Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Fortolling av vare det allerede er betalt utenlandsk mva for?


mimu

Anbefalte innlegg

Før jul tok jeg kontakt med en dansk nettbutikk, som hadde endel varer til salgs som jeg ønsket å kjøpe.

 

Jeg spurte hvordan praksisen deres var i forbindelse med sending av varer til Norge. Tidligere har jeg vært borti butikker som trekker vekk den danske momsen, og så fortoller jeg varen som normalt.

 

Denne butikken svarte at jeg betalte dansk moms, og at butikkens eier sendte varen til meg som privatperson som en gave. Dette har derfor blitt gjort, men varen har likevel havnet i tollen.

 

Problemet nå er at jeg har betalt dansk moms. Hvis pakken faktisk er en gave til meg, slik sender utgir det for å være, hvordan kan jeg da fortolle varen? Jeg har fått "Melding om ankommet ufortollet sending". Man har to alternativ og det må legges ved kvittering eller faktura som viser sendingens innhold og verdi. Hvis det faktisk er en gave så er det helt naturlig å ikke vite hva innholdet er, eller ha kvitteringer på kjøpet.

 

Spørsmålet her er om jeg bør gå frem og si at varen kostet sånn og sånn, jeg betaler "gledelig" momsen en gang til. Noe jeg selvfølgelig ikke har lyst til, da dette tilbudet på varen jeg kjøpte i Danmark da viser seg å bli svinedyr da det er dårlig kurs om dagen + at det blir fryktelig dyrt å skulle betale dobbel moms.

 

Eller at jeg tar kontakt med tollvesenet. Forteller dem at dette er en gave, jeg vet ikke hva innholdet er, og jeg har selvfølgelig ikke noen kvittering som viser varens verdi.

 

Jeg vet jo hva som er lovmessig riktig, men har jeg noen sjans til få få varen ut uten å betale moms en gang til? Jeg har forsøkt å ta kontakt med den danske butikken angående dette, men de svarer ikke på telefon. Om de betaler tilbake den danske momsen er jo det også en grei løsning på problemet. Men det er det jo ikke gitt at de gjør.

 

Varens faktiske verdi er på litt over 2000 dkk inkl porto. Jeg vet ikke om det er skrevet noe verdi på pakken i forbindelse med at den skal være merket som gave. Jeg har heller ikke fått bekreftet at den faktisk ble merket som gave, selv om det i forkant ble sagt at dette skulel gjøres.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Gavegrensen i Norger er på 1000 kr, det kan godt tenkes at pakken din er blitt åpnet og at kontrolløren har funnet det rimelig at varens verdi er over 1000 kr. Antakelig derfor de spør etter faktura.

 

Du skal uansett ikke betale moms 2 ganger, den danske momsen kan du få refundert.

Lenke til kommentar
Du skal uansett ikke betale moms 2 ganger, den danske momsen kan du få refundert.

Ok. Men hvem redunderer dette? Butikken? Det er helt greit for meg å betale en av momsene. Det skal man jo trossalt gjøre.. Og jeg synes jo, siden jeg oppfatter det som mest riktig, at den danske momsen trekkes fra, og at jeg betaler norsk moms. Synes fremgangsmåten til butikken var litt rar, men siden prisen for meg så ut til å være likegyldig, tenkte jeg ikke så mye over det. Men er det snakk om dobbel moms, så er det jo straks uaktuelt.

 

Men hva gjør man om en gave ser ut til å koste over 1000kr, og ikke gjør det? Faktisk så inneholder denne pakken ting som jeg i tidligere anledning har vært heldig å plukke opp med gode tilbud, og faktisk fått presset prisen slik at denne pakken kunne kostet under 1000kr. Men da har man selvfølgelig handlet ting på messe, hvor ting har vært billig.. Men der igjen.. Der får man også sjelden med kvittering. Hvordan får man da bekreftet verdien? Kan man betale toll fastsatt av verdi, og ikke ved faktisk betalt sum?

Lenke til kommentar

Du har jo et opplagt problem her. Siden det angivelig er en gave, og du ikke vet hva den er, kan du heller ikke dokumentere prisen...

 

Så er spørsmålet hvilke muligheter du har her. Du kan få avsender til å sende en kvittering som viser at han har kjøpt varen for mindre enn 1000 kroner og at det er en gave. Men det er dokumentfalsk, og neppe noe populært. Jeg tipper at selger toer sine hender her...

 

Og dersom tollvesenet ikke godtar gavehistorien/prisanslaget, så må du betale norsk mva. Du kan selvsagt klage på en slik avgjørelse, men det er neppe bryet verd. Og siden falsk oppgave til tollvesenet er straffbart er det neppe taktisk lurt heller.

 

Jeg antar du har en kvittering på varene. Vis den til tollvesenet og betal momsen uten å mukke. Om de kommenterer at varen er merket som gave (dersom den er det) så si som sant er(?) at det ba du aldri om.

 

Så blir spørsmålet om du kan få den danske momsen tilbake. Jeg tror(!) at for å være berettiget til mva-retur må verdien av hver enkelt gjenstand i forsendelsen være over 1200 danske kroner. Består forsendelsen av masse ulike småting så er du det ikke. Videre fordrer en slik mva-retur at du kan dokumentere eksporten fra Danmark, men det er jo ikke noe problem hvis du betaler den norske momsen. Så da blir fremgangsmåten å få butikken i Danmark til å utstede en "Global Refund cheque" til deg, som du så returnerer til Global Refund i Danmark sammen med kvittering fra norsk tollvesen på at varen er importert til Norge og at den norske momsen er betalt.

 

Men alt dette koster jo litt tid og arbeid, og Global Refund tar et gebyr for jobben. Så om det er snakk om momsen på et par tusenlapper så spørs det om det er verd bryderiet. Svelg heller pillen og betal den norske momsen, og neste gang du skal kjøpe noe så forlang at selger gjør det på lovlydig vis. Merk at du ikke kan kreve at selger gjør dette, men vil han ikke så kjøp heller et annet sted...

 

OBS! Min legmanns forståelse av dette, alt sammen. Jeg er ikke ansatt i tollvesenet, men har handlet en del ting utenlands selv i årenes løp.

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Takk for svar. Ser ut til at det løser seg, dog via en litt uren metode.. Forslaget er fra selger selv. Pakken er merket gave, og han sender en falsk kvittering.. På at varen koster under 1000 nok. Uff, liker ikke dette. Neste gang bestiller jeg kun fra de som trekker fra utenlandsk moms selv.. Er ikke så veldig glad i å gjøre det på denne måten. For min del er det jo faktisk likegyldig økonomisk om vi benytter den ene eller den andre metoden.. Men den ene metoden har alt på sitt rene, den andre ikke..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...