Gå til innhold

CPU-kjøler i "trangt" miditower.


canhr

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Har bestillt meg ny pc. Liker dette kabinettet godt, men det har sine utfordringer.

 

Disse er som jeg ser det:

 

1.Tilstrekkelig kjøling til skjermkortet. Ser at det ikke er plass til vifte i døre på kabinettet. Kan det være en ide å ta frem Dremelen og ordne plass til en vifte?

 

2. Støy fra cpu-kjøler(siden det for øyeblikket er en stock-kjøler). Det jeg da lurer på er om noen har erfaringer med cpu-kjøler i et "trangt" kabinett. Altså hvilken kjøler her?

 

Regner med at det ikke er all verdens med plass her. Det setter føringer for hvilke løsninger som er passende.

 

Hvis det da er noen som føler at de har noe å bidra med her er de hjertelig velkomne til poste det i denne tråden :)

 

På forhånd takk.

Mvh

Canhr

Endret av canhr
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bredden på Sonata III er 20,6 cm. og er vel sånt sett ikke "trangt". Uten å være skråsikker vil jeg tippe du iallefall kan bruke kjøler opptil 150 mm. eller der omkring.

 

I og med kabinettet ikke har side-vent, ville jeg valgt skjermkort m/vifte. Finnes riktignok såkallte slot-kjølere for separat kjøling, men disse har rykte for å være forholdsvis støyete av seg.

 

Vet ikke hvor fast bestemt du er på Sonata, eller om du også vurderer tower med bedre kjøleegenskaper/mulighet?

Lenke til kommentar

Heisann.

 

Først, takk for respons :)

Vel, kabinettet er allerede bestilt er jeg redd. Samme med skjermkortet. Men, jeg får ta det som en utfordring. Skal nok klare å få satt inn en sidevent hvis det skulle være nødvendig. Er jo slikt man har Dremel til :)

 

Ser på andre forum der ute i verden at noen har laget hull i bunn av kabinettet og satt på "større bein". det skulle vel sikre bedre flyt. Iallefall så lenge kabinettet er reint. Hvis dette skulle være et alternativ så kunne kanskje støvsigerfilter el. lignende kunne gjøre jobben? Likevel usikker på om dette er veien å gå da.

 

Mvh

Canhr

Lenke til kommentar

Antar du bevisst har vært ute etter minst mulig støy, og da er jo dette kabinettet og skjermkortet et godt valg.

 

Kan som du nevner dremle/montere ei vifte i bunn, gjør jobben det. Men da må du "ødelegge" det nye fine kabinettet.. :)

 

Et annet alternativ er slot-cooler, finns en fra Antec med 3-speed switch (bakpå) og regulerbar (kort/lang) længde;

http://www.amentio.no/PartDetail.aspx?q=p:735189

 

Skal også eksistere en vertikal vifte-sak der ute som festes med 4 clips i vent. til høyere på bildet;

 

antec_slot.jpg

 

En slik vertikal-cooler vifte kan nok være lei å få tak i. Lurer dog på om det ikke selges lignende vifte til enkelte Lian Li kabinetter, som muligens passer.

Endret av Mekkus
Lenke til kommentar

Hei Igjen.

 

Vel, nå har jeg fått det meste i hus, men av en eller annen grunn ble ram uteglemt så jeg får vente et par dager til med å få kjørt opp systemet. Jeg har da ihvertfall tid til å fikse alt ferdig i kabinettet til den tid. Lurer på et par ting da.

Kan det være fornuftig å skifte pasta på kjøleren til skjermkortet og burde jeg gå for en annen cpu-kjøler enn stock?

 

Har fått tak i en Nexusvifte til kabinettet på innsug for å få bedre flyt, og lurer da på om dette er nok til å holde "akseptable" temperaturer på skjermkortet. Skal montere fanmates på denne vifta btw.

 

Mvh

Canhr

Lenke til kommentar
Kan det være fornuftig å skifte pasta på kjøleren til skjermkortet

Tviler på om det er verdt jobben :hmm: (se det heller ann, å evt. suppler i kabinettet med noe vifte-opplegg hvis behov?)

 

burde jeg gå for en annen cpu-kjøler enn stock?

Kommer ann på. Har vært borte i både forholdsvis støysvake stock-kjølere vs. det motsatte. I enkelte sammenlignende tester, hender det (dog ikke ofte) at stock bråker mindre/kjøler bedre, enn enkelte retail cooler's.

 

Kan oppnå litt mindre støy også hvis Asus Q-Fan er enablet i Bios (CPU Fan profile) [silent]

Endret av Mekkus
Lenke til kommentar

Takker for svar igjen.

 

Tenkte jeg skulle prøve uten å gjøre noe extra. Og Jeg må si meg rett så fornøyd med resultatet. Eneste jeg så langt vurderer å skifte er vifta bak i kabinettet, og den er ikke veldig sjenerende. Har ikke testet varmeutvikling i spill enda da. Det kan jo bli spennende.

Men så langt viser temperaturene seg å være "normale".

CPU ligger på 32-36

Hdd 21

VGA 40

System 29

 

Dette iflg SIW

 

Får vel laste ned en spilldemo og teste varmeutvikling under stress.

 

Mvh

Canhr

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...