Gå til innhold

DVD avspilling i Ubuntu


FCW

Anbefalte innlegg

Har lagt inn Ubuntu 8.10 som dualboot på PC'en, det funker helt ypperlig, tilogmed kona og jentungen synes det er bra ;)

 

Det eneste jeg ikke får helt til er DVD avspilling, har prøvd Totem og VLC. Får bilde, men med mye artifakter.

I videoinnstillingene har jeg endret mellom X window og X11. Bruker jeg X window får jeg mye hakking og tearing i videoen, med X11 kjøres video glatt, men bildet blinker som bare det.

Har også installert og av/reinstallert proprietær ATI driver, forsøkt også EnvyNG uten noe effekt.

 

Blir en viss bedring, såvidt jeg kan se, når Compiz deaktiveres, men føler ikke ting er helt optimalt da heller (Skal sjekke en gang til allikevel)

 

Forøvrig kjører samme filmen helt perfekt i Windows. Skjermkortet er Radeon1950 pro PCIe.

 

Tips mottaes med takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takker for svar sålangt :thumbup:

 

Kagee: Bildet er bra, ingen direkte forstyrrelser i selve bildet, men det blinker/hakker i videoen

 

Smif: Jepp, det er det jeg har prøvd, surrer kanskje litt med begrepene (X11/Xvideo)

 

Efikkan: Har prøvd Xine tror jeg ja, samme der også mener jeg å huske.

 

Har som AlecTBM sier forsøkt å deaktivere Compiz, og får da nesten tilfredstillende resultat. Blinkingen under X11 er helt borte.

Ser enda ørlite granne "tearing" som dukker opp innimellom. Det arter seg som en litt lang, tynn horisontal linje ca. midt i bildet. Mest fremtredende ved store bevegelser/panoreringer (kanskje mest vertikale?) i videobildet.

 

Kan til nød leve med dette, men det hadde vært litt kult å få fikset det, da jeg går å sysler med tanker om engang å bruke Linux i HTPC'en.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Lurer på om problemene har noe med skjermkort, eventuelt driveren (Radeon 1950 pro), forsøkte med en LiveCD på en annen PC med et Nvidia kort, og der funket alt helt glatt med VLC.

 

I tillegg får jeg ikke til å vise NRK web TV på denne PC'en med ATI kortet.

 

Er ATI/AMD litt kronglete med Linux generelt, eller er det kortet?

 

Evt andre drivere jeg kan prøve?

Lenke til kommentar
Og du har selvølgelig gjort dette?

http://ubuntu-tutorials.com/2006/12/14/how...u-510-6061-610/

 

For å i det hele tatt få DVD-avspilling til å virke...

 

(regner med det siden du får bilde :) )

 

Fungerer vanlige høykvalitets video-filer fint (f.eks DivX)?

 

 

Jadda...den er installert.

Får rimelig bra bilde, men noe hakking og tearing alt ettersom hvordan innstillinger er (x11, Compiz etc..).

Saken er at på Nvidia PC'en gikk alt helt glatt uten noe problemer, fikk tilogmed NRK nettTV delvis til å virke.

Lenke til kommentar

Ok, da må det nesten være noe driver-problemer...

 

Tips: For nett-tv anbefaler jeg å legge inn en extension i Firefox som heter MediaPlayerConnectivity

 

Med den kan du velge å bruke VLC for å åpne alle streams, altså i eget vindu, ikke i nettleseren. Funker helt uten problemer hos meg. Jeg har NVIDIA da, og jeg tror nok jeg valgte det av en grunn :)

Lenke til kommentar
Tips: For nett-tv anbefaler jeg å legge inn en extension i Firefox som heter MediaPlayerConnectivity

 

Med den kan du velge å bruke VLC for å åpne alle streams, altså i eget vindu, ikke i nettleseren. Funker helt uten problemer hos meg. Jeg har NVIDIA da, og jeg tror nok jeg valgte det av en grunn :)

 

 

Dæggern....det funket jo :thumbup: ...takk for tipset!

Hakker litt da...får vel leve med det en stund til.

 

Er det btw noe lignende for Opera? Bruker nemlig den som default.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...