Gå til innhold

Hvilken nett-pc skal jeg velge?


Anbefalte innlegg

Hei. Jeg vurderer å kjøpe nett-pc til bruk i studier/på skolen. Jeg har sett litt på diverse. for eksempel Asus EEE og Acer aspire one, men håper at noen med litt bedre oversikt kan gjøre valget enklere.

 

Spesifikasjoner:

Mer enn 512 MB ram

Bra batteritid

Ikke XP, da jeg har tenkt til å installere Ubuntu Easy Peasy (tidligere Ubuntu EEE)

Heller rask enn mye lagring.

Så billig som mulig.

Må takle MS Office 2007 (går det på tross av Ubuntu Easy Peasy)

 

Blir litt pose og sekk dette her, men det viktigste er pris, Linux, MS Office 2007, rask (i forhold til andre nett-pcer og pris), størrelse/vekt, og batteri (verdt litt mer vekt). Altså er ikke lagringsplassen det viktigste. Ser blant annet at Aspire one med 8 GB SSD kan utvide med 32 GB minnekort, hvilket er et alternativ.

 

Sorry for rotete post. Takk for svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Let me get this straight: Du vil ha Microsoft Office i Linux? Hvorfor ikke OpenOffice?

 

 

Hvis du ikke kjøper bra laptop er det noe drit og kjøpe for tiden..

 

Fikk en vill laptop til jul den funker, grunnen til at jeg sier laptoper er dårlig for tiden er fordi de koster jo endel hvis du skal ha litt gode speccs da, men du får med VISTA garantert.. du får omtrent ikke uten, sletter du vista f.eks installerer XP finner du ikke drivere til mousepad evt. andre ting som er ekstra på pcen din..

 

Slit med laptop, men på elkjop.no så finner du billigste laptopen der til 5500..

Årna så tante og onkelen min kjøpte det nå, den var sykt chill og grei pc .. den har faktisk 4GB ram, og 2,1Ghz Dual Core prosessor fra intel, og har eksternt skjermkort.. altså ikke skjermkort som sitter i hovedkortet.. den pcen var sykt billig og gode mener jeg da.

Lenke til kommentar
Hva med den nye mini-pc'en til HP da? Det følger vel med Windows. Men det kan fjernes ved behov.

Det at det følger med XP gjør den en del 100-lapper dyrere enn en med noen form for linux.

Let me get this straight: Du vil ha Microsoft Office i Linux? Hvorfor ikke OpenOffice?

Jepp. jeg har fått tak i MSO 2007 gjennom jobben til faren min for en slett og ingenting, og jeg synes det er enklere å bruke enn OOo 3.0. Jeg bruker begge, men dette er ca. det eneste feltet jeg foretrekker Micro$oft fremfor åpen kildekode/Linux/GNU/OOo/osv.

Å få det til å fungere gjennom Wine finner jeg sikkert guider til (eller vet du noe annet?). Men selve PCen må også ha ytelsen til det. (MS Office 2007 krever en god del mer enn OOo 3.0) Det at jeg satt opp MSO2007 var altså å si to ting i ett: Pcen må være sterk nok, og å dobbeltsjekke om det lar seg gjøre på en vettug måte med Wine.

 

Takk

Lenke til kommentar
Let me get this straight: Du vil ha Microsoft Office i Linux? Hvorfor ikke OpenOffice?

 

 

Hvis du ikke kjøper bra laptop er det noe drit og kjøpe for tiden..

 

Fikk en vill laptop til jul den funker, grunnen til at jeg sier laptoper er dårlig for tiden er fordi de koster jo endel hvis du skal ha litt gode speccs da, men du får med VISTA garantert.. du får omtrent ikke uten, sletter du vista f.eks installerer XP finner du ikke drivere til mousepad evt. andre ting som er ekstra på pcen din..

 

Slit med laptop, men på elkjop.no så finner du billigste laptopen der til 5500..

Årna så tante og onkelen min kjøpte det nå, den var sykt chill og grei pc .. den har faktisk 4GB ram, og 2,1Ghz Dual Core prosessor fra intel, og har eksternt skjermkort.. altså ikke skjermkort som sitter i hovedkortet.. den pcen var sykt billig og gode mener jeg da.

Snakker om nett-pc. Som navnet tilsier, er disse omtrent kun egnet for nett-surfing. De har skjermer under 10" og koster sjeldent mer enn 3000. Det de er veldig gode på er størrelse og pris.

 

Dessuten kommer hvertfall Acer og Asus med Linux-varianter, som er vesentlig billigere og mer resursvennlige enn XP.

 

Vista på disse nett-PCene finnes ikke.

Endret av madsc90
Lenke til kommentar
Let me get this straight: Du vil ha Microsoft Office i Linux? Hvorfor ikke OpenOffice?

 

 

Hvis du ikke kjøper bra laptop er det noe drit og kjøpe for tiden..

 

Fikk en vill laptop til jul den funker, grunnen til at jeg sier laptoper er dårlig for tiden er fordi de koster jo endel hvis du skal ha litt gode speccs da, men du får med VISTA garantert.. du får omtrent ikke uten, sletter du vista f.eks installerer XP finner du ikke drivere til mousepad evt. andre ting som er ekstra på pcen din..

 

Slit med laptop, men på elkjop.no så finner du billigste laptopen der til 5500..

Årna så tante og onkelen min kjøpte det nå, den var sykt chill og grei pc .. den har faktisk 4GB ram, og 2,1Ghz Dual Core prosessor fra intel, og har eksternt skjermkort.. altså ikke skjermkort som sitter i hovedkortet.. den pcen var sykt billig og gode mener jeg da.

Snakker om nett-pc. Som navnet tilsier, er disse omtrent kun egnet for nett-surfing. De har skjermer under 10" og koster sjeldent mer enn 3000. Det de er veldig gode på er størrelse og pris.

 

hva skal du med no så ræv når du kan paye sånn 2000 kr mer for noe som faktisk funker og kan brukes til annet også ? Men acer sin lille drit funker greit nok vet jeg, siden kammerat har den. men vi ødela den xD kasta den på gulvet og tråkket på den på pur faen fordi den er så ubrukelig og liten.. skylder han penger men jaja

Lenke til kommentar
Let me get this straight: Du vil ha Microsoft Office i Linux? Hvorfor ikke OpenOffice?

 

 

Hvis du ikke kjøper bra laptop er det noe drit og kjøpe for tiden..

 

Fikk en vill laptop til jul den funker, grunnen til at jeg sier laptoper er dårlig for tiden er fordi de koster jo endel hvis du skal ha litt gode speccs da, men du får med VISTA garantert.. du får omtrent ikke uten, sletter du vista f.eks installerer XP finner du ikke drivere til mousepad evt. andre ting som er ekstra på pcen din..

 

Slit med laptop, men på elkjop.no så finner du billigste laptopen der til 5500..

Årna så tante og onkelen min kjøpte det nå, den var sykt chill og grei pc .. den har faktisk 4GB ram, og 2,1Ghz Dual Core prosessor fra intel, og har eksternt skjermkort.. altså ikke skjermkort som sitter i hovedkortet.. den pcen var sykt billig og gode mener jeg da.

Snakker om nett-pc. Som navnet tilsier, er disse omtrent kun egnet for nett-surfing. De har skjermer under 10" og koster sjeldent mer enn 3000. Det de er veldig gode på er størrelse og pris.

 

hva skal du med no så ræv når du kan paye sånn 2000 kr mer for noe som faktisk funker og kan brukes til annet også ? Men acer sin lille drit funker greit nok vet jeg, siden kammerat har den. men vi ødela den xD kasta den på gulvet og tråkket på den på pur faen fordi den er så ubrukelig og liten.. skylder han penger men jaja

 

Fordi den er liten, lett og billig. Den skal brukes på skolen der jeg kun trenger nettverk og en Office løsning. Hjemme har jeg en stasjonær som kan brukes til annet...

Lenke til kommentar

linux kan absolutt ikke kjøre office 2007. Du kan installere et program som heter wine som gjør at du kan kjøre noen (litt eldre) windowsprogrammer, men det er mye krøll og ikke alt fungerer.. Du kan kjøre eldre versjoner av office på den måten (anbefales ikke), men ikke 2007-versjonen.

Open office som følger med de fleste linuxdistribusjoner (og som kan lastes ned gratis) kan åpne og lagre i doc- og docx-format (samme som office 2007), åpne power-point m.m.

Så det er fullgodt alternativ. Husk å laste ned/kopiere fontene fra windows (times new roman, arial etc etc) ellers kan dokumente ende opp med å se annerledes ut.

Linux er et annet operativsystem enn windows og kan følgelig ikke kjøre windowsprogrammer. Microsoft boikotter linux (de vil heller at folk skal kjøpe windows) og lager derfor ikke linuxversjoner av programmene sine

 

EDIT: det finnes en betal-versjon av wine som heter crossover, som visstnok skal kunne kjøre office 2007, men tror ikke det er et fullgodt alternativ til ms office i windows

Endret av muchacha
Lenke til kommentar

Hei jeg har holdt på en del med de forskjellige nett pcene på markedet. OG ikke kjøp asus med SSD! tregere pc skal du lete lenge etter. Kjøp heller en med vanlig Hdd. Jeg anbefaler hp sin, nydelig tastatur på den. Packardbell DOT er meget bra å, men det er jo ak det samme som acer one :!: complete rebranding på den.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...