Gå til innhold

"Korrekt beregning" av inntekt for nytt skattekort?


wear

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg begynte å jobbe ifjor etter endt utdanning og har 425.000kr i året. I fjor tjente jeg så klart ikke så mye fordi jeg var student halve året.

 

Trenger derfor å oppdatere antatt inntekt på skattekortet, noe som man kan si at burde være veldig lett: 425.000kr, men saken er den at istedenfor å få igjen penger på skatten til neste år, så passer det meg bedre å "spre det utover" ved å da ha lavere trekkprosent. Saken er nemlig den at jeg vet at jeg vil få igjen penger grunnet renteutgiftene til boliglån, lånekassen, sparer bsu og er medlem av en fagforening. Hvis jeg tar utgangspunkt i 5% rente så vil jeg ha ca 45.000kr i renteutgifter = ((45000/100)*28) 12600kr tilbake, få igjen 4000kr i BSU og 1000kr for fagforeningen = 17.600kr som jeg anslår at totalt vil få igjen på skatten. For at jeg skal få utbetalt mest mulig per måned burde jeg da skrive (425.000kr-17600kr) 407.400kr som inntekt eller blir dette feil måte å regne det ut på?

 

Mange vil kanskje si at det er tullete å beregne skatten på denne måten og at man får ekstra renter hvis man heller får igjen på skatten på "normalt" vis, men med mitt forbruksmønster så er det ikke noe tvil om at når jeg får store summer inn på kontoen så blir de sløst vekk mye kjappere enn hvis jeg får inn det samme beløpet fordelt på hver måned. Ja jeg vet det virker litt rart, men så er jeg litt rar ;-)

 

På forhånd takk for svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
...så vil jeg ha ca 45.000kr i renteutgifter = ((45000/100)*28) 12600kr tilbake, få igjen 4000kr i BSU og 1000kr for fagforeningen = 17.600kr som jeg anslår at totalt vil få igjen på skatten. For at jeg skal få utbetalt mest mulig per måned burde jeg da skrive (425.000kr-17600kr) 407.400kr som inntekt eller blir dette feil måte å regne det ut på?

 

 

På forhånd takk for svar!

 

Alt dette fører du direkte opp på skjemaet for endring av skattekort, så blir det tatt hensyn til. Både renteutgifter, BSU og fagforeningskont. har egne linjer på skjemaet. Du trenger ikke å regne det ut selv. ;)

Jeg kan påpeke en liten feil i regnestykket ditt med det samme; fagf.kont. trekkes fra skattbar inntekt, ikke fra skatten, og det utgjør da bare 28% av de 1000 kronene, på samme måte som rentene.

Lenke til kommentar
...så vil jeg ha ca 45.000kr i renteutgifter = ((45000/100)*28) 12600kr tilbake, få igjen 4000kr i BSU og 1000kr for fagforeningen = 17.600kr som jeg anslår at totalt vil få igjen på skatten. For at jeg skal få utbetalt mest mulig per måned burde jeg da skrive (425.000kr-17600kr) 407.400kr som inntekt eller blir dette feil måte å regne det ut på?

 

 

På forhånd takk for svar!

 

Alt dette fører du direkte opp på skjemaet for endring av skattekort, så blir det tatt hensyn til. Både renteutgifter, BSU og fagforeningskont. har egne linjer på skjemaet. Du trenger ikke å regne det ut selv. ;)

Jeg kan påpeke en liten feil i regnestykket ditt med det samme; fagf.kont. trekkes fra skattbar inntekt, ikke fra skatten, og det utgjør da bare 28% av de 1000 kronene, på samme måte som rentene.

AHA! Andre gang du hjelper meg her på øknomiforumet, takk takk! Har aldri hatt en "skikkelig" jobb som har betalt bra før så jeg har hittil bare fylt ut det jeg har trodd at jeg skulle tjene og ikke brydd meg om resten av skjemaet, jeg visste rett og slett ikke at det var så enkelt (FLAUT!) :blush: . Takk også for tipset angående fagforeningskontingenten, jeg trodde at man fikk igjen alt jeg, men der ser man, enda et område hvor jeg ikke vet hva jeg snakker om ;-)

 

Vel dette var hittil årets flaueste opplevelse, men da blir det årnings ihvertfall, takk igjen Inge!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...