Gå til innhold

Ta steget opp til EOS 5D MkII?


Anbefalte innlegg

[quote name='mar1u5'

Jeg ser av din signatur at du har utstyr som holder meget godt mål, for å si det slik. Det forundrer meg derfor at du ikke har lest manualen som fulgte med kameraet. Stille opp skarphet burde være særdeles enkelt (mulig jeg tar feil, har kun erfaring med 5D MkI). Det er overhodet ikke ment som negativ kritikk, men med avansert utstyr til 50.000 kroner vil det ofte lønne seg å lese manualen for å få mest mulig ut av utstyret.

 

Bare det ikke går med meg som Alejandro som kjøpte seg kul båt men hadde ikke peiling på bruke den... :!:

Fleip til side, med 5D Mark II har vel Canon klarte å komme seg inn på et nytt marked. Nemlig markedet for de som sikler på FF men som nødvendigvis ikke kan "bruke" det (enda) og som er tent på video. Ser man på prisen for 5D Mark II som for både foto og videokamera, er det nok mange som "ditcher" et skikkelig videokamera (misforstå meg rett) og heller kjøper et outstanding kamera som 5D Mark II som også har HD video (som dog ikke kan erstatte et skikkelig HD videokamera).

Så diskusjonen rundt pris og 5D Mk II blir etter min mening litt "mixed up" da vi faktisk snakker om både kamera og video - for noen. :cool:

Endret av Grado225
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
[quote name='mar1u5'

Jeg ser av din signatur at du har utstyr som holder meget godt mål, for å si det slik. Det forundrer meg derfor at du ikke har lest manualen som fulgte med kameraet. Stille opp skarphet burde være særdeles enkelt (mulig jeg tar feil, har kun erfaring med 5D MkI). Det er overhodet ikke ment som negativ kritikk, men med avansert utstyr til 50.000 kroner vil det ofte lønne seg å lese manualen for å få mest mulig ut av utstyret.

 

Bare det ikke går med meg som Alejandro som kjøpte seg kul båt men hadde ikke peiling på bruke den... :!:

Fleip til side, med 5D Mark II har vel Canon klarte å komme seg inn på et nytt marked. Nemlig markedet for de som sikler på FF men som nødvendigvis ikke kan "bruke" det (enda) og som er tent på video.

 

Fordelen er at man krasjer mindre (i alle fall i fysisk forstand) med et kamera. Jeg er enig i at 5D2 er et spennende kamera, og egentlig ikke dyrt, særskilt om man tar sikte på å bruke både foto- og videodel. Uansett står jeg fast på at det kan være lurt å lese manual, selv om det er kjedelig, eller i det minste gå grundig gjennom kamera/menyer på egenhånd, og slå opp det man ikke forstår. Såpass innsats er det kameraet verdt :)

Lenke til kommentar
Fordelen er at man krasjer mindre (i alle fall i fysisk forstand) med et kamera. Jeg er enig i at 5D2 er et spennende kamera, og egentlig ikke dyrt, særskilt om man tar sikte på å bruke både foto- og videodel. Uansett står jeg fast på at det kan være lurt å lese manual, selv om det er kjedelig, eller i det minste gå grundig gjennom kamera/menyer på egenhånd, og slå opp det man ikke forstår. Såpass innsats er det kameraet verdt :)

 

Selvsagt. Først manualen. Videre, for å kunne utnytte 5D Mark II må man ha (som med andre kameraer) paratkunnskap knyttet til hvor knapper o.l. er. Er planen å bruke 5DMkII som et Ixus kamera har man vel bomma litt...

Lenke til kommentar
Til Adelsmannen! Jeg er ikke verdens mester på objektiv,men det står (macro )på mitt 24-105,så hvorfor står det det hvis du påstår at det ikke er et macro objektiv?

Fordi markedsførerne er en gjeng med apekatter/svindlere/overoptimiske fjols (stryk det som ikke passer). Stort sett alt av som som har en nærgrense på 20-25cm får betegnelsen Macro. Optismisk sett så for du vel en forstørrelsesgrad på 1:2,5 - 1:3. Og da er det et stykke igjen til ekte macro (1:1).

 

Tom

 

Jeg kan ikke se at Canon noen steder markedsfører dette med navnet "makro". Se feks http://www.canon.com/camera-museum/camera/...5_4lis_usm.html . Stiller meg derfor svært underende hvis det stemmer at det faktisk er trykket på objektivet. Er det noen andre som kan bekrefte dette?

Lenke til kommentar
Jeg kan ikke se at Canon noen steder markedsfører dette med navnet "makro". Se feks http://www.canon.com/camera-museum/camera/...5_4lis_usm.html . Stiller meg derfor svært underende hvis det stemmer at det faktisk er trykket på objektivet. Er det noen andre som kan bekrefte dette?

 

Nå har ikke jeg 24-105, men 24-70. Denne er heller ikke "Macro", men likefullt står det "macro" ikke mindre enn to plasser på objektivet. Se bildet, i tillegg står det i "kortenden" inne på distanseskalaen.

 

post-116083-1232986316_thumb.jpg

 

Se her for 24-105: http://www.canon.no/For_Home/Product_Finde...S_USM/index.asp

Helt til høyre i bildet, ved siden av "24-105-teksten" kan man se at det står "MA.." før teksten forsvinner "rundt hjørnet".. :)

Lenke til kommentar
Nå har ikke jeg 24-105, men 24-70. Denne er heller ikke "Macro", men likefullt står det "macro" ikke mindre enn to plasser på objektivet. Se bildet, i tillegg står det i "kortenden" inne på distanseskalaen.

 

Dette anser jeg som "macro mode" eller "instilling for nærfokus". Canon markedsfører ikke disse objektivene som makro-objektiver.

Lenke til kommentar
Uansett hva blir enige om eller ikke så står det uansett Macro på mitt objektiv:)

Det er jo canon selv som har skrevet det ikke jeg

 

Det samme står utenpå Tamron 28-75mm uten at jeg i praktisk bruk klarer å assosiere objektivet med et dedikert macroobjektiv. Det er en VESENTLIG forskjell. Dette er nok en markedsførings greie. Du kan ta bilde på forholdsvis kort avstand, men jeg oppfatter ikke objektivet ditt til å være noe skikkelig macroobjektiv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...