Gå til innhold

XP-innstallasjon, cd-key problem


Anbefalte innlegg

Morn!

 

Jeg har fått en ca 3 år gammel bærbar PC, den var full av virus og problemer. Nå har jeg formatert PC'en og skal innstallere windows XP på nytt, men jeg har ikke den originale XP-cden som fulgte med den bærbare PCen. Jeg har derfor brukt XP-cden til en annen PC for å innstallere. Men når innstallasjonsprogrammet spør om CD-key aksepterer den ikke nøkkelen som står på undersiden av den bærbare PC'en. Jeg har sjekket at koden stemmer flere ganger, er det slik at jeg må bruke riktig CD til riktig kode?

 

Og spm 2: Kan jeg bruke CD-keyen til den andre PC'en på den bærbare? Har hørt at man kan bruke den samme koden på 3 PCer, stemmer dette? Jeg aner ikke hva som skjer når man registrerer Windows med "ugyldig" kode, vil helst unngå problemer i den sammenhengen.

 

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er ikke 100% sikker på dette, men trodde at betingelsen for å kunne installere med samme nøkkel var at installasjonen er på samme språk.

 

Når det gjelder antall maskiner du skal installere den på tror jeg ikke du får installert den samme på flere maskiner, ihvertfall ikke om du skal beholde begge maskinene på nett og laste ned microsoftoppdateringer.

Lenke til kommentar

Riktig nøkkel til riktig cd ja.

Sett cden i en maskin som allerede er oppe å går.

Så installerer du dette http://www.skaro.net/cgi-bin/counters/unic...d-keyreader.exe

Programmet vil da hente keyen fra cden din.

 

Evt: om du ikke vil installere programmet så kan du finne den manuelt på cden via følgende sti:

 

CD:/i386/UNATTEND.txt

 

så står keyen der

Endret av Hille
Lenke til kommentar

Hvis ikke koden fungerer er det mest sannsynlig en annen XP versjon du har på CD`en. Det står på lappen under den bærbare hva versjon den hører til. (Pro, Home etc.)

Koden skal fungere hvis det er samme versjon. Hvis ikke ring til MS support.

 

Spm 2: Det kommer an på hva lisens Windows er kjøpt med, vanligvis kan koden kun brukes på 1 pc.

Lenke til kommentar
Riktig nøkkel til riktig cd ja.

Sett cden i en maskin som allerede er oppe å går.

Så installerer du dette http://www.skaro.net/cgi-bin/counters/unic...d-keyreader.exe

Programmet vil da hente keyen fra cden din.

 

Evt: om du ikke vil installere programmet så kan du finne den manuelt på cden via følgende sti:

 

CD:/i386/UNATTEND.txt

 

så står keyen der

 

Hmm... han har jo ikke original cd til den pc`en han vil installere på ? Litt vanskelig å hente cd key fra cd`en da.

Lenke til kommentar

Problemet er at jeg ikke har CD'en til den bærbare PC'en, men jeg har lovlig CD-key på klistremerke på undersiden av den. Og jeg vil aktivere Windows med den keyen, lar det seg gjøre når CD'en er borte?

 

Nå har jeg brukt XPcd til den andre PC'en. Jeg kommer nok til å bruke begge pc'ene på nett.

 

Det er snakk om Windows XP Home edition på CD-en jeg har, og på den bærbare (uten CD) står det proffesional på lappen under PC'en.

 

XP sier også etterhvert at programvare må verifiseres på nett innen 30 dager, hva skjer hvis jeg ikke gjør det?

Lenke til kommentar

Du har lånt en CD av en kompis?

For å bruke den CD-en må du bruke en nøkkel som fulgte med den CD-en. Det er kun den nøkkelen som er gyldig!

 

Når det gjelder det med å aktivere Windows så skjer det fordi du skal hindre at du har pirat vare av Windows, men det finnes mange guider på Internett for å hindre og aktivere Windows men de poster ikke jeg her nå...

 

Som Microsoft sier:

How many times can I install Windows on my computer before I have to activate Windows again?

 

You can reinstall Windows on the same computer as many times as you want because activation pairs the Windows product key with information about your computer hardware. If you make a significant hardware change, you might have to activate Windows again.

Der har du svaret på hvor mange du kan aktivere Windows. De sier også at du må aktivere Windows vis de finner ut at du har en annen maskin vare på den nøkkelen som egentlig er brukt på en annen PC.

 

What happens if I don’t activate Windows?

 

If you don’t activate Windows within 30 days after installation, you will not be able to use every feature of Windows. You can regain full use of your computer by activating Windows.

 

To activate Windows on this computer, do the following:

 

Open Windows Activation by clicking the Start button Picture of the Start button, clicking Computer, clicking Properties, and then clicking Click here to activate Windows now.‌ Administrator permission required If you are prompted for an administrator password or confirmation, type the password or provide confirmation.

Lenke til kommentar

H.M.Kongen: Jeg tror det er SP2 på den CD-en jeg bruker.

 

eak2k: XPCD'en er min, men jeg har brukt den på min stasjonære PC, og nå har jeg fått en PC med lovlig XP og hele pakka ...eller, ikke hele pakka, hele pakka bortsett fra XP-CD.

 

Kan jeg ta kontakt med Microsoft for å årne opp i dette, eller må jeg rett og slett kjøpe ny xp/vista? Det er forsåvidt ikke et alternativ, vet ikke om jeg orker å sette meg inn i linux heller.

 

Når det gjelder de 30 dagene står det at man ikke har tilgang til alle windows features, hvilke features er dette? Jeg har tenkt å bruke PC'en i stua sammen med TV og litt til surfing, msn ol. Trenger strengt tatt ikke noen windows features.

Lenke til kommentar

Du har xp home på cd'en din...slik jeg forstår.

 

På din bærbare har du cd-key til xp pro...

 

Det må være samme versjon, men det spiller ikke noe rolle om det er sp1 sp2 eller sp3...men det må være samme språk. Det du burde gjøre var å få tak i en cd til win xp pro norsk som din bærbare sannsynligvis er lisensiert til.

 

Din xp home cd vil ikke fungere med den keyen, samt at xp pro er en bedre utgave enn home.

 

Men, du kan jo spørre om det er noen som har en xp pro cd du kan låne....enten på jobb eller blandt venner...allt du trenger er en cd plate, eller en kopi av en cd plate.

 

Microsoft vil nok tilby deg å sende deg en ny cd for penger....dem får du ikke noe gratis fra.

Endret av Uffda
Lenke til kommentar
Du har xp home på cd'en din...slik jeg forstår.

 

På din bærbare har du cd-key til xp pro...

 

Det må være samme versjon, men det spiller ikke noe rolle om det er sp1 sp2 eller sp3...men det må være samme språk. Det du burde gjøre var å få tak i en cd til win xp pro norsk som din bærbare sannsynligvis er lisensiert til.

 

Din xp home cd vil ikke fungere med den keyen, samt at xp pro er en bedre utgave enn home.

 

Men, du kan jo spørre om det er noen som har en xp pro cd du kan låne....enten på jobb eller blandt venner...allt du trenger er en cd plate, eller en kopi av en cd plate.

 

Microsoft vil nok tilby deg å sende deg en ny cd for penger....dem får du ikke noe gratis fra.

 

Det skal jeg absolutt prøve!

 

Er XP proffessional det for eks. Elkjøp (elkjip...?) kaller bedriftspakke eller noe i den duren? Den versjonen man må ha hvis man skal lage profitt ved bruk av maskinen? Eller den dyre versjonen? (til rundt 5 laken? For da har jeg et mulig sted å lete)

Lenke til kommentar

"For å bruke den CD-en må du bruke en nøkkel som fulgte med den CD-en. Det er kun den nøkkelen som er gyldig!"

-------------------------------------------------------------------------------

Tøys og tull. Sålenge CD'n er Win XP Home,og key'en er for XP Home,kan han bruke (nesten) hvilken som helst XP Home CD sålenge språket stemmer.

Lenke til kommentar
"For å bruke den CD-en må du bruke en nøkkel som fulgte med den CD-en. Det er kun den nøkkelen som er gyldig!"

-------------------------------------------------------------------------------

Tøys og tull. Sålenge CD'n er Win XP Home,og key'en er for XP Home,kan han bruke (nesten) hvilken som helst XP Home CD sålenge språket stemmer.

 

Ja, det stemmer...cd key for xp home kan brukes for xp home installasjoner så lenge det er samme språk.

 

CD key for xp pro kan brukes for installasjoner med xp pro så lenge det er samme språk. Men de kan ikke brukes på tvers, ie xp pro cd key for xp home eller omvendt.

 

Var det jeg ba henner om, - for hun har xp pro lisens på laptopen og xp home cd....så hun trenger en xp pro cd for å installere den...

 

Stort sett så virker norsk/engelsk med samme lisens men ikke engelsk/norsk.

Endret av Uffda
Lenke til kommentar
"For å bruke den CD-en må du bruke en nøkkel som fulgte med den CD-en. Det er kun den nøkkelen som er gyldig!"

-------------------------------------------------------------------------------

Tøys og tull. Sålenge CD'n er Win XP Home,og key'en er for XP Home,kan han bruke (nesten) hvilken som helst XP Home CD sålenge språket stemmer.

 

Ja, det stemmer...cd key for xp home kan brukes for xp home installasjoner så lenge det er samme språk.

 

CD key for xp pro kan brukes for installasjoner med xp pro så lenge det er samme språk. Men de kan ikke brukes på tvers, ie xp pro cd key for xp home eller omvendt.

 

Var det jeg ba henner om, - for hun har xp pro lisens på laptopen og xp home cd....så hun trenger en xp pro cd for å installere den...

 

Stort sett så virker norsk/engelsk med samme lisens men ikke engelsk/norsk.

 

Det stemmer på en prikk! Skal se om jeg finner noen med xp pro!

 

Men Uffda, må nesten klare opp i at jeg ikke er kvinnfolk, selv om jeg sliter litt med dette PC-problemet :p Det er bare nicket, snakker vi date eller :p

Lenke til kommentar
"For å bruke den CD-en må du bruke en nøkkel som fulgte med den CD-en. Det er kun den nøkkelen som er gyldig!"

-------------------------------------------------------------------------------

Tøys og tull. Sålenge CD'n er Win XP Home,og key'en er for XP Home,kan han bruke (nesten) hvilken som helst XP Home CD sålenge språket stemmer.

 

Ja, det stemmer...cd key for xp home kan brukes for xp home installasjoner så lenge det er samme språk.

 

CD key for xp pro kan brukes for installasjoner med xp pro så lenge det er samme språk. Men de kan ikke brukes på tvers, ie xp pro cd key for xp home eller omvendt.

 

Var det jeg ba henner om, - for hun har xp pro lisens på laptopen og xp home cd....så hun trenger en xp pro cd for å installere den...

 

Stort sett så virker norsk/engelsk med samme lisens men ikke engelsk/norsk.

 

 

Det stemmer på en prikk! Skal se om jeg finner noen med xp pro!

 

Men Uffda, må nesten klare opp i at jeg ikke er kvinnfolk, selv om jeg sliter litt med dette PC-problemet :p Det er bare nicket, snakker vi date eller :p

Hmm, det viste jeg ikke :blush:

Men da lærte jeg noe nytt! :thumbup:

Men får håpe du får fikset det idag!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...