Gå til innhold

Nytt raidspørsmål... ja jeg har søkt gjennom forumet


Anbefalte innlegg

Hei! Skal sette opp en filserver med w2k som os på egen disk og er ute etter en programvarebasert løsning. Etter det jeg forstår så er det minste antall disker i raid 5 3stk. Er det mulig å starte et raid 5 system med én disk, og når man har ekspandert til tredje disk så slår sikkerheten inn? Finnes det softwarebaserte raid 5 kontrollere som automatisk ekspanderer total lagringsplass fra, la oss si 1,5T(1T) til 3T(2T) ved å gå fra 500G disker til 1T disker. Og lar det seg gjøre å legge til flere disker helt til kabinettet er fullt eller er det et maksimumsantall man kan legge til?

 

Kan noen anbefale programvare til dette oppsettet. "WarmSwap" er ønskelig.

 

Svar settes pris på :-)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

du kan ikke starte raid5 med en disk, men du kan starte slenge filer på en disk så senere lage et raid5 med den disken uten miste dataen, men ta den med videre i raidet.

gjorde det selv med min adaptec kontroller siden kontroller + nok 1,5tb disker til raid ble for dyrt i første innkjøp.

 

jeg oppgraderte mitt forige raid fra 4x500gb til 5x750gb uten problem men da med adaptec kontroller, måtte bytte en og en disk så la det gjenbygge hvergang så når alle byttet ble raidet utvidet.

 

om du får gjøre det med software tviler jeg på, jeg har ihvertfall ikke truffet på en system som lar deg gjøre det.

men ville anbefalt en kontroller for hardware raid, er virkelig verdt de ekstra kronene når du først skal bygge.

Endret av cruzader
Lenke til kommentar

hmm... trodde at software basert var å foretrekke, siden man da ikke er avhenge av hardvaren for å få tilgang til innholdet på raidoppsettet. Men hvis hardwarebasert blir løsningen går det ikke da ann å bruke den medfølgende raidkontrolleren til hovedkortet. Har lest litt på manualen og det så jo ganske greit ut. MSI NEO2 P45.

Endret av Amphion
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...