Gå til innhold

Er det solen sin skyld at vi fryser?


Anbefalte innlegg

Filmen til Al Gore er så stappet full av de vanlige manipuleringsteknikkene at det er morsomt at ingen snapper det opp eller er oppmerksomme på det.

Javisst, Al Gores film An Inconvenient Truth (En ubehagelig sannhet) innholder feil. Flere. Hele ni hovedpunkt i filmen er feil eller det finnes ingen beviser for at de er sanne. En britisk dommer slo fast dette i 2007, se hvilke punkter det gjelder her:

http://www.forskning.no/Artikler/2007/oktober/1192106972.6

 

MEN:

Samtidig som det ble påpekt mange feil, fremhevet dommeren også fire hovedpunkter i filmen som han mente var riktige og understøttet av det vitenskapelige konsensus.

 

Her dreier det seg om hypotesen om at dagens klimaendringer hovedsakelig er forårsaket av menneskeskapte utslipp av CO2, metan og lystgass.

 

De tre andre hovedpunktene som dommeren aksepterte, var at den globale gjennomsnittstemperaturen stiger og sannsynligvis vil fortsette med det, at klimaendringer vil forårsake store skader dersom vi ikke gjør noe med dem, og at det er fullt mulig for styresmakter og individer å redusere virkningene av klimaendringer.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå må jeg si jeg ble kraftig irritert! For et par måneder siden møtte representanter fra Natur og Ungdom opp på skolen og snakket om miljø pluss en del andre ting. For å understreke deres påstander trakk de blant annet frem flere av punktene på listen. Det største poenget gjorde de ut av punkt 4 der de viste oss den flotte grafen:

4) Gore påstår at to grafer, en som viser utviklingen av CO2-innholdet i atmosfæren, og en som viser temperaturutviklingen over 650 000 år, passer nøyaktig sammen.

Jeg var skeptisk til det de sa hele veien, men på dette punktet hadde jeg rett og slett ikke gjort nok research til å kunne motsi dem. Gud som jeg angrer.

 

Punkt 1, 3 og 8 ble også dratt frem og selv om jeg rettet dem på 1, informerte om at det ikke var noen beviser for at nummer 3 skulle inntreffe heller og at nummer 8 ikke nødvendigvis hadde noen sammenheng med tilbaketrekningen av isen (som de også gjorde mye ut av, men det at hele nordpolen kunne smelte uten at havnivået stiger med 1 mm visste de ikke ...) ble jeg avfeid med bortforklaringer og diverse pjatt.

 

De burde heller lære bort sunn skepsis på skolen istedet for å la N&U presentere propaganda ukritisk!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...