Gå til innhold

[Løst]Trenger hjelp til valg av DSLR


Anbefalte innlegg

Heisann Godtfolk!!

 

Jeg er på jakt etter et DSLR for første gang...liker både canon og nikon sine..

 

kamera jeg har sett på: canon 40d, 50d

: nikon d90, d300

 

en ting som irriterer meg er at entry modellene av begge de to merkene har så veldig små grep(store hender) Vet at extra batterigrep kan hjelpe veldig.

 

er det verdt flere tusen kroner bare for at kamera er godt og holde i?

 

skulle ønske at kamereaprodusentene kunne laget small, medium, large, xl, osv..

 

håper Dere kan annbefale meg noe, er veldig usikker på dette

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

D90 har ihvertfall greit grep til å være mindre enn 40D, 50D og D300.

De tre sistnevnte har alle gode grep, selv prøvde jeg D300 og D90 i butikken idag, D90 satt bra i hånda, men D300 var mye bedre for meg, da jeg har såpass store klyper.

 

Etter min mening er det verdt litt ekstra, for å kunne holde kameraet godt. 40 og 50D er også forholdsvis store hus, og de har begge god ergonomi. Noenlunde den samme størrelsen som D300, D300 er kanskje litt større. (Litt)..

 

Foretrekker ergonomien til Nikon D300, fremfor de andre du lista opp.

Men hver sin smak!

Lenke til kommentar

Tusen takk!!

 

En annen ting er at prisen på d90 og 40d er ganske like(kun kamerahus)

 

D90 har jo det meste av div funksjoner som jeg liker.. som hdmi, video kjekt:)men da skulle jeg også hatt med ett batterigrep..

 

40d liker jeg for da trenger jeg ikke batterigrep noe jeg kansje hadd fått meg uansett valg av disse to kameraene.. og ett stort + 40d er raskt

 

grunnen at jeg heller litt mere mot 40d er ved senere anledning har jeg virkelig lyst på 5d mark 2 hehe

 

Vanskelig dette her:)

Lenke til kommentar

D300 og 50D ligger vel begge under 10 lapper nå om dagen.

Videofunksjonen på D90 er nok morsom, men neppe noe som kan erstatte et vanlig handycam f.eks. Dette er fordi det tross alt er et DSLR, og

videofunksjonen har forøvrig ikke noe særlig å by på, utenom "gadget-faktoren". Men selvfølgelig, vil du ta opp en filmsnutt i ny og ne, fange komiske øyeblikk eller lignende virker sikkert dette helt greit.

 

Har forska lenge på D90 og D300 selv da jeg vurderer begge to.

 

Begge kameraene er gode, akkurat som 50D/40D.

Føler du at du kanskje skal gå for 5D MKII etterhvert så ville

det kanskje være en idé å gå for 40D/50D pga optikken.

Lenke til kommentar

http://www.dpreview.com/reviews/compare_po...00&show=all

 

Er nettop det jeg har tenkt optikk bytte senere.

 

Viewfinderen til d300 er 100%

50d er 95%

 

storrelse canon 50d = 146 x 108 x 74 mm

nikon d300= 147 x 114 x 74 mm

 

har ikke prøvd d300 i hånda enda skal en tur til japanfoto i måren og kjenne..

 

er jo også meget mulig at nikon også kommer med noe ala 5dmk2 (HD film greiene)

Lenke til kommentar

D90 var vel en "test-utgave" med tanke på HD-opptak.

Nikon ville vel se hvordan markedet reagerte ved å legge ut en rimeligere og enklere pakke til salg for sine kunder.

 

Hvis de føler de får en god del positiv respons på video-funksjonen så

skal det ikke være noe i veien for at de implementerer dette i

fremtidige, mer påkostede kameraer.

 

Har du litt store hender som meg så vil du nok finne D300 veldig behagelig. Prøv og hold og lat som du knipser bilder, kjenn at fingrene dine når frem på riktig måte til alle funksjonene som er å finne på kamerahuset. Viktig :)

Lenke til kommentar

Tusen takk for innlegg "techern" føler meg mer sikker nå..

 

Viss jeg velger: 10k klassen blir det mest sansynlig nikon d300

:5-7k klassen 40d/d90 batterigrep på begge

 

Tror egentlig jeg kommer til å gå for 40d/d90 siden det er mitt første kamera takk og god natt..

Lenke til kommentar

Det siste har han mørt om helt siden han fikk 5D, rett og slett fordi han har vanskelig for å akseptere at Canon har laget noe så bra, og som han ikke finner noen svakheter med. Da bare måtte han finne på en svakhet, som om FF har større fare for bevegelsesuskarphet. Hvorfor velger pressefotografer kameraer med større sensor enn D40 og D300 da? Kennyboy er den mest sneaky fanboy noensinne.

Lenke til kommentar
Da bare måtte han finne på en svakhet, som om FF har større fare for bevegelsesuskarphet.
Den påstanden er i hvertfall uavhengig av merket på kameraet :)

Presis. Det er et klart bevis på KRs Nikon-bias, når han finner på et tulleargument for å få bort fokus fra at han innrømmer at 5D-serien har best bildekvalitet. Stakkars mann. Det må være fælt for en fanboy å finne ut at man liker bildekvaliteten til konkurrenten bedre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...