Gå til innhold

garanti på skjermkort,hvor lenge?


Anbefalte innlegg

jeg har trur at skjemkortet mitt har røket og jeg må sende de på reprasjon.jeg kjøpe skjermkortet mitt på netshop i mai 2007.jeg lurer på hvor lenge garanti jeg har på skjermkortet mitt?

når jeg skal sende skjermkortet tilbake må jeg ha orginal embalasjen,slik det står på netshop sine sider?.

 

skjermkoret jeg kjøpte var et evga 8800gtx overklokket til 5200kr.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan trekke frem mitt eksempel:

Jeg kjøpte et Club3D skjermkort for 2 år siden. Det fikk artifacts nylig. Sendte mail til MPX, og etter et par uker så var pengene tilbake på konto (originalbeløpet).

Sendte ikke tilbake i original embalasje, noe jeg heller ikke anser som viktig når produktet er ødelagt.

Som nevnt over har du 5 års reklamasjonsrett.

Edit: Sendte selvfølgelig produktet tilbake, bare ikke i original emballasje :)

Endret av mistercartman
Lenke til kommentar

Regn med å krangle litt med Netshop , sendte inn ett ca .like gammelt skjermkort for ett års tid siden og de nektet å behandle reklamasjonen før de fikk original esken med alt tilbehør. Sendte mail til produsenten av skjermkortet som svarte att det var helt irrelevant for dem å få alt tilbake i original form.

Har gjort det samme med komplett og der fikk jeg alle pengene ink. porto tilbake samme uken uten orginaleske.

Endret av larsg
Lenke til kommentar

skal snakke med netshop på mandagen,må vel krangle med de.det skal ikke være mening at man skal ta vare på alle esker til ting som kjøper,da har man fylt hele huset med esker.

 

skal ikke netshop betale frakta på varen jeg sender i retur?.

jeg kjøpte en Logitech Squeezebox Duet på netshop da måtte jeg betale frakta til netshop for og få den reparert første gang.andre gangen fikk jeg en retur lapp som jeg klistret på pakken slik at jeg ikke betalte frakta.

Lenke til kommentar

Vet ikke om det har vært noe dom på akkurat hovedkort eller skjermkort, men når det er 5 år på mobiltelefoner og mp3-spillere, så regner jeg det for svært, svært sannsynlig at det er 5 år på skjermkort og hovedkort også.

 

Et skjermkort er ment å vare vesentlig lengre enn 2 år, et hovedkort også. Generelt, alt i en PC er ment å vare vesentlig lengre enn 2 år - bortsett fra vifter og evt andre slitedeler (feks batteri).

Lenke til kommentar
5år på skjermkort?

 

Det høres bra ut. Jeg har et 7900GT og et X850XT liggende som plutselig døde. Nå må jeg bare krysse fingrene, for det kan hende jeg har kastet dem :ermm:

 

Gjelder 5år for hovedkort også?

 

 

Det er 5 års reklamasjonsrett på stasjonær/bærbar PC. Eneste forskjellen på "løse" kompoeneter og en ferdigmaskin er vel at det er såkalt "sertifisert" personale som setter det sammen. Etter mitt kjønn kan ikke dette være grunn til å hevde at produktet skal ha en "forventet levetid" som er hele 3 år kortere.

 

Så vidt jeg vet har MANGE produsenter av slike koponenter (eks. Asus) 3 års garanti, merk at dette ikke trenger å gjelde ALLE komponenter. Men vet det er 3 års garanti på hovedkortet mitt. På en annen side; Dersom produsenten selv tilbyr garantivilkår som overgår "nedre" reklamasjonstid på 2 år med èt år, så er det vel litt drøyt å hevde at ikke produktet er ment å vare "vesentlig lenger" en to år... Er det ment å vare lengre en to år, så ER det fem år, basta...

 

Eneste jeg kan tenke meg at de kan bli grinete på er om vifta er fastlåst i fibre/støv eller dersom det er tydelige skraper eller kuttemerker på PCB kortet.

 

Vær agressiv når man "klager" på slike komponenter, ikke fremstå som en drittsekk og vær vanskelig (...vil tippe personalet får sinnsykt mindre lyst til å helpe deg da...) men si at du skal REKLAMERE på det, bruk garanti for det det er verdt, men problemet er at: Du må selv kreve krav om reklamasjon.

 

Og nei; de kan ikke kreve orginal embalasje når du skal reklamere på produktet, men du skal utvise "god omsorg" for tingen ved å pakke det på forsvarlig måte. Helst i antistatisk pose, men har du ikke dette og ikke butikken vil sende det til det kostnadsfritt så bakk det på en sånn måte at det ikke kan bli skadet (transportskade).

 

Dersom du skal benytte deg av GARANTI, så kan betingelsene HER være at det skal være orginal embalasje, dersom garanti-betingelsene er nazi nok. MEN; Blir dette et problem så krev ganske enkelt å reklamere på produktet. I praksis vil du fortsatt ha krav på nytt/omlevert produktet og det har ikke noe å si for din del.

Endret av Macromatix
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Regn med å krangle litt med Netshop , sendte inn ett ca .like gammelt skjermkort for ett års tid siden og de nektet å behandle reklamasjonen før de fikk original esken med alt tilbehør. Sendte mail til produsenten av skjermkortet som svarte att det var helt irrelevant for dem å få alt tilbake i original form.

Har gjort det samme med komplett og der fikk jeg alle pengene ink. porto tilbake samme uken uten orginaleske.

 

Reklamerte faktisk på et skjermkort selv hos Netshop for et par uker siden,da sendte jeg kun in skjermkortet og fikk nytt skjermkort i retur NQA (no questions asked) rett etter.

 

Så virker som at det har mye med hvem man snakker med også.

Lenke til kommentar
Regn med å krangle litt med Netshop , sendte inn ett ca .like gammelt skjermkort for ett års tid siden og de nektet å behandle reklamasjonen før de fikk original esken med alt tilbehør. Sendte mail til produsenten av skjermkortet som svarte att det var helt irrelevant for dem å få alt tilbake i original form.

Har gjort det samme med komplett og der fikk jeg alle pengene ink. porto tilbake samme uken uten orginaleske.

 

Reklamerte faktisk på et skjermkort selv hos Netshop for et par uker siden,da sendte jeg kun in skjermkortet og fikk nytt skjermkort i retur NQA (no questions asked) rett etter.

 

Så virker som at det har mye med hvem man snakker med også.

 

hvem betalte portoen for dette?

Lenke til kommentar
Regn med å krangle litt med Netshop , sendte inn ett ca .like gammelt skjermkort for ett års tid siden og de nektet å behandle reklamasjonen før de fikk original esken med alt tilbehør. Sendte mail til produsenten av skjermkortet som svarte att det var helt irrelevant for dem å få alt tilbake i original form.

Har gjort det samme med komplett og der fikk jeg alle pengene ink. porto tilbake samme uken uten orginaleske.

 

Reklamerte faktisk på et skjermkort selv hos Netshop for et par uker siden,da sendte jeg kun in skjermkortet og fikk nytt skjermkort i retur NQA (no questions asked) rett etter.

 

Så virker som at det har mye med hvem man snakker med også.

 

hvem betalte portoen for dette?

 

Har en grunnregel når det gjelder slike saker, jobber til daglig med tvistesaker og har lært meg til å være rettferdig, men ikke unødvendig vanskelig. Har lært meg til at du kan ikke forvente en bedre service selv en hva du selv gir (om du ikke er interessert i å krangle i lang tid).

 

Så; I og med at det gikk fort og smertefritt, så gadd jeg ikke gjøre mer ut av det (se på det som tips hehe...) Hadde de vært drittsekker og skulle vært vanskelige... Prepare for war sier jeg bare.

Lenke til kommentar

Ja du legger ut for frakten,men har krav på å få det igjen.

Send med kopi av kviteringen og kontonr utlegget for frakten skal betales tilbake til.

Ikke legg med orginal,da har du ikke noe vist di ignorerer den du legger med skjermkortet.

Endret av taz
Lenke til kommentar

Husker at det var en del diskusjon rundt dette med 2 eller 5års reklamasjonsrett på interne komponenter, og da mente butikkene at 5år kun gjalt når maskinen var kjøpt komplett hos dem. Når man kjøpte enkeltkomponenter som man selv monterte var det kun 2.

 

Har de fleste butikker nå gitt seg på dette, og går med på 5år uansett?

Lenke til kommentar

Når begynte butikkene selv å bestemme hvor lang reklamasjonsfrist ting har? Nei, drit i hva de sier. Det har ingen ting med saken å gjøre hva de måtte syns, mene og tro. Forbrukerkjøpsloven gjelder. Det er 5 års reklamasjonsrett på mobiltelefoner og MP3-spillere f.eks. så jeg ser ikke hvorfor det ikke skal være 5 år på skjermkort, lydkort, nettverkskort osv.

 

I tillegg er det 2 år på PC-batteri(!):

 

http://forbrukerportalen.no/Artikler/2008/...%20pa%20batteri

 

Med disse sammenligningene ser jeg ikke hvorfor det ikke skal være 5 år på skjermkort. Forbrukerrådet kan helt sikkert svare på dette:

 

http://forbrukerportalen.no/seksjon/kontakt_forbrukerradet

Lenke til kommentar

jeg hørte fra netshop i dag på mail.de har sendt meg et club3d 9800gtx+ kort.hadde håpet og få mye av pengene jeg har betalt igjen slik at jeg kunne kjøpe meg et geforce gtx 295,men det er nok greit at jeg får et 9800gtx+ kort i steden.det er jo litt raskere en det skjermkortet jeg hadde.jeg hadde tenkt og kjøpe meg en ny pc til høsten uansett,så jeg får vet holde ut med de pc delene jeg har til da.

Endret av sykkopat
Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

eVGA geforce 8800 Ultra korte mitt (kosta ca 5000 kr da eg kjøppte det i 2007) døde sist veke, så har sendt netshop ein email om garanti/reklamegaranti, og håper å få eit bedre tilbake, eller pengane.

 

Har også original boksen liggande xD

Lenke til kommentar

Jeg fikk mail fra butikken hvor jeg kjøpte mitt ATI 9700 skjermkort, ca 1 mnd før reklamasjonsfristen gikk ut, om at hvis det var noe feil på kortet så måtte jeg sende det inn sporenstreks. Da manglet det 1 mnd på 5 år siden jeg kjøpte det. Husker faktisk ikke navnet på butikken, men tror den er nedlagt eller har skiftet navn nå. Ødegaard eller noe sånt var navnet.

 

Det forteller vel at det er 5 års reklamasjon på hardware, uten tvil.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...