Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

trimme mercedez 2.3 16


evobenz

Anbefalte innlegg

hei.

har en 190 2.3 16v, som jeg har planer om å trimme "litt". det er en 185hk som jeg skal plokke ned og overhale.

med det samme jeg gjør det tenkte jeg å levere toppen til porting og for å få større ventiler, og så montere kvasskammer.

så det jeg egentlig lurte på er, om noen har en hviss peiling på hvor mye hk det kan utgjøre? og om at det stemmer at hvis du monterer en turbo å du kjører på 1 bar trykk om at det sånn ca dobbler hk?

for jeg tenkte også å montere kompressor eller turbo på den etter overhaling, og fikk høre at de motorene der tåler turbotrykk fra 0.5 til 1 bar på org motor uten at de tar skade av det. så tenkte å holde meg på 0.7 for å være sikker.

Endret av evobenz
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er jo umulig å si hvor mange hk "det og det" utgjør. Hvem vet hvor store ventiler du skal ha, hvor godt toppen flower, specs på kammene osv?

 

Teoretisk sett så er det en tommelfingerregel at man dobler effekten i en motor med 1bar overtrykk, men i praksis er dette ikke særlig realistisk.

 

Det kan godt være motoren tåler 0,5-1bar overtrykk, men det avhenger av om du har nok bensin tilgjengelig og at du har stålkontroll på bensin og tenningsmap.

Lenke til kommentar
Det er jo umulig å si hvor mange hk "det og det" utgjør. Hvem vet hvor store ventiler du skal ha, hvor godt toppen flower, specs på kammene osv?

 

Teoretisk sett så er det en tommelfingerregel at man dobler effekten i en motor med 1bar overtrykk, men i praksis er dette ikke særlig realistisk.

 

Det kan godt være motoren tåler 0,5-1bar overtrykk, men det avhenger av om du har nok bensin tilgjengelig og at du har stålkontroll på bensin og tenningsmap.

 

jeg bare lurte på om noen visste sånn ca jeg.

har egentlig ikke så mye peiling for å si det rett ut, og det finnes ikke dumme spørsmål.

har bare lysst til å få ut litt mer hk ut av motorn

 

bensin osv blir det nokk ordning med, blir vel datasprut osv videre etter hvert. men skal ta litt etter litt

Lenke til kommentar
1bar hørtes temmelig mye ut driftsikkert på en sugemotor, på bmw motorer er det typisk max 0,5bar som en tommerfingerregel på orginal motor hvis tenning er justert.

 

De motorene der er egentlig laget for turbo.

det er mercedes, ford og saab som har sammarbeidet på 2.3 og 2.5 16v.

ford ville ha turbo montert på bilene fra fabrikken, men mercedes mente det var unødvenndig.

det nestn lik motor som i cosworth, samme topp osv

Lenke til kommentar

har du kilde på uttalelsen din evobenz?

er jo merkelig at det ikke er vanligere med turbo på disse bilene da vis de er så bygd for det.

 

ja toppen er laget av cosworth men det er også det eneste. resten er mercedes.

 

jeg vil anbefale trådstarter å bli medlem i 190klubben og gå inn på forumet der. er mye bra der.

 

og vis du skal gå for turbo så ville jeg anbefale deg å bygge om til datasprut samtidig.

Lenke til kommentar
har du kilde på uttalelsen din evobenz?

er jo merkelig at det ikke er vanligere med turbo på disse bilene da vis de er så bygd for det.

 

ja toppen er laget av cosworth men det er også det eneste. resten er mercedes.

 

jeg vil anbefale trådstarter å bli medlem i 190klubben og gå inn på forumet der. er mye bra der.

 

og vis du skal gå for turbo så ville jeg anbefale deg å bygge om til datasprut samtidig.

 

ja tenkte på datasprut etter hvert.

jeg har faktiskt kilde på det ja.

kjenner en som har jobba med mercedes sidn han var 15 år, som bruker å være på lorinser i tyskland og jobbe litt ganske ofte. så jeg vet at han vet hva han snakker om. han har alldri tatt feil på noen ting av det jeg har hørt med han om

Lenke til kommentar
De motorene der er egentlig laget for turbo.

det er mercedes, ford og saab som har sammarbeidet på 2.3 og 2.5 16v.

ford ville ha turbo montert på bilene fra fabrikken, men mercedes mente det var unødvenndig.

det nestn lik motor som i cosworth, samme topp osv

 

Vist mercedes, ford og saab har samarbeidet på disse motorene. Hvordan biler står disse bilene i når det står ford eller Saab i fronten? Jeg kommer ikke på en eneste fordmotor på 2.5 eller 2.3 som har turbo orginalt, men nå skal det da sies at jeg langt ifra er så veldi godt kjent når det gjelder Ford.

Lenke til kommentar

Det er bare BS hele greia. Mercedes fikk riktignok hjelp av cosworth til å utvikle toppen, men det har likevel ingenting med saab eller ford å gjøre...

 

Det er iallefall ikke samme topp som på yb-motorene til ford, eneste likheten er vel at cosworth har hatt en finger med i spillet og at det er 16 ventiler i begge toppene.

Lenke til kommentar
Det er bare BS hele greia. Mercedes fikk riktignok hjelp av cosworth til å utvikle toppen, men det har likevel ingenting med saab eller ford å gjøre...

 

Det er iallefall ikke samme topp som på yb-motorene til ford, eneste likheten er vel at cosworth har hatt en finger med i spillet og at det er 16 ventiler i begge toppene.

 

 

Helt riktig, 2.3-16 å 2.5-16 ble brukt i 190 og ikke i saab eller ford, her er folk helt på bærtur. Cosworth samarbeida med MB om å designe 2.3-16 toppen, ikke noe mer!

Lenke til kommentar

Skal du overhale, og ha turbo, så er det ingen tvil om at en del småting kan endres på. Det viktigste av alt er å få senket kompresjonen. Jeg ville under overhaling ha: laget opplegg for olje til turbo og retur, byttet stempler til lettere lavkomp stempler, byttet stempelstag til lettere type, balansert/smidd veivaksling, toppakning av kobber eller stål!, polering av topp, polert innsug, større dyser, datasprut (motronic, megasquit eller lignende), map sensor. Kan også være fordel med elektronisk styrt tenning, f.eks. gjennom megasquit. Regn med en tur i benk eller dyno for å få mappet systemet.

 

Sikkert ennå fler ting å gjøre men dette er det jeg kommer på i farten...

 

Lykke til! :thumbup:

 

Edit: Med slikt oppsett som over kan du lade minst 1 bar. Du bør muligens vurdere et større plenum, og se på mulighetene for oljekjøling på stempelstag. Med lignende modifisering har jeg sett folk som lader 1,5Bar + Garett GT35-45 eller Holset HX50 er vel egnet vil jeg tro.

Endret av masterboy
Lenke til kommentar

Det er forskjell på å overlade en motor og å lage motor for formel 1 bruk... Dessuten har vi kommet så langt, og har så god kontroll på blandingen, at det ikke lenger er nødvendig med 7:1 i komp for å overlade en motor.

 

Nå vet jeg ikke helt hva du mener med stempelstag, men tipper du snakker om veivstaker/råder... Og da skjønner jeg iallefall ikke hva du skal med oljekjøling av disse, eller hvordan du har tenkt at det skal fungere.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

MB 2.3/2.5-16 er en enormt god motor bygget for å homologere deler til racing. Dette er ikke en motor du overhaler i garasjen og kjører ned ladetrykk stilt på øyemål. Se litt på deleprisene før du gir deg ut på noe som nesten garantert kommer til å rase.

 

Hvis du overhaler motoren står du fri til å bygge den opp igjen optimalt, enten med høy komp og skarpere kammer eller som turbomotor. Det er vel vanlig å legge seg på 8,5 til 9,5 i komp litt etter hvor store ambisjoner en har og valg av drivstoff, 95okt/csp/e85.

 

Regner med du har undersøkt hva det koster i deler å bygge noe sånt, hvor mye du må legge i drivlinje for å tåle turbo og 500hk (1.0 bar i et greit oppsett) - for ikke å snakke om chassis og bremser. Med de budsjettene du kommer opp i blir det å få en motorbygger til å hjelpe deg småpenger.

 

Lykke til!

Lenke til kommentar

Det går fint å overhale i garasjen, så lenge du har utstyr/verktøy og vet hva du driver med! Om det er første motoren du plukker, så er det kansje lurt å få litt hjelp fra en som har gjort det før!

 

Nå er det som sagt ikke veldig dyrt å sette jobben bort i forhold til hva delene koster. På en så gammel bil kan det godt tenkes det er andre ting en kan gjøre selv som rust, understell, bremser, osv.

 

Motoren har ganske høy komp som standard, og da fare for detonering om en begynner med turbo uten å ha stålkontroll!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...