Gå til innhold

Nytt skjermkort - hvilket?


Quattro7

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg har nettopp oppgradert prosessoren (Q9550) og minnet på maskina mi (6 GB), men skjermkortet er fortsatt dårlig. ATI Radeon X600 kjører nå.

 

Jeg ønsker følgende:

 

2 vanlige PC-skjermer + 1 TV-skjerm

 

Sånn jeg har det nå har jeg koblet pcn direkte til TV'n via VGA. Jeg vil jobbe på maskina samtidig som andre ser på film etc. Det er ikke nøye om det er HD på skjermene, men jeg må ha HD på TV'n.

 

Maks 1500-2000 kroner. Vil helst ha noe nytt, og noe som holder lenge. Jeg kommer ikke til å bytte på et par 3-4 år.

 

En annen ting; kan jeg sette inn det nye kortet jeg kjøper og det gamle, og kjøre f.eks det gamle på en skjerm, og det nye på to andre skjermer?

 

På forhånd, takk for all hjelp :)

Endret av Quattro7
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

4850 er vel det du får for den prisen...

 

4870 koster over 2k. Men er selvfølgelig bedre enn 4850.

 

Angående det med skjermer... Den muligheten du har da er 4850x2. 4 DVI-utganger bak.

For å få HD på TV`n er første bud at den støtter det. Da må du selvfølgelig ha en HDMI-kabel og DVI-adapter (noe som følger med hvis du kjøer Radeon-kort.

Kablene ligger vel på rundt 300,-

 

 

btw..why 6GB ram?

Endret av panzeNOR
Lenke til kommentar

Hvis du fortsatt har Abit IP35 Pro som står i din profil så kan du kjøpe et nytt skjermkort som har 2 DVI utganger og fortsatt ha ditt Radeon X600, så du får mulighet for 4 skjermer (TV/skjerm).

 

Dersom du allerede har et Radeon kort så blir det mest naturlig å kjøpe ett ATi kort til, for å slippe driverkrøll som du kan få om du kjøper et nvidia kort.

 

Jeg anbefaler da å velge Radeon 4850 som har en alternativ kjøler (lufta vil bli inne i kassa og ikke bli blåst ut, så tenkt på gjennomstrømming av luft i kabinettet om du kjøper det kortet). Kortet er ellers et godt valg som duger helt fint til spilling idag og vil sikkert gi deg muligheten til å spille spill en god stund framover. Så er det på tilbud på komplett til en grei pris med tanke på at kjøleren er anderledes enn standard.

 

Det du også bør sjekke er hvor kraftig strømforsyning du har. Bare så PCen i det hele tatt vil få startet og ikke slokne om du skulle fyre av et spill en gang.

Lenke til kommentar

4870 blir anbefalt mest, så blir trolig det.

Ja, TV'n har HDMI.

 

Kjøper denne ledningen, det er riktig?https://prisguiden.no/product.php?productId=66393

 

Er disse samme?

 

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=38350...BE-D2583A1CB52E

 

https://prisguiden.no/product.php?product_id=98099

 

Begge har jo ATI grafikkprosessor, er det det som hadde noe å si i forhold til drivertull?

 

Det HIS-kortet har fått gode karakterer, det SHAPPIRE kortet har fått dårligre..

 

Nå har ikke jeg opplevd noe særlig bedre, men det kortet jeg har (X600) tar de fleste spill på full grafikk uten lagg, men grafikken er vel ikke allverden uansett.

Endret av Quattro7
Lenke til kommentar

Mellom HIS og Sapphire vil du ikke merke noe ytelseforskjell, noen sier at det bug med driverne til Sapphire, har selv Sapphire men ikke opplevd noe slikt etter 6mnds bruk.

Kan heller ikke se at det er noe forskjell på viftene til begge, Men så er det også ca 300kr forskjell i pris mellom kortene.

 

Flere som har omtalt Sapphire kortet nevner at det krasjer endel.

 

Minnefrekvens: 3600 MHz (HIS) VS. 900 MHz (SAPPHIRE)

 

https://prisguiden.no/vis_side_ved_side.php?pids[]=98099&pids[]=98085

 

Prisforskjellen mellom de to har ingenting å si for meg. Jeg har Antec Nine Hundred, og viftene står på MAX hele tiden.

 

Hvis pris ikke har noe å si så ville jeg nok godt for HIS.

Lenke til kommentar

Takk, jeg går for HIS ;)

 

Jeg har en strømforsyning på 350 Watt (gammel) i maskina, og den klarer fint oppsettet jeg har i dag (Q9550, 6GBRAM, X600, 5 harddisker, 4 vifter, ABIT IP35 PRO). Vil den klare dette skjermkortet i tillegg? Noen av harddiskene skal ut, så sitter sannsyligvis igjen med 3 harddisker.

Lenke til kommentar

4870 kortet er meget kraftig og utstyrt med 2x6 pins kontakter, riktig som Mallarmist sier så er 350watt alt for lite, men det er jo lov å prøve, det som skjer er at pcen vil henge opp eller restarte, men uansett så vil du ikke ødelegge eller herpe noe av hardwaren.

 

Hva trenger jeg?

 

Min. 500watt, men hvorfor ikke f.eks corsair 750watt da slipper du å bekymre neste gang du oppgraderer.

Lenke til kommentar
4870 koster over 2k. Men er selvfølgelig bedre enn 4850.
Det er ikke store forskjellen. 4850 gruser 4870 godt i ytelse per krone.

 

nei, 350 watt er for lite.
Skal aldri si aldri, forumbruker Pac-Man kjører 7950 GX2 på et stk lavkvalitets 450 Watt uten problemer. Selv ville jeg anbefalt en 450 Watt Corsair. Om det ligger planer for Crossfire vil det gå på håret, men da vil mest sannsynlig en 550 være et bedre kjøp med tanke på støy o.l.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...