Thomasdr Skrevet 13. januar 2009 Skrevet 13. januar 2009 Hei Jeg har fått et tilbud om å komme med bud på en bil som har vært kondemnert, men restaurert på en bilskole. Det jeg lurer på om det er smart å kjøpe en slik bil. Kan det være noen senskader som dukker opp senere? Er det noe spes jeg burde sjekke på bilen? Og hvor mye mindre burde denne være verdt enn en lignende bil på finn.no? Tips taes imot med takk :-)
rublings Skrevet 13. januar 2009 Skrevet 13. januar 2009 Jeg går selv på kjøretøylinjen, eller bilskole som du kaller det. Ville kanskje vært litt forsiktig med å kjøpe. Se over litt ekstra nøye. Ellers ser jo lærere, som vil si mekanikere, over alt arbeidet som blir gjort av elever og godkjenner det hvis det ser greit ut. Hvis ikke må det gjøres på nytt.
Pluggen Skrevet 13. januar 2009 Skrevet 13. januar 2009 En bil som har vært kondemnert trenger ikke være rammeskeiv, men det kan være greit å få med papirer av at den ikke har vært det. Om den har vært dratt ut før retting er påbegynt ville jeg vært litt skeptisk..
Magnum p.i. Skrevet 14. januar 2009 Skrevet 14. januar 2009 (endret) Det kommer an på hva som har vært ødelagt på den. Har bilen bare har fått "noen" skrammer behøver det ikke være så dramatisk, men hvis det har gått utover ramma, deformasjonssoner og lignende ville jeg holdt meg unna. http://www.youtube.com/watch?v=NWEdlUT17PI Endret 14. januar 2009 av Magnum p.i.
mjo101 Skrevet 14. januar 2009 Skrevet 14. januar 2009 Det kommer an på hva som har vært ødelagt på den. Har bilen bare har fått "noen" skrammer behøver det ikke være så dramatisk, men hvis det har gått utover ramma, deformasjonssoner og lignende ville jeg holdt meg unna. http://www.youtube.com/watch?v=NWEdlUT17PI utrolig skummelt hvor lite som skal til ! Noe å tenke på!
Thomasdr Skrevet 14. januar 2009 Forfatter Skrevet 14. januar 2009 (endret) Hei, takk for svar alle sammen. Jeg skal ta en prat med gutta på verkstedet og høre hva som var skaden og har blitt gjort, forhåpentligvis er det ikke noe så alvorlig. edit: da har jeg fått beskjed om at begge rammevangene var skjeve. Tror dere dette kan føre til komplikasjoner i framtiden? Endret 14. januar 2009 av coolt
cossiemk1 Skrevet 14. januar 2009 Skrevet 14. januar 2009 Har de retta rammevangene? eller byttet dem??
Pluggen Skrevet 14. januar 2009 Skrevet 14. januar 2009 Ikke kjøp.. Du så filmen? Der ser du hva som skjer i evt. kollisjon
Magnum p.i. Skrevet 14. januar 2009 Skrevet 14. januar 2009 Det behøver ikke nødvendigvis føre til komplikasjoner for bilen, men det kan føre til komplikasjoner for deg i et eventuelt krasj.
Thomasdr Skrevet 14. januar 2009 Forfatter Skrevet 14. januar 2009 Ok, takk for mye god informasjon. Og den filmen er jaggu skremmende, men den viser jo en kollisjon på en dårlig reparert bil som ikke burde være på veien ifølge den mekanikeren. Hvordan ville det ha vært om den hadde vært skikkelig fikset? Og om den kan være skikkelig fikset, kan en uavhengig mekaniker/naf finne ut av dette hvis jeg får levert den til inspeksjon? Jeg tror prisen på den blir ganske lav, så derfor frister det, men jeg vil selvsagt ikke la dette gå på bekostning av sikkerheten til meg og passasjerene.
Lugmeister Skrevet 14. januar 2009 Skrevet 14. januar 2009 Jeg ville iallfall tatt den innom en naf stasjon eller biltilsyn før ett evt kjøp. Men jeg ville ikke kjøpt en tidligere kondemnert bil spesielt når rammen er skjev.
Pluggen Skrevet 14. januar 2009 Skrevet 14. januar 2009 Den er nok rettet nå Lugmeister, men fortsatt skeptisk siden ramma har tatt en del av trøkken.. Be om å få den NAF-testet først ja, be de også sjekke dette ekstra..
Rick Skrevet 14. januar 2009 Skrevet 14. januar 2009 Er dere som sitter her inne klar over hvor mange av bilene som går på veien i Norge som faktisk har vært rammeskeiv og vært en tur på jiggen for å bli rettet?? Nå fører jeg ikke statistikk over det, men vil tro at allefall hver 10. bil som kommer inn på karosseriverkstedet jeg jobber på må en tur i jiggen, gjerne så lave tall som hver 5 bil. Blir synsing dette også, men jeg vil tro at allefall å mye som 70% av bilparken i norge har vært kollisjonskadet av en eller annen grad iløpet av sitt livsløp. Er en bil rettet sånn som en bil skal rettes er den NØYAKTIG like sterk som den var ny fra fabrikk. Finner ikke videoklippe av det nå, men eksisterer en Video av en volvo v70 (eller var det 855) som kjøres i enn vegg og rettes for så å sendes i veggen enda en gang. Dette var en kontrollert test gjort av volvo selv som demonstrerte det at bilene ble like god vist jobben ble gjort sånn som den skal! Når jeg gikk på VK1 billakkerer var det strenge krav på det elevene gjor, så jeg ville kjøpt en slik bil uten å nøle vist lærerene på den skolen går god for all jobben som er gjort på bilen. I værste fall be om å få se en kryssmåling av fronten. For å kryssmåle finner du to faste punkter under pansre, gjerne fra en skrue på venstre dempertårn til den fremste skruen på høyre forskjerm. Også måler du fra høyre dempertårn og frem til venstresiden, disse målene skal være så like som mulig, men kan være litt differanse (5-10mm) uten at du trenger å tro at bilen er bare søppel. Før i tiden kunne en hver nisse som hadde lyst kjøpe biler som var kondemnert og rette de i garasjen hjemme for seg selv, så da kunne man få biler som klappet helt sammen ved neste kollisjon. Er en grunn til at nå kan ikke hvem som helst få kjøpe vrak, kun autorierste bilverksteder kan få kjøpe biler fra forsikringsselskapene. Klart at det finnes enda noen av de garasjenissene som kjøper biler som er skadet fra f.eks AutoDB, men dette er noe som vi aldri kan unngå uten at det kommer en lovforandring som gjør at alle kolliderte biler skal overleveres på en bestemt plass. Nå har jeg skrevet nokk her, men vist alle her inne går ut å kryssmåler sin egen bil i døråpninger, innenfor bagasjeluken eller under pansre tror jeg mange her inne får ett sjokk over at bilene sine sikkert ikke er helt rette! Mvh en med fagbrev som billakkerer som jobber med kolliderte biler hver dag!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå