Gå til innhold

[Løst]Blir Phenom 9850 en flaskehals?


Loefthal

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Har nylig oppgradert/skrudd sammen ny pc, men er ikke helt fornøyd med ytelsen

ut i fra hva andre systemer med like specs oppnår.

 

Mine spes:

Sapphire 4870x2

Phenom 9850 black edition

8GB Corsair TWIN2X 6400 DDR2, CL5

Asus M3A79-T Deluxe hovedkort

Corsair 1000W PSU

Samsung SpinPoint F1 750GB SATA2

Samsung SpinPoint F1 500GB SATA2

Blueray/HDDVD drive

Aplus monolite kabinett

ACER 22" Ferrari edition

Vista ultimate 64 bit

 

Dette tatt i betraktning så burde det være en smal sak å kjøre fallout3, FC2 etc., men

dette går ikke helt glatt. Har til og med litt lag i Battlestations Midway på de mest krevende områdene. GPU-Z rapporterer heller aldri full load under 3D på noen av kjernene på 4870x2, noe som gjør meg mistenksom, men kan heller ikke tro CPU stanger på 100% under tung 3D.

Har formatert, reinnstallert, googlet, oppdatert og "rotet" rundt i BIOS i noen uker nå uten å ha oppnådd de helt store forandringer. Har imidlertid ikke flashet BIOS verken på HK eller GPU da alt annet fungerer som det skal.

I halvdesperasjon prøvde jeg forleden å overklokke samtlige cpu-kjerner til 2.8 ghz for å se om dette hadde noen effekt og det gjorde forsåvidt et utslag.

Har ikke fraps eller lignende innstallert men en liten forskjell var mulig å se rent fysisk.

 

Ergo, kan noen se om dette er et problem relatert til CPU? Eller evt noe annet?

9850 skal jo være en kraftig liten plugg, og jeg ser aldri at den når 100% load untatt i benchmarks etc.

Har styrt unna Intel i mange år nå, men undres nå over om jeg må bite i gresset å skaffe en intelbasert løsning :thumbdown:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er jo ikke RAM som er problemet i det oppsettet her, men heller CPUen som trådstarteren mistenker. Phenom (1) er ikke veien å gå i et highend gaming system. Kanskje en litt overklokket Phenom 2 eller helst en kjapp Core2Duo om du hovedsakelig spiller.

 

Bruk av CPU pleier heller ikke å være 100% under spilling. Det kan likevel være et begrensende faktor på spillopplevelsen din.

Lenke til kommentar

Takk for svar :thumbup:

Klokket CPU til 3.0ghz nå og skal vel strengt tatt være fornøyd.

COD4 & 5, CSS og TF2 går brillefint på max av max så det får greie seg så lenge.

 

Får også se på CCC 9.1 og evt. noen patcher fremover, men det blir vel en

Phenom 2 samt noen gig 1066mhz ram før jeg gir opp AMD. Phenom 3 med støtte for

DDR3 kommer vel også om ikke lenge.

Lenke til kommentar
Ja, tenkte litt feil der :whistle:

 

Vel, etter en del research, samt en del grubling og

grafsing i min lunkne pengepung så har jeg bestemt

meg for å prøve en Intel 2 Quad Q9550. Mener denne

skal duge til det aller meste innenfor mitt bruksområde.

 

hvorfor ikke en 940 ? :p den er minst like bra som q9550 og bedre i andre ting :p har en selv, men jeg møtte ikke på noen som helst stor bottleneck med en phenom 9850 @ 3ghz. kunne klokke til 3.5 ghz stabilt med den, meen det ble satans varmt under bordet så jeg holdt meg til 3ghz siden det holdt for alle spill.

Lenke til kommentar

940 er kanskje et alternativ om man ikke har lyst til å bytte hovedkort ja. Man merker ofte en ganske god forbedring i FPS når man klokker AMD CPUer, men min 6000+ greide ikke å være særlig stabil under OC så jeg måtte nesten bytte den ut med Intel for å få en ytelsesøkning.

 

Nå har jo Phenom 2 ganske god overklokkingspotensiale sammenlignet med eldre Phenom og Athlon CPUer til AMD, men klokk for klokk så henger de fortsatt etter Intel, dessverre =\

Lenke til kommentar
940 er kanskje et alternativ om man ikke har lyst til å bytte hovedkort ja. Man merker ofte en ganske god forbedring i FPS når man klokker AMD CPUer, men min 6000+ greide ikke å være særlig stabil under OC så jeg måtte nesten bytte den ut med Intel for å få en ytelsesøkning.

 

Nå har jo Phenom 2 ganske god overklokkingspotensiale sammenlignet med eldre Phenom og Athlon CPUer til AMD, men klokk for klokk så henger de fortsatt etter Intel, dessverre =\

 

pris ytelse henger de heldigvis ikke etter, og strømforbruket kommer som ett pluss. de bruker mindre enn intel quads idle/load. :)

Lenke til kommentar
940 vil 90% garantert klokkes langt bedre!

Om du er heldig med eksemplaren og har bra nok kjøling så kan du få klokket en god del ;)

 

 

altså, bare vit at jeg sier ikke at 940 er bedre, jeg sier bare like bra ;)

Jeg regner med at 940 er hakket over, men for deg vil det bli billigere å gå 940 pga ikke nytt hk ol.

core 2/phenom 2, ytelse pris per cpu er det ikke noe forskjell på, amd har billigere platform pris.

 

derfor alle som har LGA775 og kan oppgradere til quad uten problemer gjør så, de ekstreme core7(det hjelper lite i spill atm da)

De som skal ha ny pc og leter etter mye for penga eller har allerede AM2 mener jeg burde se ann phenom 2.

 

husk folkens, 920'n clocker mye dårligere enn 940!.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...