har vært borti et liknende problem tidligere, men da med GET som leverandør av nett. Det jeg måtte gjøre da var å logge på min ruter og klone mac-adressen fra maskina over på ruteren. Nettverkskabelen mellom modem og ruter skal gå inn i WAN porten på ruteren. Så friga jeg ipadressen på maskina jeg gjorde dette fra og så restartet jeg modemet fra GET (CD i ditt tilfelle da), og restartet maskina mi.

 

Det som skjedde da var at modemet syncet som vanlig, og ga "public"-ipadresse til ruteren (ettersom den trodde at ruteren nå var en vanlig maskin), som så igjen ga lokale ipadresser til alle maskinene som var tilkoblet.

 

Håper det fungerer for deg også :)

 

Edit: Det som la7dfa nevner over burde vel også funke i enkelte tilfeller, men fungerte ikke i det tilfelle jeg nevner over her.

Endret av Nero Burningwr00m
Lenke til kommentar
hmmm.... har CD selv med en hel del problemer. bruker ikke router bare switcher og det fungerer helt fint, men om noen tar med sin egen data maskin kommer ikke de på nett her.

Du får skaffe deg en router så slipper du disse problemene. Når routeren er koblet opp så kan du koble til som du ønsker bak den uten problemer.

 

har prød det og det har vært uten hell det å

Lenke til kommentar
har prød det og det har vært uten hell det å

Det er ikke noe problem å koble opp mot en router her hvertfall.

Jeg har aldri hatt noe trøbbel så lenge jeg kobler modem til internettport på router.

Resetter så modemet ved å stikke inn en pennespiss bak på modemet i ca 10 sek til lampene blinker. Deretter er det bare å vente noen minutter til de fire lampene på fronten lyser/blinker raskt. Så er man på nett fordi leasen på nettverkskortet er frigitt slik at routeren får IP. Routeren skal hente ipadresse automatisk for internettporten (WAN).

 

Funker ikke dette ville jeg klage til ISP...

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Veit du hva.. Canal digital er det med tafatte møkka isp'n jeg noensinne har vært borti!

 

Dette dns problemet har jeg hatt over så utrolig lang tid, og hadde det vært opp til meg

ville de fått kjørt modemet opp ræva :) Eneste bra med CD er tv!

 

Desverre er ikke jeg den som råder over valg av leverandør! Da hadde jeg heller gått for

nextgentel eller en fiberløsning siden jeg har hatt det for mange år tilbake uten problemer!

 

Dns "fixen" vil i noen tilfeller øke stabiliteten, men sette ned hastigheten noe..

Men det fikser uten tvil ikke problemet 100%

Lenke til kommentar

Veit du hva.. Canal digital er det med tafatte møkka isp'n jeg noensinne har vært borti!

 

Dette dns problemet har jeg hatt over så utrolig lang tid, og hadde det vært opp til meg

ville de fått kjørt modemet opp ræva :) Eneste bra med CD er tv!

 

Desverre er ikke jeg den som råder over valg av leverandør! Da hadde jeg heller gått for

nextgentel eller en fiberløsning siden jeg har hatt det for mange år tilbake uten problemer!

 

Dns "fixen" vil i noen tilfeller øke stabiliteten, men sette ned hastigheten noe..

Men det fikser uten tvil ikke problemet 100%

 

 

man kan slå av modemet i 10-15min (re-setter leasing)

du kan bruke en router slik at du har intern adresser og kun en ekstern adresse.

sørg for at du har bra signaler... dvs at du ikek bruker en (t/y/splitter) sjøt i mellom utak

og modem...

 

Bruker CD selv uten problemer i 2 år, problemet er at du sitter direkte på linjen slik at lease timern blir brukt på maskinen(clone mac fra pc til router burde funke)

 

MAX CPE 1-2-3? spørs på hvilket abonnentvalg du har 1-2-3 ekstern offisielle adresser..

 

i call user error ;)

Lenke til kommentar

Veit du hva.. Canal digital er det med tafatte møkka isp'n jeg noensinne har vært borti!

 

Dette dns problemet har jeg hatt over så utrolig lang tid, og hadde det vært opp til meg

ville de fått kjørt modemet opp ræva :) Eneste bra med CD er tv!

 

Desverre er ikke jeg den som råder over valg av leverandør! Da hadde jeg heller gått for

nextgentel eller en fiberløsning siden jeg har hatt det for mange år tilbake uten problemer!

 

Dns "fixen" vil i noen tilfeller øke stabiliteten, men sette ned hastigheten noe..

Men det fikser uten tvil ikke problemet 100%

 

 

man kan slå av modemet i 10-15min (re-setter leasing)

du kan bruke en router slik at du har intern adresser og kun en ekstern adresse.

sørg for at du har bra signaler... dvs at du ikek bruker en (t/y/splitter) sjøt i mellom utak

og modem...

 

Bruker CD selv uten problemer i 2 år, problemet er at du sitter direkte på linjen slik at lease timern blir brukt på maskinen(clone mac fra pc til router burde funke)

 

MAX CPE 1-2-3? spørs på hvilket abonnentvalg du har 1-2-3 ekstern offisielle adresser..

 

i call user error ;)

 

 

Okay, :no:

For det første så er modem - router, router. Der har du fordelingen. _Hvordan modem er koblet kan ikke jeg svare på da jeg ikke er eier av hustanden eller har tilgang til boligen til huseieren. Men når CD sin rep. er på besøk X antall ganger uten få bort problemet så er det jo klart at CD har store problemer! Dette bunner i DNS problemer, spesielt da thompson modem er kjent for å være elendige på dette!

 

For det andre så skal det ikke være sånn at man skal måtte dra ut strømmen 5 ganger i uka på et modem.. Da er problemet leverandøren og el utstyret til leverandør..

 

Nå snakker ikke du med den minst pc kyndige personen her.. Å dra ut strømmen på uansett problem er gjærne det første man prøver når det kommer til både modem å router problemer.. De neste man ser er dns-ip problemer.. Deretter linjefeil..

Ser ut fra svaret ditt at du undervurderer folk litt for fort !?

:tease:

 

Konklusjon:

 

Man betaler ikke for en tjeneste en leverandør ikke klarer levere..

Og svaret ditt ligner forøvrig noe en ansatt i CD ville sagt for å forsvare problemer de er

klar over internt.. Å bare for og nevne det så er de klar over dns problemet, de gir bare faen i og informere 1 linje* support med mindre det er åpenbart at det er problemet. :thumbup:

Endret av blade_slayer
Lenke til kommentar

Okay, :no:

For det første så er modem - router, router. Der har du fordelingen. _Hvordan modem er koblet kan ikke jeg svare på da jeg ikke er eier av hustanden eller har tilgang til boligen til huseieren. Men når CD sin rep. er på besøk X antall ganger uten få bort problemet så er det jo klart at CD har store problemer! Dette bunner i DNS problemer, spesielt da thompson modem er kjent for å være elendige på dette!

 

For det andre så skal det ikke være sånn at man skal måtte dra ut strømmen 5 ganger i uka på et modem.. Da er problemet leverandøren og el utstyret til leverandør..

 

Nå snakker ikke du med den minst pc kyndige personen her.. Å dra ut strømmen på uansett problem er gjærne det første man prøver når det kommer til både modem å router problemer.. De neste man ser er dns-ip problemer.. Deretter linjefeil..

Ser ut fra svaret ditt at du undervurderer folk litt for fort !?

:tease:

 

Konklusjon:

 

Man betaler ikke for en tjeneste en leverandør ikke klarer levere..

Og svaret ditt ligner forøvrig noe en ansatt i CD ville sagt for å forsvare problemer de er

klar over internt.. Å bare for og nevne det så er de klar over dns problemet, de gir bare faen i og informere 1 linje* support med mindre det er åpenbart at det er problemet. :thumbup:

 

Hva slags modem er det? og var det 2 routere ?? modem-router,router.??? er du koblet til med cat5 kabel? eller trådløst? thomson er kjent for dns feil?kan ikke helt si at det er dokumentert(need proof)... har vært igjennom TCM470,EPC3000,SB5100e,Sb5101e,Dcm420 og TCM420 aldri hatt noe form for DNS problemer(3 av de er thomson), gå inn på 192.168.100.1 og sjekk signals bare for og være sikker på singalene... hvor i norge holder du til?

 

Står fortsatt ved at det kan være en fysisk feil her ikke "linje feil"..Vis du har bra tv signaler er det ingen grunn til at modemet ikke skal kunne kommunisere skikkelig.. For VIS det er signal problemer kan man jo gå til innkjøp av en forsterker med aktive retur.

 

 

btw på signals pagen list opp hvem Freq du har som favorit.. kan jo bytte til en annen..

 

Frequency chan101:530000000 Hz chan100:522000000 Hz chan103:538000000 Hz chan:103546000000 Hz

 

D3 lock 4 chans...

 

har denne som favorit her : OSLO :530000000

Endret av thrusty11
Lenke til kommentar

Okay, :no:

For det første så er modem - router, router. Der har du fordelingen. _Hvordan modem er koblet kan ikke jeg svare på da jeg ikke er eier av hustanden eller har tilgang til boligen til huseieren. Men når CD sin rep. er på besøk X antall ganger uten få bort problemet så er det jo klart at CD har store problemer! Dette bunner i DNS problemer, spesielt da thompson modem er kjent for å være elendige på dette!

 

For det andre så skal det ikke være sånn at man skal måtte dra ut strømmen 5 ganger i uka på et modem.. Da er problemet leverandøren og el utstyret til leverandør..

 

Nå snakker ikke du med den minst pc kyndige personen her.. Å dra ut strømmen på uansett problem er gjærne det første man prøver når det kommer til både modem å router problemer.. De neste man ser er dns-ip problemer.. Deretter linjefeil..

Ser ut fra svaret ditt at du undervurderer folk litt for fort !?

:tease:

 

Konklusjon:

 

Man betaler ikke for en tjeneste en leverandør ikke klarer levere..

Og svaret ditt ligner forøvrig noe en ansatt i CD ville sagt for å forsvare problemer de er

klar over internt.. Å bare for og nevne det så er de klar over dns problemet, de gir bare faen i og informere 1 linje* support med mindre det er åpenbart at det er problemet. :thumbup:

 

Hva slags modem er det? og var det 2 routere ?? modem-router,router.??? er du koblet til med cat5 kabel? eller trådløst? thomson er kjent for dns feil?kan ikke helt si at det er dokumentert(need proof)... har vært igjennom TCM470,EPC3000,SB5100e,Sb5101e,Dcm420 og TCM420 aldri hatt noe form for DNS problemer(3 av de er thomson), gå inn på 192.168.100.1 og sjekk signals bare for og være sikker på singalene... hvor i norge holder du til?

 

Står fortsatt ved at det kan være en fysisk feil her ikke "linje feil"..Vis du har bra tv signaler er det ingen grunn til at modemet ikke skal kunne kommunisere skikkelig.. For VIS det er signal problemer kan man jo gå til innkjøp av en forsterker med aktive retur.

 

 

btw på signals pagen list opp hvem Freq du har som favorit.. kan jo bytte til en annen..

 

Frequency chan101:530000000 Hz chan100:522000000 Hz chan103:538000000 Hz chan:103546000000 Hz

 

D3 lock 4 chans...

har denne som favorit her : OSLO :530000000

 

 

Vestfold :thumbup:

 

Forward Path:

 

Channel Frequency Power SNR BER Modulation

1 514.0 MHz -8.4 dBmV 37.2 dB 0.000 % 256 QAM

 

Return Path:

 

Channel ID Frequency Power Modulation

3 58.5 MHz 52.5 dBmV 16 QAM

 

 

 

listen over feilmeldinger:

Time Priority Description

Wed Jan 12 03:43:25 2011 Critical (3) Received Response to Broadcast Maintenance Request, But no Un...

Wed Jan 12 03:42:52 2011 Critical (3) Started Unicast Maintenance Ranging - No Response received - ...

Mon Jan 10 09:42:25 2011 Critical (3) SYNC Timing Synchronization failure - Failed to receive MAC S...

Mon Jan 10 09:42:20 2011 Critical (3) SYNC Timing Synchronization failure - Failed to acquire QAM/Q...

Tue Jan 18 03:46:47 2011 Error (4) ToD request sent- No Response received;CM-MAC=00:26:24:a2:7e:...

Wed Jan 19 23:32:02 2011 Critical (3) No Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=00:26:24:a2...

Thu Jan 20 12:08:16 2011 Critical (3) SYNC Timing Synchronization failure - Failed to acquire FEC f...

Thu Jan 20 15:05:29 2011 Critical (3) SYNC Timing Synchronization failure - Failed to acquire QAM/Q...

Thu Jan 20 15:06:06 2011 Error (4) Missing BP Configuration Setting TLV Type: 17.9;CM-MAC=00:26:...

Thu Jan 20 15:06:06 2011 Error (4) Missing BP Configuration Setting TLV Type: 17.8;CM-MAC=00:26:...

Thu Jan 20 15:06:06 2011 Error (4) Missing BP Configuration Setting TLV Type: 17.7;CM-MAC=00:26:...

Thu Jan 20 15:06:03 2011 Error (4) Missing BP Configuration Setting TLV Type: 17.6;CM-MAC=00:26:...

Thu Jan 20 15:06:03 2011 Error (4) Missing BP Configuration Setting TLV Type: 17.5;CM-MAC=00:26:...

Thu Jan 20 15:06:03 2011 Error (4) Missing BP Configuration Setting TLV Type: 17.4;CM-MAC=00:26:...

Thu Jan 20 15:06:03 2011 Error (4) Missing BP Configuration Setting TLV Type: 17.3;CM-MAC=00:26:...

Thu Jan 20 15:06:03 2011 Error (4) Missing BP Configuration Setting TLV Type: 17.2;CM-MAC=00:26:...

Thu Jan 20 15:06:03 2011 Error (4) Missing BP Configuration Setting TLV Type: 17.1;CM-MAC=00:26:...

Thu Jan 20 15:05:37 2011 Warning (5) MDD message timeout;CM-MAC=00:26:24:a2:7e:cc;CMTS-MAC=00:14:f...

Thu Jan 20 15:05:37 2011 Warning (5) Lost MDD Timeout;CM-MAC=00:26:24:a2:7e:cc;CMTS-MAC=00:14:f1:e...

Thu Jan 20 15:04:45 2011 Critical (3) Ranging Request Retries exhausted;CM-MAC=00:26:24:a2:7e:cc;CM...

Thu Jan 20 15:04:44 2011 Critical (3) No Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=00:26:24:a2...

Thu Jan 20 15:05:47 2011 Critical (3) DHCP FAILED - Requested Info not supported.;CM-MAC=00:26:24:a...

Wed Jan 19 23:35:07 2011 Critical (3) Ranging Request Retries exhausted;CM-MAC=00:26:24:a2:7e:cc;CM...

Wed Jan 19 23:35:07 2011 Critical (3) No Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=00:26:24:a2...

Thu Jan 20 14:39:40 2011 Critical (3) SYNC Timing Synchronization failure - Failed to acquire QAM/Q...

Thu Jan 20 14:39:37 2011 Critical (3) SYNC Timing Synchronization failure - Failed to acquire FEC f...

Wed Dec 22 14:20:55 2010 Critical (3) Resetting the cable modem due to docsDevResetNow

Time Not Established Critical (3) DHCP FAILED - Requested Info not supported.;CM-MAC=08:a1:0f:5...

Time Not Established Critical (3) SYNC Timing Synchronization failure - Failed to acquire QAM/Q...

Time Not Established Critical (3) SYNC Timing Synchronization failure - Failed to acquire FEC f...

Time Not Established Critical (3) SYNC Timing Synchronization failure - Failed to acquire QAM/Q...

Time Not Established Critical (3) SYNC Timing Synchronization failure - Failed to acquire FEC f...

Lenke til kommentar

2 routere ja.. Begge kjører linux og er av linksys.

 

nr 1 er da koblet direkte fra modem med wireless avskrudd.

nr 2 er da i full bruk både wireless og cat6 tp

 

Litt usikker på hvilken thomson modem det er da jeg ikke fysisk har tilgang til den. Kun via web.

 

Kjørt en ny 'hot'fix ved å kjøre på en annen dns igjen en den CD velger automatisk, nå er værtfall linja vært stabil... Selvom det er dårligere hastighet :ermm:

Endret av blade_slayer
Lenke til kommentar

Wed Jan 19 23:35:07 2011 Critical (3) No Ranging Response received - T3 time-out

 

par ganger , denne betyr at den sliter med og finne US(upstream) noe som tyder på litt svake signaler..

 

 signal: Downstream -15 to +15 (-10 to +10 prefered), Upstream Less than 55dbmv (less than 50 prefered), Signal to Noise Ratio: higher than 33 (higher than 35 preferred)

 

Har begger routerne ekstern IP? kunne vært en ide og sete en switch etter modem også 1 til hver router?

Lenke til kommentar

:ohmy: Ja, det kan nok godt hende den dropper litt på signalene..

Men ville jo være rart om teknikern fra CD ikke la merke til det

da man valigvis sjekker signal kvalitet med ekstra måleutstyr

når en kunde har problemer over lengre tid...

 

Bruker 1 ekstern ip, og bruke en switch i tillegg bør jo ikke være nødvendig.. Men jeg skal sjekke ut om det kan hjelpe på problemet! :w00t:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...