Gå til innhold

[Løst]Ubuntu: QEMU, hvordan kjøre den i fullskjerm (eller maksimert) i et av skrivebordsvinduene?


Anbefalte innlegg

Ønsker å kjøre winXP i qemu i maksimert vindu i et av skrivebordsvinduene mine, men eneste

mulighet er fullskjerm, og da har jeg ikke mulighet til å skifte mellom skrivebordene mine.

 

Hadde vært utrolig kjekt med hjelp :)

 

På forhånd takk

 

EDIT: Er også mottakelig til litt enklere saker som kan være alternativ til QEMU

Endret av sinnadyr
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Anbefaler også VirtualBox. Med den fungerer Windows perfekt i fullskjerm. Man bare bruker valgt knapp + F, så har man fullskjerm. Husk å legge inn Guest Additions først.

 

IKKE installer den med Synaptic fra Ubuntu-reps. Finnes en nyere og mer funksjonsrik utgave (2.1) her (f.eks 3D-OpenGL-støtte:)

 

http://www.virtualbox.org/wiki/Linux_Downloads

 

Her finnes .deb for Ubuntu!

Endret av oj88
Lenke til kommentar

Takker for svar, skal teste ut litt :) Prøve vmware i stedet for qemu, og det funka (nesten) helt supert, men OpenGL støtte er jo flott, så dette må man prøve.

 

har virtualbox støtte for vmware-image?

 

EDIT: Hvor legger man inn Guest Additions?

Endret av sinnadyr
Lenke til kommentar
EDIT: Hvor legger man inn Guest Additions?

 

Windows: Start maskinen i VirtualBox, vent til du er inne i Windows, velg Devices > Install Guest Additions (I VirtualBox-menyen)

 

Hvis ikke dette funker er det fordi Guest Additions ikke er mounta i CD-ROM-en. Skru av VM-en og velg Settings > CD/DVD-ROM, hak av for Mount og velg ISO Image File, trykk på åpne og velg VBoxGuestAdditions.iso

 

Denne blir altså mounta som CD-ROM i Windows, så du finner den i kontrollpanelet. Samme i GNU/Linux-VM, der bare mounter du CD-ROM-en (mount /dev/cdrom), og så kan du kjøre .run-fila som ligger på den for å installere Guest Additions.

Endret av oj88
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...