Gå til innhold

Noen gode, gratis tegneprogram for elektronikk?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Heisann.

 

Tenkte du på å tegne kretser og simulere de, eller å lage kretskortutlegg til etsing?

 

Om du mener det første, så bruker vi Orcad på skolen vår (hib), og det fungerer kjempebra, enkelt å lære i grunn, men sikkert vanskelig å mestre. Demoen er helt grei, største forskjellen er vel at det er kun ideelle komponenter der, dvs ingen modeller for spesifikke opamper eller transistorer og sånt. Om det ikke er et must for deg burde Orcad holde i massevis.

 

Ellers så er det jo Multisim, som er mer grafisk av seg, sånn at du kan sette inn et multimeter i kretsen for å se på strømmer og spenninger og sånt, samt koble til oscilloscop. Har ikke helt forstått meg på dette, kun prøvd det littegranne.

 

Kanskje eagle kunne vert noe? Usikker på om det går an å simulere og sånt i det. Til linux kan du jo og prøve NgSpice, som er et spice-program (altså du skriver inn hvordan kretsen ser ut, tror ikke det skal være noe problem om du først lærer deg det). NgSpice er et program uten noe GUI, men om du laster ned guiSpice eller noe lignende, så kan du koble det opp mot NgSpice og dermed få et gui. Om dette høres vanskelig ut, så er det i grunn ikke det.

 

 

Håper dette var til hjelp!

Lenke til kommentar

Skal bare tegne relativt enkle kretser jeg lager selv, så trenger ingen simulering egentlig.

 

Holder lenge at jeg har et lite bibliotek med ferdige standardsymboler for de vanligste analoge kretser, vanlige logikk kretser og lignende.

Så drar jeg komponentene utover, og tegner inn koblingene på en enkel måte.

 

Greit om man kan skrive komponentnavn/verdi inn også

 

 

Har lastet ned et par nå fra den linken trn100 kom med, mener jeg har prøvd noen av de selv for lenge siden......

 

Nettulf

Lenke til kommentar
KiCad er et gratis progam for elektronikkkonstruksjon

Jeg er litt skeptisk til open source EDA programmer. Jeg kan ikke si noe om KiCAD da jeg aldri har brukt det selv, men jeg ser blandt annet at det bare er èn utvikler på prosjektet. Han gjør det sannsynligvis på fritiden sin også. Problemet med slike programmer er at de har en masse features, men har flust med bugs som gjør mange av dem helt ubrukelig. Jeg vil sterkt anbefale å bruke eagle isteden, da dette er et kommersielt program (med mange profesjonelle utviklere) som jeg vet fungerer bra.

 

Som jeg selv har erfart er det veldig frustrerende å ha kommet et godt stykke i et design, for så å bare måtte gi opp på grunn av en bug i verktøyet en bruker.

Lenke til kommentar
Jeg er litt skeptisk til open source EDA programmer.

Vel, det koster deg jo ikke noe annet enn din egen tid å prøve ut et open source program da.

Og da finner du ut om programmet virker for deg, eller ikke.

 

Jeg kan ikke si noe om KiCAD da jeg aldri har brukt det selv, men jeg ser blandt annet at det bare er èn utvikler på prosjektet. Han gjør det sannsynligvis på fritiden sin også.

Det er en viss risiko for at en-manns prosjekter dør, ja. Jeg ville også sett på hvorvidt projektet hr en aktiv community - det pleier å være en god indikator.

 

Problemet med slike programmer er at de har en masse features, men har flust med bugs som gjør mange av dem helt ubrukelig.

Vel, det samme kan jo sies om komersielle programmer også. :-)

Og da er det ikke alltid at det er like enkelt å få fikset bugs man oppdager. Min erfaring med open source er at det går kort tid fra man melder inn en fil til den er fikset.

Jeg vil sterkt anbefale å bruke eagle isteden, da dette er et kommersielt program (med mange profesjonelle utviklere) som jeg vet fungerer bra.

Det er jo bra at du har god erfaring med Eagle. Det er også bra at du forteller dette til potensielle brukere. Jeg har aldri brukt Eagle, så jeg kan ikke uttale meg speifikt om det.

Etter min erfaring:

- "kommersielt" er kun en garanti for at noen har tenkt å tjene penger på produktet. Hvorvidt de lager et godt produkt, er raske med å rette feil og er lydhøre for brukernes ønsker varierer sterkt.

- "profesjonelle utvilkere" betyr ikke noe som helst, så lenge vi ikke kan se arbeidet (kildekoden) de lager. Du vet ikke om det er fornuftige folk med god kunnskap, opplæring og et godt arbedismiljø som lager programmene, eller underbetalte tastaturaper som bare er på jobb de nødvendige timene for å få lønna.

 

Som jeg selv har erfart er det veldig frustrerende å ha kommet et godt stykke i et design, for så å bare måtte gi opp på grunn av en bug i verktøyet en bruker.

 

Det er lett å være enig i den.

Lenke til kommentar

Har så langt testet Eagle og TinyCAD.

 

TinyCAD var enkelt og greit, men hadde et alt for dårlig symbolbibliotek.

 

Eagle hadde mange flere muligheter, og et ganske heftig symbolbibliotek.

Litt for avansert for enkle ting da det er beregnet å kunne overføre skjema til kretskortutlegg, og er derfor litt nøye på signalnivå, spenninger og lignende.

Men det fungerte helt fin til den enkle kretsen jeg skulle tegne opp!

 

Skal prøve et par program til før jeg gir meg, greit å teste litt forskjellige varianter.

 

 

Nettulf

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...