Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Førstebil med bakhjul eller firehjulstrekk


yeahrik

Anbefalte innlegg

Hei...

Skal snart kjøpe meg bil, har sett rundt litt, men finner aldri den "perfekte" bilen.

Har i hovedsak lyst på en bil med bakhjulstrekk eller til nød firehjulstrekk, for underholdningens skyld ;p

Tingene jeg mener er viktig med en førstebil er at den er holdbar og at den har er billig å ha forsikring på. Er ikke så viktig at den er fin å se på, men det skader ikke :p

Tenker å bruke rundt 50000 kr på bil.

 

Noen som har noen forslag?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Næsj, bmw e34 eller e30.

Dog ikke de billigste i forsikring.

 

Hva legger du i "underholdning" med bakhjulstrekk, om det er bart på veiene må det gjerne være en del hk før det spinner seg løs, på vintern blir det noe annet selvsagt.

Uansett så er jo bakhjusltrekk bedre å kjøre med enn FWD f.eks, selv om det ikke skal bruks til å "leke med".

Uasnett så er BMW fatastisk gode biler.

Lenke til kommentar
Næsj, bmw e34 eller e30.

Dog ikke de billigste i forsikring.

 

Hva legger du i "underholdning" med bakhjulstrekk, om det er bart på veiene må det gjerne være en del hk før det spinner seg løs, på vintern blir det noe annet selvsagt.

Uansett så er jo bakhjusltrekk bedre å kjøre med enn FWD f.eks, selv om det ikke skal bruks til å "leke med".

Uasnett så er BMW fatastisk gode biler.

 

Har ikke store tanker om å spinne løst på bar asfalt, men det er en del grusveier i området jeg bor.

Og ja, jeg er enig i at bmw virker som gode biler, men de bmw`ene som ligger i prisklassen jeg ser for meg har som regel enten gått utrolig langt, eller så er det noe galt med de.

Lenke til kommentar

Typisk sett så er de fleste BMWer overprisa, spessielt 3-serien, det var derfor jeg nevnte noe av de mer gamlere typene, det skal være mulig å finne seg en fin e34 (5-serie) til 50K.

 

e30 blir enda et hakk eldre igjen, du får nok mer bil for penga med e34, felles for begge er at de vil ha litt bensin om det er sekser under panseret.

Tingen er å finne ut om der er tatt vare på eller ikke, motorene og bilen kan gå veldig langt om de er vedlikeholdt.

Lenke til kommentar
Uansett så er jo bakhjusltrekk bedre å kjøre med enn FWD f.eks, selv om det ikke skal bruks til å "leke med".

Hvordan er bakhjulstrekk bedre å kjøre med enn framhjulstrekk?

 

Det er relativt stor forskjell på firehjulsdrift og tohjulsdrift. Permanent firehjulsdrift øker kjøreegenskapene (dermed økt sikkerhet) samt fremkommeligheten. I tillegg er det veldig artig på vinterføre, både fordi man kan gi på uten at man står på samme sted og spinner og man slipper å bekymre seg så mye om kommer fram, samt at det går an å leike seg hvis man ønsker det.

 

Dersom du ikke har behov for å kjøre rundt med mange personer i bilen hele tida kan du jo ta en titt på Renault Kangoo 4x4. Disse får du fra 30k kr og oppover, og da snakker vi om biler fra 2003 og nyere. Disse med 1.6 liter og 95 hk går greit nok, absolutt ingen sinke i trafikken og de er trafikksikre, god å kjøre, veldig billig når det gjelder forsikring, samt har firehjulsdrift og god fremkommelighet og er absolutt kapable til litt leiking. Jeg ga 35k for min 2004-modell for et år sida, og jeg har ikke hatt noen problemer det året jeg har hatt den. 5000,- betaler jeg (19 år) for delkasko. Artig å kjøre nå på vinterstid også.

Lenke til kommentar
Uansett så er jo bakhjusltrekk bedre å kjøre med enn FWD f.eks, selv om det ikke skal bruks til å "leke med".

Hvordan er bakhjulstrekk bedre å kjøre med enn framhjulstrekk?

 

Det er relativt stor forskjell på firehjulsdrift og tohjulsdrift. Permanent firehjulsdrift øker kjøreegenskapene (dermed økt sikkerhet) samt fremkommeligheten.

Eneste fordelen jeg ser med FWD er at det sikkert er billigere å lage.

 

RWD øker kjøregenskapene da du vil få en mer velbalansert bil med mer av vekta fra motor plassert lengre bak i motorommet samt girkasse, og du har mellomakslingen og diffen bak, alt dettte som ellers ville blitt plassert i fronten og gjør FWD bilene tunge i snuten og vil understyre i forhold til f.eks en BMW. = Bedre kjøregeskaper

 

Under fart vil også FWD bilene vingle mer på veien når man svinger da de har drift på disse hjula og vil dra mer til den siden man svinger i forhold til RWD.

 

Under akkselerasjon/fremdrift så setter en vær bil seg på bakhjula når man gir på fordi tyngdepungtet forflytter seg bakover og da vil en RWD har mere grep enn en FWD.

 

RWD er også det som har minst tap i driverket.

 

 

 

Hvor har du det fra at AWD gir bedre kjøregenskaper? Det gir bedre fremkommelighet og retningstabilitet.

En RWD er f.eks oftere å foretrekke enn AWD på en bane.

Lenke til kommentar
Hvor har du det fra at AWD gir bedre kjøregenskaper? Det gir bedre fremkommelighet og retningstabilitet.

En RWD er f.eks oftere å foretrekke enn AWD på en bane.

Med permanent firehjulsdrift har man to hjul på den ene siden som hjelper på gjennom svinger. Dette er noe man merker veldig godt nå på vinterstid. Jeg ville ikke hatt en bakhjulsdreven bil uten stabilitetskontroll og antispinn. Kommer man inn i en glatt sving kan det fort ende med at det går rett fram, eller at rompa sklir ut dersom man først kommer seg inn i svingen. Slik ser jeg på en bil med firhjulsdrift mer forutsigbar enn en bil med for- eller bakhjulsdrift. Bakhjulsdrevne er biler er jo som oftest de bilene med dårligst framkommelighet også, og de som slipper taket fortest.

Lenke til kommentar

Jo det kommer også av at FWD har en del tyngde foran og driver på disse hjula, mens en RWD har mere 50/50 vektfordeling og dermed har mindre vekt over hjula.

 

RWD bil med motoren bak på hekken (boble eller 911) eller midtmontert så er saken en helt annen.

 

 

Jeg skal være enig i at AWD er fint på vinterstid så absolutt men på bare veier så gir ofte RWD bedre kjøregenskaper.

Med været og terrenget vi har her i norge så er det jo lett å skjønne at mange vil ha 4x4.

 

En del sportsbiler som Nissan Skyline har jo også hovedsaklig bahjulsdrift helt til bakjula går raskere enn de foran og har masse elektronikk for å fordele kreftene rundt om.

 

Jeg kjører selv bakhjulsdreven bil uten noen form for elektronisk hjelpemidler, ikke abs en gang men har ikke noe problemer med det.

Tilpasser farten etter føret, men også e39/e46 BMWer som har nenvnte hjelpemidler er også meget gode vinterbiler selv om ikke alle tror det.

Lenke til kommentar
Næsj, bmw e34 eller e30.

Hvorfor ikke gå for litt nyere e36?

Har e36 selv jeg, nydelige biler. Men de er som sagt overprisa og tror ikke han finner en nyere e36 i god stand til 50 000. : /

 

 

Ja det er det jeg mener, en bakhjulstrekker gir veldig bra feedback til sjåføren om hvordan bilen ligger å veien til en vær tid, vilket er veldig nyttig og gir kjørefølelse.

 

 

Volvo kan som sagt være noe ja, de er noe billigere enn BMW, blir aldri det samme å kjøre men :p

Endret av LianLidude
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Begynner å bli glad i bakhjulstrekk nå. Kjører gammel Omega uten noe elektronikk, og selv om det kan være litt skummelt til tider, føler jeg at jeg har bedre kontroll over bilen, enn ved forhjulstrekk.

 

Omegaene er jo forutsigbare og lette å kontrollere! I alle fall med orginale fjærer og dempere. Nesten som en japseracer!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...