Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Langvarig hoste / Astmamedisin uten resept?


JonH

Anbefalte innlegg

Finnes det astmamedisin uten resept? Har slitt med kraftig hoste i lang tid og mistenker at astmamedisin vil fungere bedre enn den evige strømmen av hostesaft og slimløsende jeg får hos legene. Det er stort sett tørrhoste men kjenner nesten hele tiden et eller annet som irriterer i halsen/brystet. Det kan gå alt fra noen dager til uker mellom hver gang det kommer opp litt slim.

 

Edit: Endret tittel.

Endret av JonH
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er ikke sikker på at "Astma" er den riktige betegnelsen på ditt problem. Hvis det er slik at dine lufveier er sammentrukket å du har problemer med å puste av den grunn, er alle slike medisiner på resept.

Hvis det er et "allergen" som irriterer luftveiene, kan du prøve Zyrtec som er reseptfritt.

Ellers er kaffe en god gammel kjenning som åpner opp luftveiene.

Er ditt problem langvarig bør du oppsøke din fastlege, du kan ha en tilstand som krever antibiotikabehandling.

Lenke til kommentar

Har vært hos lege mange ganger siden i høst, og eneste jeg får er hostesaft og slimløsende. Har ingen pusteproblemer utover at det er plagsomt når det er noe som kiler i halsen det meste av tiden, spesielt om natten uansett om jeg ligger i senga eller er oppe. Har ikke fått påvist astma, men har fått tips av flere om å prøve astmamedisin fordi de har erfart at det demper hosten og irritasjonen i luftveiene.

 

Alt startet tidlig i høst med en mykoplasmainfeksjon jeg ikke fikk noen behandling for. En prøve rett før jul viste ingen tegn til infeksjon selv om symptomene var de samme.

 

Edit: Fikk feilmelding og teksten kom dobbelt...

Endret av JonH
Lenke til kommentar

Har astma sjøl og har hele mitt vært sterkt medikamert. Tror det ikke selges ordentlige astma medisiner uten resept etter egen erfaring, men du bør først verifisere dette. Først ville jeg prøvd meg med allergi pille og sjekka om det kan være grunnen til tettheten. Deretter så ville jeg prøvd og finni et eller annet slim oppløsende som du kan drikke. Dette kan du sikkert få på apoteket reseptfritt. Til sist ville jeg snakket med legen om astma. Kan være at du har utviklet astma etter mykoplasmainfeksjonen. 

 

Lykke til iallefall

Lenke til kommentar
Først ville jeg prøvd meg med allergi pille og sjekka om det kan være grunnen til tettheten.

Det er ikke tett, men noe som stadig irriterer og skaper hoste, en kilende følelse. Burde ikke allergi også merkes resten av året? Problemene starter på høsten og varer til det blir varmere i været...

 

Deretter så ville jeg prøvd og finni et eller annet slim oppløsende som du kan drikke.

Slimløsende har jeg fått flere ganger, både slimløsende hostesaft og tablett til å løse opp i vann.

 

Til sist ville jeg snakket med legen om astma. Kan være at du har utviklet astma etter mykoplasmainfeksonen.

Det er det jeg også lurer på, har slitt med økende hoste de siste fem-seks årene. Starter gjerne en gang på høsten og varer hele vinteren. Svaret jeg får uten noe mer enn noen enkle blodprøver er at det er virus og går over av seg selv. Samme type virus hver vinter? Det er derfor jeg lurer på astmamedisin uten resept, nekter å ta virus-svaret seriøst...

 

Har tatt en test av lungekapasiteten men, etter min mening blir den sabotert av at jeg begynner å hoste ved kraftig utpust, og fikk et resultat på 60%. Har i sommer opplevd å være litt anpusten etter fysiske anstrengelser men setter det i sammenheng med en bilulykke i mai med brist i ribbein og vond rygg. Hosteproblemene har uansett eksistert i mange år.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

På tide med litt oppdateringer...

 

Nå har jeg forsøkt symbicort og det har fungert veldig bra. Nevnte det for lege og fikk en liten overhaling for å ha testet det ut på egenhånd fordi kortison ikke er bra. På flere helsenettsteder står det derimot at det ikke er noen fare når det inhaleres. Hos samme lege fikk jeg beskjed om at en blodprøve viste høye leververdier, og at en årsak var høyt alkoholinntak, noe som absolutt ikke er tilfelle! Har ikke fått noen diagnose bortsett fra at virus er nevnt, og temaet astma blir avvist. Har ikke leger plikt til å ta pasientene på alvor og henvise til spesialist om de ikke finner ut hva som er galt? Uansett så burde det ringe noen bjeller når det kommer igjen år etter år...

 

Får mer og mer mistanke til at plagene skyldes astma. I pasienthåndboka står det følgende om astma:

 

Kronisk hoste kan være den eneste manifestasjonen av astma hos opptil halvparten, hosten forverres ofte av kulde og anstrengelser og kan forverres om natten

Det holder å være ute kort tid for å starte et hosteanfall, samme skjer ofte etter fysisk aktivitet. I tillegg er det verst sent kveld/tidlig natt og noen ganger rett etter jeg har stått opp. Nå har i tillegg influensaen meldt sin ankomst. Spent på hvordan det går nå som kroppen er såpass sliten etter all hostingen. Har tidligere hatt dårlig erfaring med den kombinasjonen. Har en bag med litt klær stående klar i tilfelle det blir så ille at jeg nå ringe nødnummeret.

 

Føler meg nesten litt desperat her jeg sitter, for det begynner å bli psykisk slitsomt - både å være syk så lenge og ikke bli tatt på alvor.

Lenke til kommentar
På tide med litt oppdateringer...

 

Nå har jeg forsøkt symbicort og det har fungert veldig bra. Nevnte det for lege og fikk en liten overhaling for å ha testet det ut på egenhånd fordi kortison ikke er bra. På flere helsenettsteder står det derimot at det ikke er noen fare når det inhaleres. Hos samme lege fikk jeg beskjed om at en blodprøve viste høye leververdier, og at en årsak var høyt alkoholinntak, noe som absolutt ikke er tilfelle! Har ikke fått noen diagnose bortsett fra at virus er nevnt, og temaet astma blir avvist. Har ikke leger plikt til å ta pasientene på alvor og henvise til spesialist om de ikke finner ut hva som er galt? Uansett så burde det ringe noen bjeller når det kommer igjen år etter år...

 

Får mer og mer mistanke til at plagene skyldes astma. I pasienthåndboka står det følgende om astma:

 

Kronisk hoste kan være den eneste manifestasjonen av astma hos opptil halvparten, hosten forverres ofte av kulde og anstrengelser og kan forverres om natten

Det holder å være ute kort tid for å starte et hosteanfall, samme skjer ofte etter fysisk aktivitet. I tillegg er det verst sent kveld/tidlig natt og noen ganger rett etter jeg har stått opp. Nå har i tillegg influensaen meldt sin ankomst. Spent på hvordan det går nå som kroppen er såpass sliten etter all hostingen. Har tidligere hatt dårlig erfaring med den kombinasjonen. Har en bag med litt klær stående klar i tilfelle det blir så ille at jeg nå ringe nødnummeret.

 

Føler meg nesten litt desperat her jeg sitter, for det begynner å bli psykisk slitsomt - både å være syk så lenge og ikke bli tatt på alvor.

Det høres ut som om det er på tide med en "second opinion". Det er din fulle rett å skifte fastlege opptil 2 ganger pr år. Dette gjør du selv på nav.no

Lenke til kommentar
Det høres ut som om det er på tide med en "second opinion". Det er din fulle rett å skifte fastlege opptil 2 ganger pr år. Dette gjør du selv på nav.no

Har allerede byttet en gang i år, for han forrige fungerte heller ikke. Etter byttet har jeg vært hos tre forskjellige med samme resultat. Akkurat nå ser jeg for meg at jeg ikke kommer tilbake på jobb før varmen er tilbake. Har alltid likt å være mye ute vinterstid, men det er nesten helt umulig nå. Senest i ettermiddag endte et hosteanfall med oppkast når jeg forsøkte å børste snø av bilen. Livskvaliteten er helt på bunn, og den blir ikke lettere av at datteren min den siste tiden oftere er hos besteforeldre når hun egentlig skal være hos meg... Heldigvis er det bare gangavstand og har vært der omtrent daglig.

 

Lurer litt på det juridiske om en lege kan nekte en pasient utredning, og heller skylde på det enkleste - virus.

Lenke til kommentar

Kom deg til en plass som tester deg med å løpe samtidig som du puster inn kald luft. Gjerne privat.

Å bare ta astmamedesin gir ikke alltid svar, du må kansje teste flere typer/mengde.

 

Virus (og femte barnesykdom på barn) mener jeg legene ofte bruker istedenfor 'jeg vet ikke'.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...