Gå til innhold

Innstallering av ubuntu og windows på delt hd?


Anbefalte innlegg

prøvde live ubuntu cd`en og tenker og installere denne for og prøve ut. har skjønt at man må bruke fat32 filsystem til linux? men jeg vil gjerne kunne ha mulighet for å installere windows os også.

jeg har en hardisk på 80gb som jeg bruker til oparativsystem.kansje jeg burde dele den opp i to, 40gb til Windows og 40 til Linux?

burde vel da ha "c:" som ntfs og "d:" som fat32? har prøvd og installere windows på d: tidligere men som regel legges det alltid windows filer inn på "c:" alikevel.Gjelder dette linux også eller kan jeg legge alt på d:?

hva tror dere?

 

pc speks:

intel core duo 8400 3.0ghz

ati readon 4850 skjermkort

Asus P5Q Deluxe, P45,

Corsair TWIN2X 6400 DDR2, 4096MB CL5,Kit w/two matched

hardisk

1 ide på 80gb til OS

1 120gb sata 150 (ntfs filsystem,denne skal ikke formateres)

1 320 gb sata 150 (ntfs filsystem,denne skal ikke formateres)

Endret av mEhE`
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
C: og D: er navnstandarder som Windows benytter, så det trenger du ikke bry deg om i Linux sammenheng :)

skjønte dette etter å ha lest litt.

men vis jeg da installerer Ubuntu som hoved OS.som sagt tidligere vil jeg bruke min 80gb til OS.men når jeg da partisjonerer til linux OS kan jeg da bare holde av noen GB til en c: til bruk av Windows.?

om noen skjønner hva jeg mener da.

eller hvordan funker det?

men fat 32 er alikevel andbefalt,elller?

kan jeg da kjøre fat32 på alle linux os partisjonen mens en windows partisjon(c:) kan formaters til NTFS?

håper noen skjønner hva jeg mener..

nevner nok en gang at alt dette skal skje med en og samme hardisk.

Endret av mEhE`
Lenke til kommentar

jeg har installert windows 32bit xp nå,og tenker og innstallere Vista og Ubuntu.

kan jeg da innstallere Ubuntu først og deretter slette xp og så legge inn vista?

hva vil være den beste og letteste utveien hær?

men ang partisjon,om jeg legger inn Vista først lager jeg da kun en partisjon på 40gb(c:) til vista og la resten være til Linux filsystemet. eller hvordan må det gjøres?

om jeg lager en stor partisjon på 80gb vil vel windows forsvinne når jeg da skal lage nye partisjoner til linux?

Lenke til kommentar

En grei regel er at Linux installeres til slutt p.g.a at Bootloaderen (GRUB e.l) støtter både Linux og Windows, mens Bootloaderen til Windows er kjent for å ikke like Linux helt.

 

Hvis du skal kvitte deg meg XP, ville jeg gjordt følgende:

 

1. Installer Vista på hele disken.

 

2. Installer Ubuntu. Under installasjonen til Ubuntu vil du få valg om hvordan du vil gjøre det med tanke på partisjoner. Her kan du krympe Windows-partisjonen din til 40GB og installere Ubuntu på de resterende 40GB

 

Håper dette gikk an å forstå :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...