Gå til innhold

LØST: Citrix - OK på stasjonær, problem på bærbar


itavd1

Anbefalte innlegg

En stasjonær PC er koblet til domenet.

Jeg logger først på domenet og så på Citrix.

For å logge på Citrix tar det meg 30-60 sekunder.

 

En bærbar PC er koblet til domenet.

Jeg logger først på domenet og så på Citrix.

For å logge på Citrix tar det meg 180-300 sekunder.

 

Skal det være slik?

 

Begge PCene er under året gamle, har nyeste Citrix(XenApp) versjon, kabel ikke trådløst.

Jeg har ingen feilmeldinger i eventvwr på disse to.

 

Jeg har ca 100 stasjonære PCer og 30 bærbare her jeg jobber. Opplever dette problemet på noen av de bærbare.

 

Jeg har prøvd med å logge på PC lokalt, for så å logge på Citrix. Men det tar like lang tid.

 

Noen som har opplevd det samme eller har en fix til meg?

 

HOWTO:

*avinstallerte alt citrix som var på maskinen

*restartet maskinen

*googlet ica32

*gikk inn på første linken

*lastet ned ica32

*installerte ica32

*logget meg på ved kun bruk av 5 sekunder

Endret av itavd1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

gjelder dette en spesifikk bærbar pc eller bærbare pc`r generellt?

 

jeg vet at hkey_local_machine\software\microsoft\mslicensing\hardwareid i registeret har skapt noe krøll for meg tidligere.

du kan slette denne og prøve å slette denne på en av laptop det er trøbbel med...

 

men, jeg har aldri sett at dette går spesifikkt på bærbare pc`r

Endret av aklla
Lenke til kommentar
gjelder dette en spesifikk bærbar pc eller bærbare pc`r generellt?

 

jeg vet at hkey_local_machine\software\microsoft\mslicensing\hardwareid i registeret har skapt noe krøll for meg tidligere.

du kan slette denne og prøve å slette denne på en av laptop det er trøbbel med...

 

men, jeg har aldri sett at dette går spesifikkt på bærbare pc`r

 

Dette gjelder et par bærbare PCer. Jeg har en foran meg, men vet det er 3-4 til som har problemet.

 

Jeg kan jo prøve å slette stringen. Håper bare ikke det skaper mer krøll! :o

Lenke til kommentar
gjelder dette en spesifikk bærbar pc eller bærbare pc`r generellt?

 

jeg vet at hkey_local_machine\software\microsoft\mslicensing\hardwareid i registeret har skapt noe krøll for meg tidligere.

du kan slette denne og prøve å slette denne på en av laptop det er trøbbel med...

 

men, jeg har aldri sett at dette går spesifikkt på bærbare pc`r

 

Dette gjelder et par bærbare PCer. Jeg har en foran meg, men vet det er 3-4 til som har problemet.

 

Jeg kan jo prøve å slette stringen. Håper bare ikke det skaper mer krøll! :o

 

jeg har gjort det på ett par hundre pc`r, aldri noe tull...

 

edit: jeg gir så klart ingen garanti, men jeg har aldri opplevd noe problem etter å ha slettet den.

Endret av aklla
Lenke til kommentar

ett lite, men har liten tro på at det løser problemet.

kjør ipconfig /flushdns

etterfulgt av ipconfig /registerdns.

 

dette løser stort sett problemer der citrix-klienten konstant reconnecter, men det er vel verdt ett forsøk.

funker ikke det, så reinstaller citrix-klienten, sørg for at alt er borte, slett/flytt c:\programfiler\citrix\ica client etter du har avinstallert det.

 

edit: du kan sette på logging også, så kan du kanskje se feil, jeg har aldri testet dette selv, så jeg har ikke noe erfaring her.

 

http://support.citrix.com/article/CTX113256

Add the following values to the HKEY_LOCAL_MACHINE\Software\Citrix\Virtual Machine Server\Session Manager registry key:

 

Value Name: EventLogEnabled

Value Type: DWORD

Value:1

 

Value Name:LoggingLevel

Value Type:DWORD

Value:4

Endret av aklla
Lenke til kommentar

/flushdns osv

* check

 

reinstallert flere ganger

* dobbel check

 

logging

* får teste i morgen, nå nærmer klokka seg 16 :)

 

Jeg har også prøvd å sette alle rettigheter til alle på hkey_local_machine\software\microsoft\mslicensing\ og utover

men det ville heller ikke virke

 

restarter også pc etter hvert nye forsøk

 

får prøve loggingen i morgen. håper andre har tips til dess :)

Lenke til kommentar

Hei

 

- Er det arving av skrivere ?

 

- Hvilke skrivere har de bærbare installert ?

 

- Sjekk om de bærbare pcene har installert noen private nettverksskrivere, eller andre skrivere som de bruker når de er hjemme. Prøv evt å slett disse, og se om det hjelper... Bærbare maskiner har ofte installert skrivere hjemmefra på pcen. Dette er ikke så aktuelt for stasjonære.

 

- Hvilken versjon av Citrix er det på serversiden ?

 

- Du sier at det ikke er noe i eventloggen på disse 2 bærbare. Har du sjekket eventloggen på serversiden ? Ser du noe her når disse pcene logger på ?

 

Det kan høres ut som om den sliter med oppkobling av skrivere under pålogging, dersom du har aktivert arving av skrivere.

Lenke til kommentar
Hei

 

- Er det arving av skrivere ?

Ja det er arving av skrivere.

 

- Hvilke skrivere har de bærbare installert ?

PDF skriver

 

- Sjekk om de bærbare pcene har installert noen private nettverksskrivere, eller andre skrivere som de bruker når de er hjemme. Prøv evt å slett disse, og se om det hjelper... Bærbare maskiner har ofte installert skrivere hjemmefra på pcen. Dette er ikke så aktuelt for stasjonære.

 

- Hvilken versjon av Citrix er det på serversiden?

4.5

 

- Du sier at det ikke er noe i eventloggen på disse 2 bærbare. Har du sjekket eventloggen på serversiden ? Ser du noe her når disse pcene logger på ?

I SECURITY står det at den logger på "Success Audit"

Ingen feil i APPLICATION

Ingen feil i SYSTEM

 

Det kan høres ut som om den sliter med oppkobling av skrivere under pålogging, dersom du har aktivert arving av skrivere.

 

Nå har jeg slettet alle skrivere på bærbar, omstart, pålogging citrix. Tar fortsatt like lang tid. På samme bruker på stasjonær pc tar det 30 sekunder.

Lenke til kommentar

Routes nettverk anerledes mot Citrix serveren, for de bærbare? Jeg har opplevd at det i så fall da kan ta lengre tid. 15 sekunder å logge inn et sted, mens 35 et annet sted. På "det andre stedet" var nettet routet annereledes.

 

Du kan også prøve å justere ned fargene til 16 bits på innstillingene i Citrix klienten, evt. oppdatere skjermkort driverne. Prøv å sett Citrixen til 16 bits.

Lenke til kommentar
Routes nettverk anerledes mot Citrix serveren, for de bærbare? Jeg har opplevd at det i så fall da kan ta lengre tid. 15 sekunder å logge inn et sted, mens 35 et annet sted. På "det andre stedet" var nettet routet annereledes.

Det går på samme måte. Noen bærbare kan logge logge seg på 15 sekunder.

 

Du kan også prøve å justere ned fargene til 16 bits på innstillingene i Citrix klienten, evt. oppdatere skjermkort driverne. Prøv å sett Citrixen til 16 bits.

Nå har jeg prøvd alle de forskjellige fargeinstillingene i Citrix klienten. Men det tar fortsatt like lang tid.

Lenke til kommentar
Kan det være mapping av enheter som smartkort eller kortleser på de bærbare som gjør at det tar lengere tid?

 

Hmm. Det hadde jo vært en flott løsning :)

 

Jeg satte client mapping av og prøvde å logge på Citrix. Det tar fortsatt like lang tid. Så dette var det ikke :(

Lenke til kommentar

Har du forsøke å slå på Userenv logging for å se hva den gjør under logon?

 

Det slåes på med følgene key i registry

Key: HKEY_LOCAL_MACHINE\Software\Microsoft\Windows NT\CurrentVersion\Winlogon

Value: UserEnvDebugLevel

Value Type: REG_DWORD

Value Data: 10002 (Hex)

 

Og loggen lagres her: %systemroot%\debug\usermode\userenv.log

 

Husk å slå av logging med å slette keyen når du er ferdig med å feilsøke.

Lenke til kommentar

Hvis ikke det trådløse nettverkskortet på de bærbare benyttes, så prøv å disable dette. Dette har hjulpet meg i tilsvarende situasjoner.

 

Hvilket OS benytter du på de bærbare? Vista? Fjern i såfall "haken" foran IP V6. Denne skaper ekstra treghet.

 

Brukes full XenApp 11.0 klient eller bare XenApp Agenten?

 

Er tregheten den samme samme når på dagen det forsøkes logget på?

Lenke til kommentar
Har du forsøke å slå på Userenv logging for å se hva den gjør under logon?

 

Det slåes på med følgene key i registry

Key: HKEY_LOCAL_MACHINE\Software\Microsoft\Windows NT\CurrentVersion\Winlogon

Value: UserEnvDebugLevel

Value Type: REG_DWORD

Value Data: 10002 (Hex)

 

Og loggen lagres her: %systemroot%\debug\usermode\userenv.log

 

Husk å slå av logging med å slette keyen når du er ferdig med å feilsøke.

 

USERENV(3a0.3a4) 10:35:22:640 MyRegUnLoadKey: Failed to unmount hive 00000005

USERENV(3a0.3a4) 10:35:22:640 DumpOpenRegistryHandle: 2 user registry Handles leaked from \Registry\User\S-1-5-21-941030903-2345181647-1253056043-500

USERENV(3a0.3a4) 10:35:22:640 UnloadUserProfileP: Didn't unload user profile <err = 5>

USERENV(3a0.3a4) 10:35:22:828 UnloadUserProfile: UnloadUserProfileP failed with 0

USERENV(398.39c) 10:36:22:890 CUserProfile::CleanupUserProfile: Ref Count is not 0

USERENV(398.39c) 10:36:22:906 CUserProfile::CleanupUserProfile: Ref Count is not 0

USERENV(398.39c) 10:36:22:906 CUserProfile::CleanupUserProfile: Ref Count is not 0

USERENV(398.6cc) 10:36:48:468 MyGetUserName: GetUserNameEx failed with 5.

USERENV(398.6cc) 10:36:49:187 MyGetUserName: GetUserNameEx failed with 5.

USERENV(398.6cc) 10:36:49:906 MyGetUserName: GetUserNameEx failed with 5.

USERENV(398.6cc) 10:36:50:625 MyGetUserName: GetUserNameEx failed with 5.

USERENV(398.6cc) 10:36:50:625 ProcessGPOs: MyGetUserName failed with 5.

USERENV(398.e2c) 10:39:09:296 GetGPOInfo: Local GPO's gpt.ini is not accessible, assuming default state.

 

Dette sier meg lite... Sier det deg noe? :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...