Gå til innhold

Overklokke i7 920 hjelp til biosinstiling av dette systemet samt noen spørsmål også


Anbefalte innlegg

i7 920

 

Har du stock kjøler så vil jeg ikke anbefale å klokke noen ting.

i7 prosessorene har ikke tempsensor for L3 chace og den intigrerte minnekontrolleren

så du må ha god kjøling aka vann eller en god luftkjøler som dekker hele cpuflaten før du øker volten på Uncore og Minne

 

Før du klokker må du disable Turbo Boost.

Turbo Boost fungerer kun sammen med EIST så den kan du også disable.

Turbo Boosten setter opp multiplieren med 1, dvs 20 på 920 blir da 21 og ganget med din klokkede BCLKfrekvens skaper dette en ukontrollbar usabilitet.

Når Turbo Boost er aktiv trekker ikke systemet mer watt da den booster to kjerner og reduserer på de to som ikke er i bruk, ikke noen ekte boost i programmer som gjør nytte av flere kjerner.

 

Når du klokker i7 920 så justerer du på BCLK da Multiplieren er låst i den øvre grensen.

BCLK justering påvirker:

 

Prosessorfrekvens, selve frekvensen på kjernene.

Frekvensen på North Bridge som er bygget inn i prosessoren , den kalles Uncore Clock

eller UCLK.

8MB L3 chacen og trippelminnekontrolleren innebygget i prosessoren blir også klokket til denne frekvensen.

DDR3 minne frekvensen

Frekvensen for QPI (QuickPath Interconnect) Data mellom cpu og brikkesettet (X-58)

 

Core i7 prosessorer har fire multipliere som brukes for å justere disse frekvensene:

CPU frekvens - BCLK x CPU multiplier

Uncore frekvens - BCLK x Uncore multiplier

Minne frekvens - BCLK x Minne multiplier

QPI frekvens - BCLK x QPI multiplier

 

Disse multiplierene er uavhengie med unntak av minnefrekvens-multiplieren og multiplieren for den intigrerte "North Bridge"

Det betyr at Uncore multiplieren burde være minst dobbelt så høy som [Minne multiplieren]

Bare prosessormultiplieren og QPI multiplieren har strenge begrensninger.

Resten kan man endre mye på.

 

Som du ser endrer du på "alt når du endrer på BCLK

Det betyr at du må sette noen verdier lavere til å begynne med så ikke disse individenes

overklokkingsevne hindrer deg i å nå prosessorens fulle potensiale.

 

Da setter du 8x multiplier for minnet, og siden Uncore skal være minst dobbelt så høy setter du denne til 16 multiplier.

Sett QPI multiplieren til 18.( X 36 Link Speed )

Da kan su sette BCLK frekvensen til 175MHz uten stabilitetsproblemer.

 

Da blir resultatet 3,5GHz på en default volt satt til 1,2V Vcore.

Med rett kjøler burde du ikke se høyere temp en rundt 75C load.

Du burde ikke kjøre Vcore (volten på cpu) over 1.35-1.4V med luftkjøling.

 

Med 175MHz BCLK ligger Uncore frekvensen allerede på 2800MHz, som er det beste L3 cache kan gjøre på default volt.

Da øker du Uncore volten til 1,35V for mer overklokking så setter du CPU PLL volten til 1,88V.

 

Da kan du sette BCLK til 190MHz. Overklokket til 3,8 og frekvensen til den intigrerte nordbrikken er da 3040MHz.

 

Det å øke Vcore (cpuvolten) her for videre klokking fungerer somregel ikke uten monsterkjøling.

 

Når du endrer på volten så husk dette:

 

* Prosessorkjerne volten er volten på selve cpukjernene.

Normalen her er 1,2V og opp til 1,55( med vannkjøling)

Sett denne på ønsket volt selv! Ikke ha den på Auto

Dette gjelder all volt du selv vil ha kontroll på, ikke bruk auto, men sett verdien selv.

 

* Uncorevolten ,QPI kontrolleren intigrert i cpu og L3 cache.

Normalen her er 1,2V selv om man kan sette opp til 1,35V uten å skade prosessoren.

 

* Minnevolten, her bruker man i7 ram med 1,65V og ikke DDR3 ram med 1,9-2,2 volt.

Denne volten påvirker minnet men også den intigrerte minnekontrolleren i cpu som før var i North Bridge med sin egen volt.

1,65V er en safe-maksimum her (finnes unntak men da må flere ting endres paralellt)

 

* CPU PPLvolt Normalvolt her er 1,8 men kan gå opp til 1,88 uten å skade noe.

 

Håper dette var til hjelp .

 

 

CPU-z ser da ca sånn ut

post-64596-1232832855_thumb.jpg

Endret av War
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan man ikke bare slenge biosen på en cd?

Usb-disk fat format extract dos boot tullet.

 

7. Install Winrar and right click the BIOS.exe file and choose extract "here". Three files will be extracted, Autoexec.bat, Flash895.exe, and a .Fxx Bios File. You will need the Flash895.exe and the BIOS.Fxx File only

8. Place Flash895.exe and the BIOS .Fxx file onto the USB stick

 

 

Det betyr 2 filer, i betabiosen ligger det bare 1 fil.

post-64596-1232887757_thumb.jpg

Endret av War
Lenke til kommentar
Kan man ikke bare slenge biosen på en cd?

Usb-disk fat format extract dos boot tullet.

 

7. Install Winrar and right click the BIOS.exe file and choose extract "here". Three files will be extracted, Autoexec.bat, Flash895.exe, and a .Fxx Bios File. You will need the Flash895.exe and the BIOS.Fxx File only

8. Place Flash895.exe and the BIOS .Fxx file onto the USB stick

 

 

Det betyr 2 filer, i betabiosen ligger det bare 1 fil.

 

Du kan bare slenge biosen på en usb minnepinne eller en disket eller liknende. og bruke Q-Flash ved å trykke END ved post screen eller trykke F8 i bios. Da trenger du bare en fil altså bios filen.

Endret av Bjynne
Lenke til kommentar

Hey igjen, jeg fikk opp min Intel i7 920 på 4 GHz, men den greier ikke å gjennomføre en 3dmark test engang...

 

Jeg har satt den DCLK @ 200

Multipler @ 20x (Har last og sett at folk får den på 21x og 22x hvordan gjør men det?)

 

CPU voldt @ 1.5-1.55 1.90 1.55

 

HVordan får jeg dette til å funke? :S Vil ha 4 GHz 24/7

Lenke til kommentar

Det er kunstige kjerner.

Ctrl-alt-del så ser du 8 kjerner.

 

Disable det som har teksten HT i bios. Så du får 4 kjerner.

Legg merke til at å ha cpu med HT på @ 3,6 ofte kan være bedre en å ha 4 kjerner på 4,0. Kommer litt an på softwaren du bruker pcen til.

 

Sett ned cpuvolten til du får bsod eller lignende så øker du den par hakk opp fra der.

Vanligvis går man den andre vegen, lav volt og øker med 1 hakk til stabil.

 

I det jeg skrev i min lange post var vel volt for 4,0?

 

1,35X på 3,8 du trenger neppe 1,5 for 4,0 da.

Endret av War
Lenke til kommentar

Ja det er helt klart at lavere klokk med HT er å anbefale uten turbo.

3,8 er vel et bra mål her. I noen tester ser jeg at man ikke får 4,0 selv med øking av volt over alt og i adre tester smeller den rett på 4 på 2 min. Kan være batch eller hovedkort osv.

 

Siden man klokker en ting om ganger tipper jeg du har satt minnet til en lav multi? Så det ikke er rammen som krasjer.

 

Og satt Uncore til 2x av minnet for eks 6 og 12 eller 8 og 16 osv.

Endret av War
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...