Gå til innhold

Vil Windows 7 vinne tilbake markedsandeler fra Mac OS X?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Kjører MAC OS X på min nye MacBook og Windows 7 på min stasjonære, og må si at Microsoft virkelig har imponert med Windows 7. Brukeropplevelsen synes jeg er meget bra, og designet står ikke tilbake for Leopard.

 

Men tror dere at Apple fortsatt kommer til å vinne markedsandeler fremover med OS X, eller vil Windows komme sterkt tilbake? Selv er jeg meget glad for at jeg har en MacBook, men jeg tenker fortsatt: Alle de modellene man kan velge mellom med PC, så må jo Windows forbli lederen når det gjelder markedsandeler på grunn av valgfriheten

 

Hva tror dere? Hva er deres synspunkter? :)

Endret av SkyFlight
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mac har en stor fordel når det gjelder bilde og video redigering, så den er for å bli. Men funksjonaliteten og brukervennligheten i windows gjør nok at de kommer til å beholde noe lunde stabilitet.

 

I bedrifts miljøet har ikke mac noe å stille opp med på server siden, men der er linux grei. Og mye kommer an på korleis microsoft satser i fremtiden.

 

Windows 7 wil være et godt steg opp på klient siden og for hjemmebrukeren.

 

...og så har jeg en del venner som har mac med windows på.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Vinneren blir jo den som det er mest tilgjengelig programvare til, og der er vel win fortsatt konge på haugen.

Win har derimot store utfordringer som må løses før det blir skikkelig bra:

1 -Bedre feilrapporteringssystem, slik at man kan lese ut fra feilmeldingen hva som er galt

2 -WGA må bort eller forbedres

3 -Win må strippes ned slik at ikke nettleser, mediaplayer, empostleser osv osv innstalleres og integreres i win

4 -Win må få en egen updateknapp, som er uavhengig av nettleser

5 -Prisen må ned

6 -Begrensininger i antall innstallasjoner må bort

7 -Win må komme i få, helst en, versjoner

8 -Win må få tilbake endel muligheter, som muligheten til å lage snarveier fra hvor som helst

9 -Win må ryddes opp med tanke på innstallasjonsfiler.

De må ikke legges overalt i maskinen, og vil man avinnstallere et program 100% så må det bli mulig.

10 -Det bør komme en mulighet til at når maskinen fungerer 100% slik man vil så må man kunne låse de filene slik at ikke noe virus eller annet program kan tukle med dem uten at man selv godtar det.

Dvs et skall med låste urørbare filer, og ett med alt annet drit man laster ned og innstallerer

11 -Hardwarebegrensningene må bort, dvs man må f.eks kunne ha mer enn 3,4 Gb minne på 32 bit win

12 -Man må finne balansen mellom ikke kjedelig og ikke en milliard popuper som spretter opp for alt du gjør i windows

13 -Menysystemet bør lages slik at ting er mer logisk bygget opp, dvs man skal ikke bruke tid på å lete mellom menyene etter det man ønsker

14 -Det bør være et systemovervåking på win som gjør at potensielle problemer oppdages tidligst mulig og rettes slik at windows kjører optimalt.

15 -Det bør være en form for ressursstyring, slik at hvis man f.eks starter ett spill slås de funksjonene som ikke trengs for å spille av mens man spiller.

16 -Win bør være mer på hugget og f.eks få støtte for USB 3.0 i win 7.

Osv

Osv

Lenke til kommentar
4 -Win må få en egen updateknapp, som er uavhengig av nettleser

 

Dette har Windows hatt siden Vista.

 

11 -Hardwarebegrensningene må bort, dvs man må f.eks kunne ha mer enn 3,4 Gb minne på 32 bit win

 

11: Dette kan vel løses med PAE, hvis det kan eller er hensiktsmessig å bruke slikt på et forbruker OS. Jeg ser uansett ikke helt poenget. Hvis man har mer enn 3 GB minne, så bruker man et 64-bit OS.

 

13 -Menysystemet bør lages slik at ting er mer logisk bygget opp, dvs man skal ikke bruke tid på å lete mellom menyene etter det man ønsker

 

13: I Vista og 7 er alt søkbart, så hvorfor lete rundt i menyer?

 

15 -Det bør være en form for ressursstyring, slik at hvis man f.eks starter ett spill slås de funksjonene som ikke trengs for å spille av mens man spiller.

 

15: Det er allerede implimentert i Vista. Kan sikkert bli bedre, men ting som f. eks. Aero blir deaktivert når man starter et spill.

Endret av miCro
Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

4 -Tenkte mer på noe lignende som de fleste andre programmer har, dvs en "check for updates" og så får man oppdateringer i en liste og kan klikke "install updates.." eller noe lignende.

synes ikke hele den win update systemet fungerer optimalt ennå, spesielt ikke hvis man ikke får oppdatert en oppdatering.

Har man f.eks en laptop, så kan man nå velge 3 kilder for å oppdatere skjermkort:

OEM, win update, eller driver leverandøren.

Har vært borti endel problemer rundt dette, og ender opp med at alle skylder på alle.

 

11 -64 bit har fortsatt noen begrensninger, som drivere til endel trådløse adaptere og støtte for 16 bit programmvare (innstallasjonsprogrammer).

Det er vel også noe mer begrenset utvalg av antivirus og brannmurer og lignende.

Uansett, det bør ikke være hardware begrensninger som avgjør valg av 32 eller 64 bit.

Det rapporteres også om at win 7 ikke skal støtte USB 3.0, men det skulle ikke forundre meg om win 7 kommer i 20 ulike versjoner og noen av dem får slik støtte mens andre ikke.

 

13 -for å søke på noe så må man vite riktig søkeord.

finner skjelden det jeg trenger når jeg skal søke etter ting.

 

15 -Vet ikke hvordan slike ting fungerer, men slik jeg har lest så må man selv manuelt velge hvilke prosesser som skal kjøre på de ulike kjernene i en flerkjerneprosessor.

Det finnes også programmer som utnytter GPU kraften til å utføre oppgaver (isteden for å sende alt til CPU).

Savner en viss automatikk rundt slike ting, men kjenner helelr ikke så mye til hvordan det gjøres i praksis.

Lenke til kommentar
11 -64 bit har fortsatt noen begrensninger, som drivere til endel trådløse adaptere og støtte for 16 bit programmvare (innstallasjonsprogrammer).

Det er vel også noe mer begrenset utvalg av antivirus og brannmurer og lignende.

Uansett, det bør ikke være hardware begrensninger som avgjør valg av 32 eller 64 bit.

Det rapporteres også om at win 7 ikke skal støtte USB 3.0, men det skulle ikke forundre meg om win 7 kommer i 20 ulike versjoner og noen av dem får slik støtte mens andre ikke.

 

Den samme begrensningen vil man ha i både linux og os x, det er jo ikke noe MS får gjort noe med. PAE blir ofte klassifisert som en stygg hack, så en slik løsning er tydeligvis ikke et godt alternativ. Det er stort sett på gammel hardware man ikke får tak i 64-bit drivere og det er produsenten sitt valg å ikke utvikle drivere, ikke MS. På gammel hardware vil ikke minnebegrensningen bli et problem uansett, da et slikt system trolig ikke har mer enn 3-4 GB RAM. Når det gjelder programmer som krever 64-bit versjoner for å fungere, så har alle seriøse produsenter lansert det for lenge siden. Og hvem er det som bruker 16-bits programmer lenger?

 

Windows 7 kommer sannsynligvis i like mange versjoner som Vista, altså basic, home premium osv. Hvis USB 3.0 støtte blir implimentert i 7 etter hvert, så er det helt ulogisk om dette skulle begrenses til kun noen versjoner. Akkurat det blir uansett spekulasjoner som ingen noen vet noe om.

 

13 -for å søke på noe så må man vite riktig søkeord.

finner skjelden det jeg trenger når jeg skal søke etter ting.

 

Jeg har aldri hatt noe problem med å søke frem det jeg trenger. Om jeg ikke husker nøyaktig hva jeg bør søke på, fungerer det stort sett alltid å søke generelt. F. eks. om jeg søker etter "skjerm" i kontrollpanelet, dukker de fleste relevante skjermvalg opp.

Lenke til kommentar

Windows update som ikke er avhengig av Explorer finnes allerede i Win XP.

 

Jeg som er en mac bruker tror 7 kommer til å vinne mye tillit.

windows vista var wow i forhold til xp men windows 7 er sinnsykt WOW.

 

Du kan ordne mye til ditt eget behov, her har mac os10 mye å lære.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Når det gjelder 16-bits programmer, var det endel info om dette når vista kom.

Gjaldt hovedsakelig at noen programmer brukte 16 bit på innstallasjonsprogrammet sitt, dvs at programmet selv kunne kjøre på 32-bit, men man fikk ikke innstallert det fordi innstallasjonen brukte 16-bit.

Aner ikke hvor gyldig det er nå.

 

Når det gjelder drivere til trådløse nettverksadaptere synes jeg fortsatt det er begrenset.

Endel hovedkort har innebygd trådløst nettverk, men skal man ha et eget pci adapterkort, så er det litt verre.

Foretrekker selv linksys, og i listen de hadde før sto det TBD på nesten alle 64-bit driverne.

Nå med den "nye" nettsiden, så fant jeg ikke tilbake til samme listen, var mer lagt opp til den enkelte modell nå.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...